Hoppa till innehåll

Det "nya" Gymnasiumet Nästa År.


5FJSKFJSKGJES
 Dela

Rekommendera inlägg

Nu vet inte jag hur mycket detta har med det nya systemet att göra men... Min mamma jobbar som trafiklärare och kommer få behålla still jobb tills höstterminen 11 är slut. Det är för att "Enligt dom från Regeringsrätten är körkortsutbildning inte längre ett uppdrag för gymnasieskolor." Så min mamma letar efter ett nytt jobb vilket är jobbigt för henne då ingen vill ha henne för hon snart ska gå i pension iaf :/ . Jag tycker att detta är skit för jag vill ju såklart ta körkort och det är väll lättare om allt är på samma ställe :P

Redigerat av Svampen2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 43
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Varför betygen blir A - F är för nuvarande system är MVG 20p, VG 15p, G 10p och IG är väl 5 eller något sånt.

De vill att B t.ex blir VG+ och ger poängen 17,5, D blir ett mellanting för G-VG och blir G+/VG- och ger poängen 12,5. och så vidare. Så har jag förstått det när en lärare pratade om det. Min linje, Samhäll-språk tas bort och ersätts av den gamla linjen som fanns för 20 år sedan (då det fanns i princip natur, samhäll, ekonomiska samt praktiska linjer) Humanistiska linjen. Den är lite annorlunda än just SP-Språk då Latin blir obligatoriskt, kulturhistoria, man läser ännu mer språk än jag gör (i timmar, inte antal språk. Jag läser 6 stycken nu dock) osv. Jag tycker det känns som en okej reform faktiskt :) Krångligt dock att de behåller det gamla systemet för oss blivande 2or och 3or. Kanske mest jobbigt för lärarna tho?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varför betygen blir A - F är för nuvarande system är MVG 20p, VG 15p, G 10p och IG är väl 5 eller något sånt.

De vill att B t.ex blir VG+ och ger poängen 17,5, D blir ett mellanting för G-VG och blir G+/VG- och ger poängen 12,5. och så vidare. Så har jag förstått det när en lärare pratade om det. Min linje, Samhäll-språk tas bort och ersätts av den gamla linjen som fanns för 20 år sedan (då det fanns i princip natur, samhäll, ekonomiska samt praktiska linjer) Humanistiska linjen. Den är lite annorlunda än just SP-Språk då Latin blir obligatoriskt, kulturhistoria, man läser ännu mer språk än jag gör (i timmar, inte antal språk. Jag läser 6 stycken nu dock) osv. Jag tycker det känns som en okej reform faktiskt :) Krångligt dock att de behåller det gamla systemet för oss blivande 2or och 3or. Kanske mest jobbigt för lärarna tho?

IG är väl 0 poäng?

Men exakt:

A=MVG

B=VG+

C=VG

D=G+

E=G

F=IG

Redigerat av Infinite
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...