Hoppa till innehåll

Vilket Band Upptäckte Ni Senast?


Rekommendera inlägg

hej

 

i den här tråden tänkte jag att vi delar med oss av ny musik man har hittat som man känner att fler borde höra. det kan vara vad fan som helst, post-rock, zigenarpunk, experimentell noisejazz.. som har inspirerat dig och som du tycker att fler ska ta till sig. men också band du kanske har lyssnat på under en längre tid men pga att de bara gör spelningar på obskyra undergroundklubbar så är det bara du och ett tiotal andra die hard-fans som känner till dessa musikaliska genier.

 

jag börjar med att tipsa om nya favoriterna radiohead. alla här har med stor säkerhet hört "creep", men inte lika många känner till eller uppskattar albumen de har gjort på senare tid.. det tar tid att lyssna in sig på dem, men det är utan undantag sån musik som kräver tjugo genomlyssningar per album som är den mest givande och inspirerande när man väl har smält den.

 

album jag kan rekommendera att börja med är ok computer och the bends, som är något mer "traditionell" musik än de något mer experimentella skivorna som följer. efter att du är klar med dom båda skivorna kan du gå vidare med amnesiac, kid a, hail to the thief och in rainbows, alla mer eller mindre mästerverk om du frågar mig.

 

 

paranoid android - ok computer

 

 

 

street spirit (fade out) - the bends

 

 

pyramid song - amnesiac

 

 

2 + 2 = 5 - hail to the thief

 

 

idioteque - kid a

 

 

reckoner - in rainbows

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Det band jag senast upptäckte var Mahavishnu Orchestra. En jazz-fusion grupp från 70-talet. Deras musik verkar vara väldigt improviserad, speciellt live. Vilket gör dem bra :D

 

- You know you know

- One Word

 

Jeff Beck har jag även stött på först på senare tid. Hans instrumentella låtar är fantastiska :) Fattar inte att jag inte har kommit i kontakt med honom förut ;o Orkar inte till länka några videor, men om ni är intresserade så kan ni testa skriva in Cause We've Ended As Lovers, Beck's Bolero eller Blue Wind på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...