Hoppa till innehåll

Kemi


Roza93

Rekommendera inlägg

Jag har problem med att hitta någon sorts lösning eller information till denna uppgift:

 

Du har läkemedlet Lyrica 75 mg och dess aktiva substans äåmne är ett organiskt ämne som heter Pregabalin.

 

1. Försök hitta ämnen i kroppen som likas ämnet och som är uppbyggda på liknande sätt, vilka ämnen är det och varför just dem?

2. Koppla det till medlets användningsområde, är det bra att använda det ämnet eller är det dåligt? motivera.

3. Skulle ett annan ämne användas istället? i så fall vilket och varför?

 

Kan någon ge mig svar på åtminstone en av frågorna¨.

 

Tack så mycket på förhand ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pregabalin

http://en.wikipedia.org/wiki/Pregabalin

 

Holy jebus, kolla in de negativa effekterna ämnet kan ha om man leker med CNSen... (centrala nervsystemet)

 

Vad pluggar du egentligen om du har sånna frågor och är 93a? O.O

Hade du vart lite äldre hade jag gissat på farmaceut.

 

Det är en MVG fråga i Kemi A, snaka om att den är jobbig.... <_< :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får titta på länkarna jag angav och dra slutsatser. Hittar inte så mycket mer information förutom idioter på flashback som undrar hur mycket de ska käka av substansen för att bli höga och lulliga...

 

Det är ett ångestdämpande medel, så du får kolla vilka andra medel som kan användas på samma sätt, det bästa är väl att inte använda något som påverkar det CNS så jävla mycket som detta ämnet gör, så fick du ett tips på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Påminner om en aminosyra. Jag antar att den binder till ett enzym som reglerar något signalämnes tillverkning. Mycket svår fråga ja, MVG Kemi B eller högre.

Felfelfel. Hur i hela friden kommer du fram till slutsatsen "påminner om en aminosyra"? Bara för att den har NH2 och OOH så är det inte någon aminosyra för fem öre.

 

Vill du veta exakt vad den gör, så binder den sig till en subenhet i en spänningskänslig kalciumkanal i det centrala nervsystemet. Den sänker även utsläppet av flera neurotransmittorer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Påminner om en aminosyra. Jag antar att den binder till ett enzym som reglerar något signalämnes tillverkning. Mycket svår fråga ja, MVG Kemi B eller högre.

Felfelfel. Hur i hela friden kommer du fram till slutsatsen "påminner om en aminosyra"? Bara för att den har NH2 och OOH så är det inte någon aminosyra för fem öre.

 

Vill du veta exakt vad den gör, så binder den sig till en subenhet i en spänningskänslig kalciumkanal i det centrala nervsystemet. Den sänker även utsläppet av flera neurotransmittorer.

 

Hjärnan med andra ord?

 

och det är la visst en aminosyra? den har en amingrupp och en karboxylsyragrupp, amin + syra = aminosyra? det måste ju teoretiskt inte vara en L-alpha-aminosyra för att det ska vara en aminosyra, även om det råkar vara dem vi använder oss av.

 

Dessutom skrev jag vad jag trodde, du behöver inte komma och leka viktigpetter för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Påminner om en aminosyra. Jag antar att den binder till ett enzym som reglerar något signalämnes tillverkning. Mycket svår fråga ja, MVG Kemi B eller högre.

Felfelfel. Hur i hela friden kommer du fram till slutsatsen "påminner om en aminosyra"? Bara för att den har NH2 och OOH så är det inte någon aminosyra för fem öre.

 

Vill du veta exakt vad den gör, så binder den sig till en subenhet i en spänningskänslig kalciumkanal i det centrala nervsystemet. Den sänker även utsläppet av flera neurotransmittorer.

 

Hjärnan med andra ord?

 

och det är la visst en aminosyra? den har en amingrupp och en karboxylsyragrupp, amin + syra = aminosyra? det måste ju teoretiskt inte vara en L-alpha-aminosyra för att det ska vara en aminosyra, även om det råkar vara dem vi använder oss av.

 

Dessutom skrev jag vad jag trodde, du behöver inte komma och leka viktigpetter för det.

 

CNS består av hjärnan och ryggmärgen, om man nu ska ta det grovt.

 

Nej, det är ej en aminosyra.

En aminosyra är alltid uppbyggd såhär:

NH2-CH-COOH

........|

........R

 

Där R är en sidokedja som består av mest av C och H.

 

Pregabalin är uppbyggt såhär:

NH2-CH2-CH-CH2-COOH

...............|

...............C4H9

 

Ser du skillnaden?

 

När jag ser att folk gör väldigt enkla fel pga den urkassa grundskolan och på vissa ställen gymnasieskolor som lär ut fel, så blir jag lite grinig och går in i något slags teacher-mode. Menar inte att du är dum i huvudet, men du har inte fått lära dig rätt saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

CNS består av hjärnan och ryggmärgen, om man nu ska ta det grovt.

 

Nej, det är ej en aminosyra.

En aminosyra är alltid uppbyggd såhär:

NH2-CH-COOH

........|

........R

 

Där R är en sidokedja som består av mest av C och H.

 

Pregabalin är uppbyggt såhär:

NH2-CH2-CH-CH2-COOH

...............|

...............C4H9

 

Ser du skillnaden?

 

När jag ser att folk gör väldigt enkla fel pga den urkassa grundskolan och på vissa ställen gymnasieskolor som lär ut fel, så blir jag lite grinig och går in i något slags teacher-mode. Menar inte att du är dum i huvudet, men du har inte fått lära dig rätt saker.

 

En aminosyra är en kemisk förening som innehåller både en amingrupp och en karboxylgrupp. Inom biokemin syftar ordet oftast på de 20 aminosyror som proteiner vanligtvis består av (det finns undantag i vissa organismer), [...] I alfa-aminosyrorna, som även utanför proteiner är de vanligaste aminosyrorna, är amingruppen bunden till den första kolatomen, alfa-kolet, efter karboxylgruppen. Alfa-kolet är också bundet till en väteatom och till en sidokedja, som är speciell för respektive aminosyra.
så vitt jag kan se så borde en t.ex. beta-aminosyra ha en amingrupp som är bunden till den andra kolatomen efter karboxylgruppen. alltså verkar det som om Pregabalin är en gamma-aminosyra. Sen att andra vanliga aminosyror ser ut som du säger och att de i stort sätt är de enda aminosyrorna som vi har observerat naturligt är en annan sak.

 

Om du undrar över min undervisning så undervisas jag just nu av en lärare som har gått färdigt sin kemiutbildning för ~2 år sen och med ett brinnande intresse för kemi, jag anser att han ger en mycket god utbildning.

 

EDIT: Rätt fördomsfullt att tro att jag har fel och har en kass utbildning bara för att jag inte tror som du. :(

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...