Link1 Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 som sagt, klockade min processon (AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+ 2,20GHz) till 2,5Ghz, efter jag gjorde det så skulle jag uppdatera min prestandaklassificering, då kom det till ett läge och sa att det slutade svara, Kan det bero på att jag inte ökade watten? för processorn blev inte mkt varmare än vad det är org, ligger runt 40-45c efter jag fick det där meddelandet att det slutade svara så fick jag bluescreen och datan startade om, då ändrade jag tillbaka till 2,2GHz och att är som vanligt. vad tror ni det beror på att jag fick bluescreen osv? Citera
CeZ Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 När du ökar hastigheten på CPU'n behöver du i regel också öka volten (nog det du menade med "watt") annars blir processorn instabil och bluescreens och andra problem dyker upp, eller så startar datorn inte alls. Det går alltid att överklocka lite utan att höja volten (tex så kör jag min i 3,22 trots att standard är 2,8 ghz utan voltökning). Det du måste göra är att gå upp långsamt och göra stabilitetstest för att se ifall du behöver öka volten eller ifall allt går stabilt. Citera
Ryssfemma Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 Det blev såklart instabilt, klocka lite i taget, det är inte direkt BE processor med upplåst multiplier där du klockar med 1 klick. Klocka 100mhz i taget och prova hur stabilt det blir, samt temperaturer i förhållande till voltregleringen. Citera
Link1 Skrivet 28 December 2010 Författare Rapport Skrivet 28 December 2010 yes menade volt sry :) något ''rekommendarat'' program för att kolla stabilitet? osv? efter man har klockat, ska jag ''stressa'' cpu'n? Citera
CeZ Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 (redigerat) Linpack är bäst för stresstest, tro mig. Linpack i sig är dock inget program utan det är något dom bättre programmen använder sig av. Jag använder "IntelBurnTest" som sägs använda linpack på ett bra sätt och stressar CPU'n till max. Redigerat 28 December 2010 av Collez Citera
Ryssfemma Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 Finns en hel del alternativ, brukar använda prime95 eller simpelt cpustabtest (kräver ingen setup). Citera
Link1 Skrivet 28 December 2010 Författare Rapport Skrivet 28 December 2010 okej, har Orthos som stress program, men får testa att öka ghz långsammt :) hur ska jag se om det är stabilt ? Citera
CeZ Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 (redigerat) Ju längre den klarar desto stabilare är den. Kör en liten stund innan varje snäpp uppåt och sen när du börjar bli nöjd (processorn snabb inte alltför varm ;) ) så kan du låta den tugga längre. Rekommenderar att du skaffar linpack istället, processorer som klarar flera timmar av orthos eller prime95 kan fela redan under dom första minuterna av linpack. (=mycket hårdare stress) Redigerat 28 December 2010 av Collez Citera
CeZ Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 (redigerat) Edit: dubbelpost.. Redigerat 28 December 2010 av Collez Citera
Link1 Skrivet 28 December 2010 Författare Rapport Skrivet 28 December 2010 okej, ska testa återkommer om det blir något :) tack för all hjälp så här tidigt på morgonen! Citera
CeZ Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 Börja kolla hur långt du kan få den utan att behöva höja volten. ;) Och ta det lugnt om du bestämmer dig för att höja volten, en lite slöare processor är alltid roligare än en trasig. Citera
Ryssfemma Skrivet 28 December 2010 Rapport Skrivet 28 December 2010 Använder du stockkylning? Om det är så hade jag inte vågat höja volten och höjt klocken med mer än 200mhz, kanske inte ens 100. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.