Hoppa till innehåll

1600mhz Ram


Kevve

Rekommendera inlägg

Så, jag testade idag att sätta hastigheten på mina ramminnen på 1600MHz, och så fort jag fick upp windows så kände jag av skillnaden i prestanda. Det tog säkert 5 gånger längre att få upp msn rutan än det brukar, och alla sidor laddade väldigt segt, och funkade knappt när jag surfade på nätet.

 

Är inte 100 på att det berodde på det, men när jag ställde tillbaka dom till 1333MHz så var det inga såna problem längre. Tillägger också att dom är 1600MHz från butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

RAM-minnen märker man extremt liten skillnad av när man klockar dem, hårddisken är alltid flaskhalsen i en dator och därav den som gör att msn laddade långsamt. Se till att RAM-minnena har rätt spänning när du har dem uppe i 1600MHz.

Men då är frågan, varför startade datorn upp så segt just den gången?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uppstart av ett program/spel brukar mest spela roll när det kommer till hårddisken, idag gör ram inte ens skillnad i marginaler. Även DDR3 1600mhz har visat sig visa väldigt små marginaler i benchmarks emot DDR2 800Mhz.

Så fort hårddisken läst in informationen, t.ex när du startar ett spel och laddat banan tar processorn över jobbet med att skicka information i kretsar till ramminnet osv.

 

Själv får jag väldigt väldigt små marginaler i skillnad när jag provar att klocka ramminnen och processorn för att testa windows uppstart, hårddisken är största faktorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vara bra och få veta modellen på hans moderkort så ska man försöka komma fram till någon lösning.

I alla fall så har jag sett på ett fåtal benchmarks där DDR3 minnen med klock på 1333mhz visat bättre resultat i

några program/applikationer samt spel

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=M3N78D Har ett sånt här moderkort. Inga speciella funktioner eller sånt som kan spöka vad jag vet.

Har även en skiva som jag fick med när jag köpte moderkortet, men jag har inte testat den eftersom datorn verkar funka felfritt ändå, och har ingen aning om vad den kan innehålla.

 

För övrigt så tror jag inte ens att jag har sett någon voltreglering för minnena specifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=M3N78D Har ett sånt här moderkort. Inga speciella funktioner eller sånt som kan spöka vad jag vet.

Har även en skiva som jag fick med när jag köpte moderkortet, men jag har inte testat den eftersom datorn verkar funka felfritt ändå, och har ingen aning om vad den kan innehålla.

 

För övrigt så tror jag inte ens att jag har sett någon voltreglering för minnena specifikt.

Benchmarka minnena i 1333 och 1600, så ingen placebo effekt eller andra variabler ställer till det. CD'n innehåller drivrutiner till ljudkortet, nätverkskortet och lite programvara från moderkortstillverkaren.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Benchmarka minnena i 1333 och 1600, så ingen placebo effekt eller andra variabler ställer till det. CD'n innehåller drivrutiner till ljudkortet, nätverkskortet och lite programvara från moderkortstillverkaren.

Alltså, du bör installera drivrutinerna ändå.

 

 

Vet inget om ditt problem så... det var inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...