Fjeddo Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 (redigerat) Nu har jag ett väldigt lätt tal som jag och min pappa "bråkar" om. Han säger att det är fel, fast jag är helt säker på att det är rätt. Är det rätt eller fel? Talet: (x+9)/2=7 Min uträkning: 2*7=x+9 2*7=14 x+9(-9)=14(-9) x=5 Redigerat 19 Januari 2011 av ReMemberMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Layton Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 Jag räknade precis som du och fick samma svar :huh: Men vad får din pappa för svar då? för om vi säger x är fem adderar med nio och delar med två, då blir det ju matematiskt sju!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 (redigerat) x+9/2=7 eftersom 9/2 = 4,5 så får vi x+4,5=7 vi subtraherar 4,5 från båda sidor x+4,5-4,5=7-4,5 x = 2,5 Däremot, om man skriver (x+9)/2=7 istället, så stämmer ditt svar. Det är viktigt att poängtera att eftersom division går före addition, så måste man sätta dessa paranteser för att kunna räkna så som du har gjort. Redigerat 19 Januari 2011 av Chagi Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Red_fox2 Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 (redigerat) nvm en annan var snabbare Redigerat 19 Januari 2011 av Red_fox2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Layton Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 Ta ditt förslag föreslår jag och snacka med din mattelärare nästa gång du har matte ;) För jag tycker att x=5 var bäst. Men visst 2,5 fungerar ju också beror ju på hur man ser saken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 Om frågan är x+9/2=7 så är x aldrig lika med 5, eftersom multiplikation och division alltid går före addition och subtraktion. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 19 Januari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 (redigerat) Min pappa fick också svaret 5, men han sa att Man inte kan lösa det på mitt sätt för att man skulle "få problem vid svårare tal". @Chagi och Draghon: Jag skrev fel, det ska vara inom parantes. Redigerat 19 Januari 2011 av ReMemberMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 19 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 Jebus, glöm ALDRIG parenteserna. :P Grejen är att du delar upp uträkningen, det du ska göra är att få x ensamt INNAN du börjar räkna ut vad x är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 19 Januari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Januari 2011 Jebus, glöm ALDRIG parenteserna. :P Grejen är att du delar upp uträkningen, det du ska göra är att få x ensamt INNAN du börjar räkna ut vad x är.Okej, så han har rätt i att jag bör rkna ut det på ett annat sätt, även om det blev rätt? =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.