Hoppa till innehåll

Datorn... Vad Ska Jag Hoppas På?


Thumbzup
 Dela

Rekommendera inlägg

Tja på er guyz :lol:

Nu är jag (den jobbiga frågaren) tillbaka igen! Den här gången undrar jag lite om vad man ska tänka på vid första uppstart av ett hemmabygge. Har skaffat mej ett kopierat windows 7 som ja tänkte kasta in i den. Det finns även information om delar, bilder, märken för den som är intresserad av att hjälpa mej.

Är väldigt rädd att den ska bli handikappad (som mitt förra gör- det själv projekt) så därför frågar jag er den här gången. ;)

 

Härligt att ni finns o hjälper N00Bs som ja själv!

/Thumbzup

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Starta datorn kör in skivan samtidigt ska du gå in i boot device någonstans under bios oftast och välja cd/dvd/blue ray läsaren. Sedan boota upp och installera win 7. Ha gärna hddn som andra boot, kan ändras till hddn som första efter installationen. Sedan starta upp och hitta alla drivrutiner till datorn! Vad för fan inte dum och använd cd/dvd med drivrutinerna som är inkluderat i förpackningarna iaf till grafikkortet, moderkortet kan du ju använda om du vill men jag föredrar att du tankar ner alla online så du får senaste drivrutinen. Därmed den minst buggiga versionen. Sen är det bara att köra på . OBS! glöm inte virusskydd (AVG free funkar prima) eller microsofts egna .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok, tack men som profesionell N00B behöver jag veta vad en hdd är och exakt vad för drivrutiner jag ska ha o hur fan ja får tag i dom. Windows 7 är ju som sagt en piratkopierad version så det kanske inte funkar med såna inställnigar. Jag funderar även på att överklocka, men exakt vad innebär det, hur gör jag det, och är det säkert?

Tack för dom svar jag fått hittils :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok, tack men som profesionell N00B behöver jag veta vad en hdd är och exakt vad för drivrutiner jag ska ha o hur fan ja får tag i dom. Windows 7 är ju som sagt en piratkopierad version så det kanske inte funkar med såna inställnigar. Jag funderar även på att överklocka, men exakt vad innebär det, hur gör jag det, och är det säkert?

Tack för dom svar jag fått hittils :lol:

HDD: Hard Disk Drive = Hårddisk

 

Drivrutinerna ska du ha fått med komponenterna eller så är det så enkelt att då går in på komponenterna du köpts tillverkares hemsida och laddar ner den rätta drivrutinen.. För du vet väl vad du har köpt för komponenter, annars kan du glömma datorn om du inte har tillgång till drivrutiner.

 

(Skaffa genuin version av Microsoft Windows 7...)

 

Överklockning innebär att man ökar hastigheten varvid t.ex. din dators processor oscillerar. Ju snabbare oscillering, ju högre ström, ju högre effekt, ju högre värme, ju lägre livstid för komponenterna. Men ju högre oscillering, ju snabbare utförande av instruktioner av processor, ju snabbare dator(ibland). Du gör det genom att gå in i BIOS på moderkortet och ställer in det där. Din manual för ditt moderkort går igenom detta. Men du rekommenderas att göra det i pyttesmå steg, t.ex +50 MHz(+0,050 GHz) åt gången med utförliga tester av temperatur, felsäkerhet, o.s.v. emellan.

 

Och till din sista fråga: nej, det är inte alls säkert att överklocka.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Dreamhacker

ok, tack men som profesionell N00B behöver jag veta vad en hdd är och exakt vad för drivrutiner jag ska ha o hur fan ja får tag i dom. Windows 7 är ju som sagt en piratkopierad version så det kanske inte funkar med såna inställnigar. Jag funderar även på att överklocka, men exakt vad innebär det, hur gör jag det, och är det säkert?

Tack för dom svar jag fått hittils :lol:

Ja man kan överklocka. Brb kan leta upp en "Guide", bara du säger vad du har för delar i ditt chassi.

Redigerat av Dreamhacker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok, tack men som profesionell N00B behöver jag veta vad en hdd är och exakt vad för drivrutiner jag ska ha o hur fan ja får tag i dom. Windows 7 är ju som sagt en piratkopierad version så det kanske inte funkar med såna inställnigar. Jag funderar även på att överklocka, men exakt vad innebär det, hur gör jag det, och är det säkert?

Tack för dom svar jag fått hittils :lol:

Ja man kan överklocka. Brb kan leta upp en "Guide", bara du säger vad du har för delar i ditt chassi.

 

Man skall inte bara överklocka. Kolla först så att du har kylningen som krävs annars kommer du ångra dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok tack för alla tips, råd och svar. Jag har startat datorn nu, hoppade över överklockningen... men den går rätt så bra nu. använde det windows 7 jag hade (kopierat) men det funkar skitbra;) Tänkte jag kunde lägga upp en lista över vilka delar jag använder så kunde ni få bedömma. Jag tipsar också om mitt GRYMMA chassi antec skeleton!

Ha det bra!

/Thumbzup

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...