Hoppa till innehåll

Klockade Min Processor, Fick Bluescreen

Rekommendera inlägg

Skrivet

som sagt, klockade min processon (AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+ 2,20GHz) till 2,5Ghz, efter jag gjorde det så skulle jag uppdatera min prestandaklassificering, då kom det till ett läge och sa att det slutade svara, Kan det bero på att jag inte ökade watten? för processorn blev inte mkt varmare än vad det är org, ligger runt 40-45c

efter jag fick det där meddelandet att det slutade svara så fick jag bluescreen och datan startade om, då ändrade jag tillbaka till 2,2GHz och att är som vanligt.

vad tror ni det beror på att jag fick bluescreen osv?

• Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Populära dagar

Ledande medlemmar i detta ämne

Populära dagar

Skrivet

När du ökar hastigheten på CPU'n behöver du i regel också öka volten (nog det du menade med "watt") annars blir processorn instabil och bluescreens och andra problem dyker upp, eller så startar datorn inte alls. Det går alltid att överklocka lite utan att höja volten (tex så kör jag min i 3,22 trots att standard är 2,8 ghz utan voltökning).

Det du måste göra är att gå upp långsamt och göra stabilitetstest för att se ifall du behöver öka volten eller ifall allt går stabilt.

Skrivet

Det blev såklart instabilt, klocka lite i taget, det är inte direkt BE processor med upplåst multiplier där du klockar med 1 klick.

Klocka 100mhz i taget och prova hur stabilt det blir, samt temperaturer i förhållande till voltregleringen.

Skrivet (redigerat)

Linpack är bäst för stresstest, tro mig.

Linpack i sig är dock inget program utan det är något dom bättre programmen använder sig av. Jag använder "IntelBurnTest" som sägs använda linpack på ett bra sätt och stressar CPU'n till max.

Redigerat av Collez
Skrivet (redigerat)

Ju längre den klarar desto stabilare är den. Kör en liten stund innan varje snäpp uppåt och sen när du börjar bli nöjd (processorn snabb inte alltför varm ;) ) så kan du låta den tugga längre.

Rekommenderar att du skaffar linpack istället, processorer som klarar flera timmar av orthos eller prime95 kan fela redan under dom första minuterna av linpack. (=mycket hårdare stress)

Redigerat av Collez
Skrivet

Börja kolla hur långt du kan få den utan att behöva höja volten. ;)

Och ta det lugnt om du bestämmer dig för att höja volten, en lite slöare processor är alltid roligare än en trasig.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...