Toffeldjur Skrivet 9 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 9 Juni 2010 Halloj! Jag är nu på jakt efter en ny dator men har lite problem att bestämma mig... Kan väl kort beskrivas som att jag inte riktigt tillräckligt duktig. Det är en stationär dator jag vill ha, främst för surf och enstaka spel, inget som kräver något speciellt alltså. Har en budget på ca 6-7000. Och det är just det som gör det så svårt för mig - det blir ju så galet många datorer att välja mellan då! <_< Jag vill ju helst få det bästa för pengarna ändå, men jag är för okunnig för att lätt kunna peka ut en dator som bättre än en annan... Jag vet inte heller vilket märke jag bör satsa på (är det någon stor skillnad på dem, eller gör det varken till eller från?). Jag vet inte ens var det är bäst att köpa en dator? :lol: Finns det någon som kan hjälpa mig i denna djungel? Någonting som kan underlätta mitt letande? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 9 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 9 Juni 2010 Kan lägga ihop en dator åt dig från Inet. Kan du skaffa operativsystem på annat håll och måste du har datorn hopbyggd vid leverans? Sen ska du heller inte köpa en märkesdator då det endast är skräp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Toffeldjur Skrivet 9 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Juni 2010 Kan lägga ihop en dator åt dig från Inet. Kan du skaffa operativsystem på annat håll och måste du har datorn hopbyggd vid leverans? Sen ska du heller inte köpa en märkesdator då det endast är skräp. Menar du att du kan hjälpa mig välja delar därifrån? Hur fungerar det att köpa därifrån, får man hämta ut det någonstans då? Men det skulle ju vara jättesnällt! :P Operativsystem behöver jag ha med. Har funderat på att bygga ihop en själv, men är inte hundra på om jag skulle klara det utan problem. Har fått prova plocka isär och ihop en dator i skolan för inte så länge sedan, men det är allt jag gjort. Men det är väl samtidigt något jag kan fråga om och få hjälp med här? Samtidigt skulle det vara trevligt att lära sig :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 9 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 9 Juni 2010 Om du inte grejjat inuti datorer förut rekommenderar jag att du inte bygger ihop själv. Jag har bytt ut en del hårdvara i datorer men jag skulle ändå valt att få den ihopbyggd för att undvika att något händer. Man får garanti på hela datorn då också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 9 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 9 Juni 2010 Tycker att det är lika bra att du lär dig bygga ihop en dator. Lär vara bra även vid framtida uppgraderingar. Det är faktiskt inte särskilt svårt, det brukar räcka med att följa regeln att aldrig ta i med våld. Stöter du på problem kan du testa denna guide: http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/ . Det är även så att du har garanti på varje enskild del, så ifall något går sönder kommer du ändå få ett nytt. Plockade ihop en burk till dig: http://data.fuskbugg.se/skalman01/fuska.se-burk.png Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Toffeldjur Skrivet 9 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Juni 2010 Ohh, det här börjar bli spännande! :D Har suttit och kikat på delarna nu, men undrar om alla sladdar (eller ska jag kalla det kablar? :lol: ) som behövs följer med delarna? Såg att du lagt med 2st hårddiskkablar, varför två? Jag har funderat fram och tillbaka angående att bygga ihop den själv, och det lutar helt klart åt att det blir så, främst av den anledningen som KalphiteQ sa, att det är lika bra att jag lär mig :) Eftersom ni är så hjälpsamma så kanske jag kan passa på att fråga efter en lämplig skärm också? Trodde att jag skulle klara mig på en tusenlapp, men vad jag kan se så verkar de ligga på närmare 1500kr? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 10 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2010 För att den såkallade SATA kabeln även används till DVD enheter. Denna skärm skulle jag nog välja för 1,5k. http://www.inet.se/artikel/2203717/hp-2210i-tft-21-5-svart Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Toffeldjur Skrivet 10 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2010 För att den såkallade SATA kabeln även används till DVD enheter. Ah, då hänger jag med :) Men till de andra sakerna följer alla kablar som behövs med? Hur är det med strömkabel förresten? Denna skärm skulle jag nog välja för 1,5k. http://www.inet.se/artikel/2203717/hp-2210i-tft-21-5-svart Kan inget om skärmar så jag kan inte säga så mycket mer än att den såg snygg ut, och att den fått ett bra omdöme. Men det låter ju bra! :lol: Se där, nu har jag fått skattepengarna också, så nu har jag faktiskt råd till det också :P Så då ser det ut såhär nu då. Någon som har några invändningar? Eftersom jag själv inte är så pass insatt, så ser jag gärna att någon mer lägger in sin åsikt innan jag faktiskt går vidare och beställer :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 10 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2010 Alla kablar följer med, strömkablarna sitter direkt på nätaggregatet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Toffeldjur Skrivet 11 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Juni 2010 Pappa verkar ha pratat mig ur att bygga ihop en själv i alla fall, och tyckte att jag skulle kolla på den här istället. Har inte hittat så mycket kommentarer om den. Vad tror ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst 93847 Skrivet 11 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Juni 2010 Pappa verkar ha pratat mig ur att bygga ihop en själv i alla fall, och tyckte att jag skulle kolla på den här istället. Har inte hittat så mycket kommentarer om den. Vad tror ni? den verkar bra fast oem datorer är igentligen jätte dåliga ja tycker du ska låta nån här välja ut ett par delar på typ inet o sen bygger inet ihop åt dig för ett pris ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Toffeldjur Skrivet 11 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Juni 2010 den verkar bra fast oem datorer är igentligen jätte dåliga ja tycker du ska låta nån här välja ut ett par delar på typ inet o sen bygger inet ihop åt dig för ett pris ;) oem? Tror att jag för enkelhetens skull köper en färdig ändå :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.