Hoppa till innehåll

- Oprativ Systemet Hittas Inte.


Zhug
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjo

Nu igår när jag satt och surfade på datorn, går och äter och sen när jag är tillbaka står det att oprativ systemet hittades inte. Detta har hänt mig förut (kanske 1 gång i månaden) och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har Windows vista och en Acer laptop. Farsan o jag ska åka in till inet där jag köpte den, men vill helst inte göra det eftersom jag lär bli av med datorn ett bra tag. Vad ska jag göra? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvarstår problemet när det uppstår så att du får installera om operativsystemet eller är det bara slumpmässigt som detta händer och så är det bra igen?

 

Skulle gissa på ett fel i datorn om det händer slumpmässigt och sen är det bra igen, annars ett virus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta beror troligast på att dte har skett en ändring i BIOS av okänd anledning.

 

Eller så är din boot.ini trasig av någon anledning.

 

Tyvärr är jag extremt dålig på att ge support över nätet, då jag hellre befinner mig i närheten av datorn.

 

Det säger dock inte att jag är askass på att ge support. Går på en IT skola och har sysslat med datorer sen jag var 6 år gammal. Så jag kan en hel del.

 

 

Börja med att skriva in exakta meddelandet. Oavsett språk som visas. Skriv det i en reply till din topic.

 

Du skulle kunna använda ubuntu + wubi för att komma åt Vistas systemmapp. Då kan du leta efter boot.ini

 

Gå in på http://www.ubuntu.com/getubuntu/download och tanka ner Ubuntu ISO. Bränn den sedan till en cdskiva.

 

När du bootar upp datorn. Prova att trycka in F8 eller F12. Om du gör rätt ska det komma fram en meny som låter dej välja vilken media som ska bootas. Välj att boota från CD-läsaren.

 

När den startar upp. Välj att köra live-version. Finns inget sånt alternativ välj att köra på Default.

 

Om den går in i en installations fas så avbryt. Om inte detta sker så bör ubuntu starta en Live version. Alltså ett OS.

Den kommer inte installera sig av sig självt utan din tillåtelse. Så det är lungt.

 

Nu kan du använda denna live-version för att komma åt hårddisken. Börja med öppna Computer filen. Eller om den defaultar till svenska. Välj ikonen Datorn, eller om det heter Den här datorn.

 

Kolla vilka hårddiskar som finns tillgängliga. Kolla om du kan välja något annat än Filsystem/Filesystem. Finns inget annat så välj den och kolla i HOST mappen.

 

Nu ska du vara inne I C: hårddisken som originellt finns med vista. Leta i HOST mappen efter en fil som heter boot.ini

 

Hittar du en sån fil så dubbelklicka på den och välj "Visa" eller "Show"

 

Kopiera all text som finns i den filen eller notera den.

 

Öppna firefox och logga in på fuska.se (Om ubuntu har lyckats få ditt internet att fungera).

Sen Skicka ett PM till mig med texten.

 

Förhoppningsvis hittar du en sån fil som heter boot.ini

 

Om inte detta fungerar eller om du inte kan bränna så kontakta mig via PM så fixar jag så att jag kan chatta med dig så ska vi se om jag kan lösa ditt problem. Notera dock att jag studerar och har inte alltid tid med sådant. Ursäkta eventuella stavfel.

 

NOTE: Jag är lite osäker om mappen verkligen heter HOST. Jag kan inte kolla nu p.g.a att jag inte har en Live version av Ubuntu eller liknande distro på mig.

Redigerat av Desu2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...