Hoppa till innehåll

Taekwondo

Torcida

Rekommendera inlägg

• Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst CrazyCake

Får man lov att använda taekwondo på till exempel skolgården?

Om du använder någon kampsport du går på för att mobba/hoppa på folk utan anledning så resulterar det i att du måste sluta på den klubben du går på.

Men du får försvara dig med det ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag som styrelsemedlem och ledare i ett sportförbund skulle aldrig tolerera om någon använde kunskaperna jag lärt ut till att skada folk. I mitt fall tror jag inte sådant skulle hända då sporten i fråga är sportskytte.

I ditt fall när taekwondo går ut på att med fysisk attack närmar sig motståndaren kan han/hon du går på i skolgården få skador och då blir det ett polisärende, vilket du inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ovan.

Men Taekwondo handlar inte bara om att få sparka och slåss på varandra.

Det handlar om diciplin, och respekt.

Oft: Vilket bälte har du?

Jag går inte på taekwondo men sveriges andra bästa går i min klass och han sa att han ska slå mig..

Om han slår mig så anmäler jag han och han får sluta..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär står det i mitt graderingskompendium:

"Våld är alltid sista utvägen

Taekwondo får endast utövas i självförsvar enligt nödvärnslagen"

I slutet står det även:

"OBS! Om du bryter mot någon av dessa regler riskerar du avstängning."

Redigerat av FridayPanda
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ovan.

Jag går inte på taekwondo men sveriges andra bästa går i min klass och han sa att han ska slå mig..

lol folk i den åldern tror liksom att dem är silverstar stallone eller Andersen Silvia bara för att dem går på kampsport.

Taekwando, Kung fu och Karate här i Sverige suger överhuvudtaget. Börja du på thaiboxning eller MMA samt BJJ så kan du skrämma han lite med ditt försvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ovan.

lol folk i den åldern tror liksom att dem är silverstar stallone eller Andersen Silvia bara för att dem går på kampsport.

Taekwando, Kung fu och Karate här i Sverige suger överhuvudtaget. Börja du på thaiboxning eller MMA samt BJJ så kan du skrämma han lite med ditt försvar.

Indeed, första året går ut på att lära sig rulla rätt :/
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Noodles

Som ovan.

Indeed, första året går ut på att lära sig rulla rätt :/

Inte på Karate, inte där jag gick iallafall... Fick aldrig lära mig rulla D: Dock är det sant att det suger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kung Fu är lite hårdare ja, det är mycket fys man tränar på det, samt använder man vapen.

Men kampsportsförbunden här i Sverige är så pinsamma på sättet dem sätter in regler.

"Kampsport skadar människor"

Svar: Dem flesta som tränar kampsport har bättre kontroll och disciplin på sig själva än när dem går med i klubben/föreningen, på kampsport utövar man sin disciplin mot motståndare som kan ens stil också, man slår inte någon som är svagare än sig själv.

Extra svar: Att köra bil skadar människor, röka gör det, alkohol gör det och att äta skräpmat, samt mycket andra grejer man kan rabbla upp.

Däremot är Muay Thai, Kickboxning och MMA mycket bättre, bara det att man inte får använda armbågstekniker.

Men det innebär också att vi aldrig kommer få se UFC här i Sverige någon gång =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kung Fu är lite hårdare ja, det är mycket fys man tränar på det, samt använder man vapen.

Men kampsportsförbunden här i Sverige är så pinsamma på sättet dem sätter in regler.

"Kampsport skadar människor"

Svar: Dem flesta som tränar kampsport har bättre kontroll och disciplin på sig själva än när dem går med i klubben/föreningen, på kampsport utövar man sin disciplin mot motståndare som kan ens stil också, man slår inte någon som är svagare än sig själv.

Extra svar: Att köra bil skadar människor, röka gör det, alkohol gör det och att äta skräpmat, samt mycket andra grejer man kan rabbla upp.

Däremot är Muay Thai, Kickboxning och MMA mycket bättre, bara det att man inte får använda armbågstekniker.

Men det innebär också att vi aldrig kommer få se UFC här i Sverige någon gång =(

Jo på tv Redigerat av carloking1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...