GangstaLean Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 (redigerat) Hej Det är nu så att jag ska köpa en AMD Phenom II X2 555 3,2Ghz processor, och jag undrar vilka moderkort (Helst under 1000kr) som funkar till att låsa upp denna till X4. Har kommer lite extra frågor: Vad menas med att "överklocka"? Vad är BIOS? Är BIOS Isåfall viktiga under "Unlockningen" av flera kärnor? Om jag ska köpa ett interntminne, behöver jag då itta på vilket "DIMM/SO-DIMM" den har? Eller räcker det att bara kolla DDR3 t.ex.? Tänkte köpa en Gigabyte GA-880GM-UD2H-Moderkort, undrar också om denna har möjligheten till att unlocka kärnor, tack. Redigerat 10 Februari 2011 av GangstaLean Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sykeltjuv Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Jag är inte väldigt insatt i datorer men vad jag vet om överklocking är att man ändrar någon sorts inställningar för att processorn ska vara mer effektiv. Men detta sliter hårt på processorn och den överhettas lätt så man får skaffa fler och bättre fläktar och smeta på lite kylpasta på komponenterna Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangstaLean Skrivet 10 Februari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Jag är inte väldigt insatt i datorer men vad jag vet om överklocking är att man ändrar någon sorts inställningar för att processorn ska vara mer effektiv. Men detta sliter hårt på processorn och den överhettas lätt så man får skaffa fler och bättre fläktar och smeta på lite kylpasta på komponenternaOk, tack för det snabba svaret Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Moderkortet du pratar om ser ut att inte ha möjlighet och låsa upp kärnor. BIOS = Basic Input - Output System. Att överklocka innebär att höja frekvenserna på dina komponenter som gör att din dator presterar bättre, läs överklockningsguider innan du ger dig in på det, t.ex om du inte väljer en Black Edition processor. BIOS behöver man gå igenom för att låsa upp kärnor på 99,99% av fallen. http://www.inet.se/artikel/1901914/msi-890gxm-g65 , med den kan du låsa upp Phenom II X2's 2 inaktiva kärnor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangstaLean Skrivet 10 Februari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Moderkortet du pratar om ser ut att inte ha möjlighet och låsa upp kärnor.BIOS = Basic Input - Output System. Att överklocka innebär att höja frekvenserna på dina komponenter som gör att din dator presterar bättre, läs överklockningsguider innandu ger dig in på det, t.ex om du inte väljer en Black Edition processor. BIOS behöver man gå igenom för att låsa upp kärnor på 99,99% av fallen. http://www.inet.se/artikel/1901914/msi-890gxm-g65 , med den kan du låsa upp Phenom II X2's 2 inaktiva kärnor.Tackar, ska beställa denna, passar perfekt så länge till mina andra komponenter. Vet någon "DDR3" frågan då?Är lite nödvändigt med den, fyller nämligen år på lördag, det är någonstans där jag ska beställa delarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 (redigerat) Tackar, ska beställa denna, passar perfekt så länge till mina andra komponenter. Vet någon "DDR3" frågan då?Är lite nödvändigt med den, fyller nämligen år på lördag, det är någonstans där jag ska beställa delarna.Tror egentligen inte du behöver tänka på något annat än typen (DDR3). Det du behöver tänka på är att inte köpa DDR3 minnen till ett DDR2 moderkort och tvärt om. Det funkar inte. Redigerat 10 Februari 2011 av Collez Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangstaLean Skrivet 10 Februari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Okej. En fråga till: Följer kylpasta (till processor) med till alla processorer eller måste man köpa till det? Om det inte följer med, måste man då köpa till det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GamesDean Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Okej. En fråga till:Följer kylpasta (till processor) med till alla processorer eller måste man köpa till det? Om det inte följer med, måste man då köpa till det?Jodå det följer med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Sitter ofta förapplicerat, kvalitén på denna varierar men brukar vara rätt schyst. Om du däremot köper en ny processorkylare skulle jag alltid köpt med en tub bra kylpasta, den man får med där brukar inte vara i det bästa laget.. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MrFr3drik Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Vad är BIOS?BIOS står för Basic Input Output System.BIOS är det första som startar när du startar datorn. Det är det som läser in och checkar hårdvaran och startar operativ systemet. Om BIOS pajar är datorn f***t. Så var försiktig.Man kan alltid återställa BIOS genom att ta bort batteriet på moderkortet och ta ut nät sladden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 10 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 10 Februari 2011 Stämmer bra, och i BIOS kan du även ställa om klockfrekvenser, volt och massa annat och på så sätt överklocka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangstaLean Skrivet 11 Februari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Februari 2011 Stämmer bra, och i BIOS kan du även ställa om klockfrekvenser, volt och massa annat och på så sätt överklocka.Aha tack så mcket! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.