hej, jag undra vad ping är för nåt ?
Vad Betyder/menas Ping?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ping = Svenska
http://en.wikipedia.org/wiki/Ping = Engelska med mer information
Lättare förklaring: Hur lång tid det tar i millisekunder för dig att kommunicera med servern.
Exempel: Om du spelar online med en kompis och har 1000ping så tar det 1 sekund för att det du gör ska visas upp på hans dator.
1000 millisekunder = 1 sekund.
↗ till inläggetMen om jag har ca 200-400 ping då är det bra elr dåligt ?Lättare förklaring: Hur lång tid det tar i millisekunder för dig att kommunicera med servern.
Exempel: Om du spelar online med en kompis och har 1000ping så tar det 1 sekund för att det du gör ska visas upp på hans dator.
↗ till inläggetBeror på vilket spel. Men det är inte jättebra.↗ till inläggetMen om jag har ca 200-400 ping då är det bra elr dåligt ?Lättare förklaring: Hur lång tid det tar i millisekunder för dig att kommunicera med servern.
↗ till inlägget0,2 - 0,4 sekunder tar det innan det du klickar på ditt tangentbord för att komma fram till servern och göra det i spelet.↗ till inläggetMen om jag har ca 200-400 ping då är det bra elr dåligt ?Lättare förklaring: Hur lång tid det tar i millisekunder för dig att kommunicera med servern.
Jämnför det med om du spelar counter strike eller något liknande där mindre än en halvsekund kan avgöra om du dör eller inte.
↗ till inlägget↗ till inläggetMen om jag har ca 200-400 ping då är det bra elr dåligt ?Lättare förklaring: Hur lång tid det tar i millisekunder för dig att kommunicera med servern.
Vilket spel syftar du på?
Är det flera på servern så kolla vad dom har ping, Kan också vara så att du spelar på en server från USA, Då får du högre ping.
Tog ett exempel där.
↗ till inlägget↗ till inläggetLättare förklaring: Hur lång tid det tar i millisekunder för dig att kommunicera med servern.
Men om jag har ca 200-400 ping då är det bra elr dåligt ?
Vilket spel syftar du på?
Är det flera på servern så kolla vad dom har ping, Kan också vara så att du spelar på en server från USA, Då får du högre ping.
Tog ett exempel där.
Det är ju BFBC2 man spelar just nu då :P
Servrarna jag hittar i BC2 är så sjukt ostabila, folk brukar ha ping på minst 400.
↗ till inläggetDe kanske har kassa datorer? :rolleyes:Servrarna jag hittar i BC2 är så sjukt ostabila, folk brukar ha ping på minst 400.
OT: I de flesta spelen är väl 200-400 ping ganska dåligt?
↗ till inlägget↗ till inläggetDe kanske har kassa datorer? :rolleyes:Servrarna jag hittar i BC2 är så sjukt ostabila, folk brukar ha ping på minst 400.
Ja om vi syftar i Counter-Strike osv, Men det är inget man kan avgöra, beror på hur långt ifrån du bor från serverdatorn och hur bra den är osv.. =)
↗ till inlägget↗ till inläggetServrarna jag hittar i BC2 är så sjukt ostabila, folk brukar ha ping på minst 400.
De kanske har kassa datorer? :rolleyes:
Ja om vi syftar i Counter-Strike osv, Men det är inget man kan avgöra, beror på hur långt ifrån du bor från serverdatorn och hur bra den är osv.. =)
Men vad beror allt på ? data/bredband elr vad ? hur mycket ping är bra då ?
Det mesta beror på bredbandet ja. Om du har dåligt internet för du högre ping. Om den som lägger upp en server har dåligt internet för alla hög ping.
Hur mycket ping som är bra beror återigen på vilket spel man kör. Jag spelar WoW med i genomsnitt 100 ping och upplever ingen lagg. När man börjar komma över 200 på WoW tror jag det kan bli problem. CS har jag ingen koll på men strax under 50 gissar jag är normalt. WoW skickar mer data än cs därav högre ping.
Om man ska lira utan internet lagg så ska man helst ha under 50 i ping i cs ja.
Dock så har man oftast runt 30.
↗ till inläggetOm man ska lira utan internet lagg så ska man helst ha under 50 i ping i cs ja.
Testat på EsA? Där har jag 5-10 ping <3.
Men det WASD sa stämmer korrekt!
↗ till inläggetKan ju också bero på hur mycket skit uppkopplingen ska igenom.Det mesta beror på bredbandet ja. Om du har dåligt internet för du högre ping. Om den som lägger upp en server har dåligt internet för alla hög ping.
Hur mycket ping som är bra beror återigen på vilket spel man kör. Jag spelar WoW med i genomsnitt 100 ping och upplever ingen lagg. När man börjar komma över 200 på WoW tror jag det kan bli problem. CS har jag ingen koll på men strax under 50 gissar jag är normalt. WoW skickar mer data än cs därav högre ping.
Ett sant exempel. Jag har 2mb bredband och har 115 - 140 ping på Crossfire. Medan min kompis har 24mb bredband och ligger 149 - 170 i ping. Beror ju på var du bor och var servern finns.
ping = Tiden det tar för servern att kontakta din dator och sedan tillbaks till servern igen. Brukar mätas i millisekunder.
"latency" = Tiden det tar för servern att kontakta din dator. Brukar mätas i millisekunder
Man kan säga att "latency" = ping / 2
↗ till inläggetDet mesta beror på bredbandet ja. Om du har dåligt internet för du högre ping. Om den som lägger upp en server har dåligt internet för alla hög ping.
Nja, det är alltid den svagaste länken som begränsar hastigheten, och även om du har en skituppkoppling behöver du inte nödvändigtvis vara den svagaste länken.
Mängden data påverkar självklart hur lång tid det tar att skicka datan, men inte hur snabbt den går. Således bör mängen data inte påverka din latens/ping, då 1 byte färdas lika snabbt som 1 MB, det tar bara längre tid för alla bytes att komma fram, då den svagaste länken bregränsar hur snabbt du kan skicka data.
↗ till inläggetJo, Men du bor väl närmare servern än vad jag gör.↗ till inläggetOm man ska lira utan internet lagg så ska man helst ha under 50 i ping i cs ja.
Testat på EsA? Där har jag 5-10 ping <3.
Men det WASD sa stämmer korrekt!
Har runt 25 i ping på esa.