Hoppa till innehåll

Google Tar Över Världen!


Caspian
 Dela

Rekommendera inlägg

Google började som ett projekt på Stanford, och var då "bara" en sökmotor. Idag är Google ett utav världens mäktigaste företag, och utan tvekan det mäktigaste företaget på Webben. Google är numera inte bara en sökmotor, utan även leverantör för miljoner utav människors Mail, Webbläsare, Kartprogram, Dokumentbehandlare, Fotoprogram med mera. Google finns också i många människors mobiltelefoner genom sitt stora och marknadsledande mobila operativsystem Android.

 

Utöver detta så finns t.ex. "Buzz" som är Google's svar på Facebook. Listan med Google's program kan göras lång.

 

Men det slutar inte här. Google vill även samla in alla människors DNA - Och ett utav deras mål är att göra det möjligt att söka efter alla människors vanor, livstilar etc. på Nätet, någon gång i framtiden.

 

Det rätt så komiska är Google's motto: "Dont Be Evil". Google har bidragit med otroligt mycket, det erkänner jag. Jag personligen använder t.ex. Gmail dagligen, för att inte tala om själva sökmotorn - Men det har gått för långt.

 

När vi tänker på Picasa, som är deras bildbehandlingsprogram, så tänker vi inte på vad de egentligen kan göra med hjälp utav programmet. Google har tillgång till alla användares foton, och kombinerat med alla deras andra programs farliga möjligheter, så skulle det inte vara särskilt svårt för dem att identifiera personer.

 

Ni minns väl kanske också alla nyhetsrubriker om hur Google fått kritik då dem blivit upptäckta med att i smyg samla in personers personliga nätverksnycklar och information om deras nätverk, i samband med att dem åkte runt och fotade bilder för Google Earth och Maps? Tycker ni att det är normalt att agera på det viset? Om man inte har några "onda" (eller i alla fall mystiska och avvikande) avsikter?

 

Ni kanske inte har tänkt på det, men om ni är inne på Gmail och läser er epost, så ser ni hur annonserna ändras efter vad era email innehåller. Om det t.ex står om fiske, ja då dröjer det inte länge innan annonserna har bytts ut mot saker relaterade till just fiske. Detta är ju ett solklart exempel på vad Google gör med all den information dem har att tillgå. Google läser med andra ord av vår mail!

 

Google har de senaste 9 åren köpt upp över 30 olika företag. Google vill finnas överallt. På vår dator. I vår mobiltelefon. I vår TV. I vår vardag och givetvis överallt på Nätet. Google vill bli vår bästa vän - Men till vilket pris?

 

Men lyssna nu:

Google vill till och med agera bredbandsleverantör, men inte nog med det, Google vill även framställa elen som håller maskineriet igång!

 

Det var ju inte längesen sedan Microsoft var det "onda" företaget med för mycket inflytande, och Google kom då som en god utmanare till dessa. Nu är det lite omvänt, och Google har utvecklats till något väldigt oroande.

 

Här har ni videor som berättar om just Google's stora inflytande:

http://www.youtube.com/watch?v=VTeLtrtkdzQ

 

Båda rekommenderas starkt.

 

Vad tror Du om Google? Är du oroliga över deras inflytande? Har du vidtaget några åtgärder för att redan nu undgå deras omfattande "övervakning"?

 

Diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Alltså, det med reklamen så lyssnar dem ju inte exakt. Det är väl ändå en bot som söker runt av sig själv. Det den får mest träffar av, blir det mest reklam av.

 

Men jag håller med om att google har lite för mycket procent av alla världsökningar på internet. Men för att det skall ändras så måste en ny bra sökmotor komma, och det kommer nog ta ett tag isåfall..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om du använder gmail är ju du en del av problemet. Varför använder du dig av deras tjänster om du tycker att ditt personliga utrymme invaderas av en maskin som skannar av dina mail? Det är ingen som läser vad du skrivit därför att de tycker om att lägga sig i ditt privatliv. Åtgärder, jag använder varken gmail eller facebook så jag får aldrig någon reklam som är personligt riktad till mig. Utom möjligtvis annonserna på deras sida, jag använder Google i princip varje gång jag sitter vid datorn, men dom lägger jag inte märke till.

 

Google har ett sådant enormt försprång att ingen skulle någonsin ha en chans att kunna konkurrera med dom. Det är världens mest använda sökmotor och förmodligen hundratals miljoner använder den varje dag. Otroliga mängder resurser, de är ju ett av världens största företag, tillåter dom att uppdatera sina tjänster eller öka utbudet av dessa konstant. FaceBook känns väl som den enda kandidaten, men för mig låter ett samarbete sinsemellan som ett troligare scenario.

 

Och på tal om just FaceBook så älskar jag människors hypokritiska inställning till övervakningssamhället. Profetiskt skriker de om en totalitär stat med Google i rollen som storebror, men skriver på avtal som lämnar rätten till deras privatliv i händerna på FaceBook som även kan skådas av allmänheten. Frivilligt dessutom.

