Hoppa till innehåll

Dvd Läsare Sönder


Racoon14
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare.

 

Nu är det då här att min DVD/CD läsare/brännare i datorn är sönder.

Jag undrar hur jag skall kunna veta vilken dvd/cd läsare/brännare som passar eftersom jag ska byta ut den.

 

Den som jag har och gick sönder är: TSSTcorp CDDCDW TS-H653Q

 

 

Behövs mer information fråga gärna!

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En intern dvd-spelare är alltid i 5,25" format, såvida det inte är en DVD i en laptop.

Alltså passar alla men anslutningen kan vara olika, den "nya" standarden är SATA anslutning, det borde du ha på datorn om den inte är typ 6+ år gammal.

 

Är det en laptop du har så ska du nog höra med återförsäljaren istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

En intern dvd-spelare är alltid i 5,25" format, såvida det inte är en DVD i en laptop.

Alltså passar alla men anslutningen kan vara olika, den "nya" standarden är SATA anslutning, det borde du ha på datorn om den inte är typ 6+ år gammal.

 

Är det en laptop du har så ska du nog höra med återförsäljaren istället.

Ok, det är en ca. 2 år gammal stationär.

 

Men kan man på något annat sätt än att öppna datorn få reda på om det är SATA eller inte, bara för att vara säker?

 

Och, kan du länka till någon hyffsad DVD/CD brännare/läsare med SATA ansluning för ett dugligt pris (typ helst under 500 lappen)?

 

EDIT: Helst på Webhallen ;)

 

 

Redigerat av Racoon14
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

100 på att den gått sönder eller detta kanske skulle hjälpa: LÄÄÄÄÄNK

 

Fast jag vet inte x)

Ja, asså det är så att den klarar av att läsa musik-cd skivor, men inga software/spel dvd skivor.

Jag har googlat och fått fram och det är många som har samma problem men det är bara att köpa nytt.

 

Sen är ju inte 200 spänn hela världen direkt...

 

KalphiteQ: Tackar! :D

 

Men som sagt, finns det något sätt att ta reda på om dvd läsaren använder SATA eller inte utan att behöva öppna datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns nog inget direkt vettigt sätt att kolla ifall man har SATA port på moderkortet utan att öppna datorn, om du inte har manualen till ditt moderkort liggandes.

Men är datorn bara 2 år gammal är det näst intill garanterat att du har SATA.

 

http://www.lingvin.hu/userdata/shop/images/sata-kabel.jpg En SATA kabel.

Öppna och kolla efter en sådan kabel som kan sitta mellan din DVD enhet och/ eller hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns nog inget direkt vettigt sätt att kolla ifall man har SATA port på moderkortet utan att öppna datorn, om du inte har manualen till ditt moderkort liggandes.

Men är datorn bara 2 år gammal är det näst intill garanterat att du har SATA.

 

http://www.lingvin.hu/userdata/shop/images/sata-kabel.jpg En SATA kabel.

Öppna och kolla efter en sådan kabel som kan sitta mellan din DVD enhet och/ eller hårddisken.

ok, tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, sorry för dubbel post men jag kom på att jag har en gammal dator som är sönder där dvd läsaren och brännaren funkar, dock är de två olika alltså inte brännare/läsare i ett.

 

På min dator där min läsare/Brännare har gått sönder har jag två "portar" som man kan sätta in dvd läsare i, så jag funderar om jag skulle kunna ta dem två och sätta in i datorn istället (om de är SATA dvs.(har inte kollat det än))?

 

Men kan dem på något sätt vara sämre än nya man köper idag?

 

Och det borde väl finnas 2 kontakter inne i datorn när det finns två utrymmen att ha två stycken?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...