Hoppa till innehåll

Klockade Min Processor, Fick Bluescreen


Link1
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Populära dagar

Ledande medlemmar i detta ämne

Populära dagar

En sak till, ha inte CPU-volten på auto oavsett ifall du kör klockat eller oklockat. Den har en tendens att ligga högre än vad som behövs och processorn går onödigt varmt.

 

Håller också med ryssfemma lite, om AMD säger att maxtemp är 55 och uppåt och du redan nu ligger på 50 så kanske det inte är så bra att öka volten.

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Athlon processorer klockar inte särskilt bra, men det gör det inte onödigt att klocka den lite. Du bör kunna få upp processorn iaf till 2,7GHz utan bekymmer alls. Förutsätter dock att du använder en "riktig" processorkylare.

För att få en stabil processor är det oftast bäst att ha så många spänningar som möjligt på deras riktiga värde istället för auto. Detta för att auto ofta ger processorn/nordbryggan/minnena högre spänning är nödvändigt.

 

Ta därför reda på alla original spänningar för dina minnen, CPUn och HT link. Det krävs ofta en hel del omstarter och försök tills man får en stabil processor. Tog en natt innan jag gav upp med 3,9GHz på min PH II 945 och gick ner till 3,81GHz där den är riktigt stabil. Har inte alla spänningar i huvudet men CPU spänningen är 1,475V.

 

Bluescreens är ingenting man behöver oroa sig för när man överklockar, det händer alla och det löser man genom att få komponenten som kärvar stabil. Vanligtvis genom att öka spänningen eller att gå ner i frekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

klockade nu till 2452Mhz alltså 11% tempen ligger runt 45c

 

fans inget ''standard'' utan många olika allternativ som KalphiteQ sa, tex 1,475

 

har ingen anning om vad jag ska sätta min volt på... ska stresstesta igen :)

 

stress test har ännu inte överstigit 59c :)

 

konstiga är att kärna2 är varmare än kärna1.

Redigerat av Link1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk på att klockning av processorer som t.ex inte har upplåst multiplier förkortar livslängden av processorn.

Har du tänkt använda den längre? T.ex känner jag folk som har Phenom I serien och vart tvungna och klocka ner till 1.5ghz pga att det blivit instabilt med tiden.

 

Ny kylare är ett måste om du ska sticka med din klockfrekvens nu ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...