Hoppa till innehåll

Ny Dator!


hpnisse
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det beror på chassit hur många du får med, jag har just det chassit och det ingår en tyst blå led fläkt som sitter i botten fram. Men jag rekommenderar dig verkligen att köpa en till och fästa där bak, temperaturen på min nordbrygga och processor typ halverades när jag gjorde det eftersom det inte kommer någon kall luft över grafikkortet annars.

 

Vill du inte köpa en till av någon anledning skulle jag i alla fall flyttat den befintliga till baksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okaj, tack för svar.

Ja har köpt paketet nu o de sa att de troligtvis går o hämta ut imörn.

Kanske kan använda min gamle fläkt om de hettar till så länge.

Hoppas bara att ja lyckas pilla ihop datorn i helgen då!

Svara gärna här om hur det går med den nya datorn när du får den.

 

Kul att veta att du blir nöjd med köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har ja fått datorn och efter ett par timmars mekande med själva monteringen så fick ja sakerna te o funka.

(ser för tillfället ut som ett mindre fågelbo med alla kablar i datorn än så länge.)

Sen efter lite extra fix och don så fick ja installerat Windows, (krångla lite i början).

Så nu funkar den perfekt, snart installerat drivisarna för alla komponenter tror ja...

 

Så efter typ 20 min med en fungerande dator så e ja jäkligt nöjd, omstarterna efter installationer av drivisar gick fort.

O datorn över lag verkar snabb, (får se om en månad elle nåt när alla program o spel etc e installerade)

 

Så att gå från en gammel Intel Pentium 4, 3.2Ghz o ddr 2.5gb så e ja nöjd.

 

Tack för alla snabba svar och jag återkommer gärna med fler frågor om så e fallet.

Trevlig helg!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående kabeltrasset så kan du få bort det mesta du inte använder på andra sidan hårddiskburen, där stoppade jag in dom jag inte använde och har ganska bra kabeldragning nu. Och skaffa en till fläkt och fäst där bak, du får mycket bättre luftflöde. :)

 

Kul att du är nöjd med ditt köp!

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har ja fått datorn och efter ett par timmars mekande med själva monteringen så fick ja sakerna te o funka.

(ser för tillfället ut som ett mindre fågelbo med alla kablar i datorn än så länge.)

Sen efter lite extra fix och don så fick ja installerat Windows, (krångla lite i början).

Så nu funkar den perfekt, snart installerat drivisarna för alla komponenter tror ja...

 

Så efter typ 20 min med en fungerande dator så e ja jäkligt nöjd, omstarterna efter installationer av drivisar gick fort.

O datorn över lag verkar snabb, (får se om en månad elle nåt när alla program o spel etc e installerade)

 

Så att gå från en gammel Intel Pentium 4, 3.2Ghz o ddr 2.5gb så e ja nöjd.

 

Tack för alla snabba svar och jag återkommer gärna med fler frågor om så e fallet.

Trevlig helg!!

Hlad att du blev nöjd, du får jättegärna skriva ner på hur det går med spelen, det bör gå bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående kablarna så gjorde jag som du sa "Collez" o klämde in dem bakom HDD o bunta fast dem där. Förvånad över hur mkt kabel en kunnde mosa in där :)

Jag tog fläkten från den gamle datorn o installera, (både den i bak o den på gamla kylaren) o satte in dem (en i bak o en där nere).

Den där nere funka fint (gamle kylfläkten, fyra pins), går bra o rätt tyst.

Men den andra som ja satte in e bara tre pins o den dånar o går säkert på >100% asså. (gick aldrig så fort förut), så finns de nåt bra program som en kan ställa in fläktar med eller?

 

Spelmässigt får ja återkomma med, för ja hade bara 32-bit Win7 på skiva så jag ska skaffa 64-bit snart så jag installerar inte så mkt just nu på 32-bit om jag ändå ska installera om en gång den närmaste tiden.

 

Edit: Jag koppla in mina två gamla HDD och, och de verkar inte som att datorn vill starta med dem i???

Även fast de nu e kopplade på SATA3 - 6Gbit så funkar de inte, eller kan det vara problemet? Gamla HDD på SATA3 kontakt?? Eller är SATA bakåtkompitabla? (Många frågor, förlåt)

Redigerat av hpnisse
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående kablarna så gjorde jag som du sa "Collez" o klämde in dem bakom HDD o bunta fast dem där. Förvånad över hur mkt kabel en kunnde mosa in där :)

Jag tog fläkten från den gamle datorn o installera, (både den i bak o den på gamla kylaren) o satte in dem (en i bak o en där nere).

Den där nere funka fint (gamle kylfläkten, fyra pins), går bra o rätt tyst.

Men den andra som ja satte in e bara tre pins o den dånar o går säkert på >100% asså. (gick aldrig så fort förut), så finns de nåt bra program som en kan ställa in fläktar med eller?

 

Spelmässigt får ja återkomma med, för ja hade bara 32-bit Win7 på skiva så jag ska skaffa 64-bit snart så jag installerar inte så mkt just nu på 32-bit om jag ändå ska installera om en gång den närmaste tiden.

 

Edit: Jag koppla in mina två gamla HDD och, och de verkar inte som att datorn vill starta med dem i???

Även fast de nu e kopplade på SATA3 - 6Gbit så funkar de inte, eller kan det vara problemet? Gamla HDD på SATA3 kontakt?? Eller är SATA bakåtkompitabla? (Många frågor, förlåt)

Fläktar som kopplas in i moderkortet (3 pins) går att styra antingen genom bios eller med mjukvara, speedfan är ett program du kan göra det med.

 

SATA är bakåtkompatibelt ja, se till att du försöker starta datorn med rätt hårddisk (den du använder nu) och inte den du försökte koppla in. Går att ändra i BIOS, brukar heta något i stil med Boot Device.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...