Ryssfemma Skrivet 6 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2010 Jag har fått in Nun-chakas, batong och knogjärn ifrån Turkiet. Nun-chakas är olagligt och inneha bara det inte är en kampsportsklubb med licens för och använda dem. Knogjärn ingår i knivlagen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 6 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2010 "1 § Springstiletter, springknivar, knogjärn, kaststjärnor, riv- eller nithandskar och batonger samt karatepinnar, blydaggar, spikklubbor eller liknande får inte föras in till landet utan särskilt tillstånd. Lag (1993:180). 2 § Tillstånd till införsel av sådana föremål som avses i 1 § får ges endast om sökanden kan visa att föremålet här är avsett att ingå i en vapensamling eller innehas för något liknande ändamål. Tillstånd får också ges beträffande batonger av det slag som enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag, om föremålet förs in till landet för att ingå i sådan utrustning. 3 § Tillstånd till införsel enligt denna förordning prövas av polismyndigheten i den ort där förtullning skall äga rum eller, om förtullning inte skall ske, där införseln skall äga rum. Förordning (1996:75)." ... 5 § Om påföljd för olovlig införsel av föremål som omfattas av denna förordning och försök till sådant brott finns föreskrifter i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Förordning (2000:1271). Det krävs alltså tillstånd för att föra in knogjärn i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saddam Skrivet 6 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2010 Man får inte ens ha med en nagelfil i stål nu för tiden. Så inga nagelklippare, saxar, nålar, stickpinnar, etc. Jag blev tvingad att slänga min cola bara för att den rymde mer än en deciliter vätska, men det dumma är ju att jag kan köpa en cola inne på terminalen också... :huh: Din Cola kan innehålla något helt annat än Cola, t.ex en liten kniv. det är nog därför dom tvinga dig att slänga den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chilla Skrivet 7 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2010 Ha den på dig. Då vågar de inte säga nej. Är inte säker men det är ganska jobbigt när man ska ta med saker från utlandet. Bli inte förvånad om de säger att det inte går. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.