Hoppa till innehåll

Symtom För Dyskalkyli?

WishCookie

Rekommendera inlägg

Hej jag visste inte om detta skulle vara på skola och utbildning eller allmänt så jag chansade på skola och utbildning men det passade inte in där så jag tar och gör tråden här. Jag är lite orolig över att jag har dyskalkyli som är en sjukdom när det handlar om vardagslivet eller matte.

I mitt fall är matten det stora problemet. Jag kollade upp olika symtom och många av dem stämde in på mig. Jag undrar om detta kan vara sanna symtom också? Jag skrev ner nu dom åtta symtomen inom talsvårigheter. Kommentera och säg om ni tror att jag har den sjukdomen.

Symtom:

--------------------------------------------------------------------------------

• Sifferkunskaper fastnar inte. Kan lära sig något ena dagen (till exempel multiplikationstabell), som är ­totalt bortglömt nästa dag. Mycket stora svårigheter med de fyra ­räknesätten, blandar ihop plus och minus.

Svar: Ja, sifferkunskaper fastnar inte. Jag kan lära mig något ena dagen (till exempel multiplikationstabell) som är ­totalt bortglömt nästa dag.

---------------------------------------------------------------------------------

• Mycket stora svårigheter med de fyra ­räknesätten, blandar ihop plus och minus.

Svar: Jag blandar inte ihop direkt plus och minus men multiplikation och division är dom största svårigheterna för mig.

---------------------------------------------------------------------------------

• Måste räkna också små tal på fingrarna.

Svar: Ja, sant :S

• Svårigheter att säga vilket av två tal som är störst.

Svar: Beror på om det är decimaler eller bråk.

• Klarar ofta mer avancerad matematik (till exempel geometri) som bygger på logiskt tänkande.

Svar: Nja, om decimaler inte kommer in i bilden så är det bara bråk och geometri.

• Tycker du att det är obehagligt att räkna inför andra?

Svar: Ja

• Har du avstått från något som du skulle vilja göra, för att slippa räkna?

Svar: Ja

• På skolan ska ni skriva klockan i en mattematisk form din kompis förklarar att 1 timma och trettio minuter ska skrivas som 1,5. Förstår du hur du ska skriva en timma och trekvart?

Svar: Nej :<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är svårt att bedöma, en del upptäcker att dem har dessa inlärningssvårigheter väldigt sent i åldern.

Så det är bäst att du tar kontakt med rektorn i skolan, din mentor och bokar tid för ett test.

Det är inget man föds med. Det är något man utvecklar under åren.

Eller man föds med talsvårigheter som sedan kan utvecklas till dyskalkyli.

Redigerat av WishCookie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är svårt att avgöra om det verkligheten är dyskalkyli...

T ex:

Svar: Ja, sifferkunskaper fastnar inte. Jag kan lära mig något ena dagen (till exempel multiplikationstabell) som är ­totalt bortglömt nästa dag.

Några minnesproblem?

Svar: Jag blandar inte ihop direkt plus och minus men multiplikation och division är dom största svårigheterna för mig.

Vilka slags problem.

Är plus och minus någonsin svårt för dig?

Måste räkna också små tal på fingrarna.

1-5 eller högre, t ex 12, 24, 36, 48, 60?

Svårigheter att säga vilket av två tal som är störst.

Vad är störst

4/7 eller 3/5

24,53 eller 32,11

På skolan ska ni skriva klockan i en mattematisk form din kompis förklarar att 1 timma och trettio minuter ska skrivas som 1,5. Förstår du hur du ska skriva en timma och trekvart?

Saken med dyskalkyli är att logiskt tänkande inte påverkas, varvid man bör kunna förstå att om 0,5 är "halv" borde talet mellan 0,5 och 1,0 vara svaret för "trekvart", d.v.s 3/4

Försöker bara få fram en tydligare bild av vad du klarar och inte klarar.

Hursomhelst så är det bara att kontakta en psykiatriker, eller läkare

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är svårt att avgöra om det verkligheten är dyskalkyli...

T ex:

Några minnesproblem?

Vilka slags problem.

Är plus och minus någonsin svårt för dig?

Måste räkna också små tal på fingrarna.

1-5 eller högre, t ex 12, 24, 36, 48, 60?

Svårigheter att säga vilket av två tal som är störst.

Vad är störst

4/7 eller 3/5

24,53 eller 32,11

På skolan ska ni skriva klockan i en mattematisk form din kompis förklarar att 1 timma och trettio minuter ska skrivas som 1,5. Förstår du hur du ska skriva en timma och trekvart?

Saken med dyskalkyli är att logiskt tänkande inte påverkas, varvid man bör kunna förstå att om 0,5 är "halv" borde talet mellan 0,5 och 1,0 vara svaret för "trekvart", d.v.s 3/4

Försöker bara få fram en tydligare bild av vad du klarar och inte klarar.

Hursomhelst så är det bara att kontakta en psykiatriker, eller läkare

Gud, etta är som dyslexi.

Detta är inlärningssvårigheter som man utvecklar vilket blir dyskalkyli.

Det finns en massa symtom för detta. Sen detta du skrev ''Några minnesproblem?'' Är något som medföljer sjukdomen. :S Du kan annars kolla upp detta på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud, etta är som dyslexi.

Det finns en massa symtom för detta. Sen detta du skrev ''Några minnesproblem?'' Är något som medföljer sjukdomen. :S Du kan annars kolla upp detta på nätet.

Men dåså, då vet du att du har dyskalkyli och inte individuella problem.

Eller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du nu vet så mycket, varför den attityden när man försöker hjälpa dig?

Nej du har inte dyskalkyli eftersom du menar att dysleki, talsvårigheter utvecklas till det och

det verkar inte vara som att du har dyslexi eller nåt på sättet du skriver.

Jag menar inte att jag har dyslexi utan detta är släkt med den sjukdomen.

Dom som har den är inte född med dyslexi bara inlärningssvårigheten man får som man sedan kan utveckla.

Gud, detta är som dyslexi.

Men dåså, då vet du att du har dyskalkyli och inte individuella problem.

Eller.

Jo det är det. Det är det jag osäker på eftersom att mycket av dessa och andra olika symtom stämmer in på mig, så jag ville höra vad andra trodde och jag accepterar att du försökte hitta lösning på problemet. =)

Redigerat av WishCookie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...