 

Ska tilläggas också att jag värnar om den personliga integriteten, även om jag inte ser Google och FaceBook som ett extremt hot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Google har blivit det som det är idag för att dom är bäst.Men jag tror inte att dom på något sätt försöker ta över världen inte heller skapa en DNA data bas över hela världens befolkning.

Det är klart att Google vill expandera och utvecklas som alla andra företag men jag tror inte att så många av deras framtidsplaner kommer att bli verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, det med reklamen så lyssnar dem ju inte exakt. Det är väl ändå en bot som söker runt av sig själv. Det den får mest träffar av, blir det mest reklam av.

 

Men jag håller med om att google har lite för mycket procent av alla världsökningar på internet. Men för att det skall ändras så måste en ny bra sökmotor komma, och det kommer nog ta ett tag isåfall..

Haha det är faktiskt rätt komiskt. I dagarna lanserades nämligen en ny sökmotor som fått mycket uppmärksamhet: Blekko.

 

Vad som är så otroligt coolt med den sökmotorn förstår jag inte. Men det skall tydligen handla om att man kan skriva /ettsökord och då söka på ett nytt sätt.

 

Nåväl. Tror ändå inte dem kommer gå om Google..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om du använder gmail är ju du en del av problemet. Varför använder du dig av deras tjänster om du tycker att ditt personliga utrymme invaderas av en maskin som skannar av dina mail? Det är ingen som läser vad du skrivit därför att de tycker om att lägga sig i ditt privatliv. Åtgärder, jag använder varken gmail eller facebook så jag får aldrig någon reklam som är personligt riktad till mig. Utom möjligtvis annonserna på deras sida, jag använder Google i princip varje gång jag sitter vid datorn, men dom lägger jag inte märke till.

 

Google har ett sådant enormt försprång att ingen skulle någonsin ha en chans att kunna konkurrera med dom. Det är världens mest använda sökmotor och förmodligen hundratals miljoner använder den varje dag. Otroliga mängder resurser, de är ju ett av världens största företag, tillåter dom att uppdatera sina tjänster eller öka utbudet av dessa konstant. FaceBook känns väl som den enda kandidaten, men för mig låter ett samarbete sinsemellan som ett troligare scenario.

 

Och på tal om just FaceBook så älskar jag människors hypokritiska inställning till övervakningssamhället. Profetiskt skriker de om en totalitär stat med Google i rollen som storebror, men skriver på avtal som lämnar rätten till deras privatliv i händerna på FaceBook som även kan skådas av allmänheten. Frivilligt dessutom.

 

Ska tilläggas också att jag värnar om den personliga integriteten, även om jag inte ser Google och FaceBook som ett extremt hot.

Därför att Gmail är just det bästa man kan använda, enligt mig. Det är snabbt, det finns gott om utrymme och det är alltid tillgängligt. Gratis.

 

Det är givetvis en bra fråga varför jag använder Google's produkter om jag nu är så orolig för dem. Men det handlar om att Google inte bara är ett hot, dem råkar också vara störst, bäst och vackrast. Av vad jag sett så är Google's produkter bäst inom de områden dessa finns i. Sökmotorn, Gmail, Google Chrome och så vidare. Google är helt enkelt för bra för att jag ska kunna släppa dem helt och hållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaså. Själv använder jag bara sökmotorn, klarar mig utmärkt. Att de är störst och bäst måste ju i så fall bara vara ett sken eftersom att du ser dom som ett hot? Det finns alternativ, sluta använd deras tjänster helt enkelt. Om du nu är så orolig. Annars måste jag nog placera dig tillsammans med de hycklande massorna eftersom att du själv är en del av vad som gör det tillgängligt för Google att kartlägga folks privatliv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Google har inga andra avsikter än att göra reklam (personlig sådan, efter vad som skrivs i mail, vilka sidor som besöks osv), och tjäna massa pengar. Google siktar såklart på att bli större/störst inom deras områden, men det betyder inte att de vill ta över världen.

 

Teorierna om att Google skulle vara något ont företag som vill ha världsherravälde är bara en av många konspirationer som folk spyr ur sig.

 

Edit: Och vad antagonist sa ovan.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaså. Själv använder jag bara sökmotorn, klarar mig utmärkt. Att de är störst och bäst måste ju i så fall bara vara ett sken eftersom att du ser dom som ett hot? Det finns alternativ, sluta använd deras tjänster helt enkelt. Om du nu är så orolig. Annars måste jag nog placera dig tillsammans med de hycklande massorna eftersom att du själv är en del av vad som gör det tillgängligt för Google att kartlägga folks privatliv.

Jag tror att du har misstolkat vad jag försöker komma fram till. Jag är inte överdrivet orolig. Denna tråd är tänkt som en diskussionspunkt för vad Ni tror om Google - Inte för att diskutera huruvida jag är orolig eller ej. Alla får ju ha sina egna åsikter. Men återigen, tråden handlar om vad Ni tycker om Google.

 

Sedan så är det givetvis relevant att diskutera detta då det är inom ramarna - Men jag är som sagt inte överdrivet orolig även om det säkert verkar som det. Jag tycker dock att om man ska starta en diskussion så ska man ta med allting man kan hitta, och då behöver det inte vara mina åsikter och synpunkter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...