Hoppa till innehåll

Datordelar Frågor


GangstaLean
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej

Det är nu så att jag ska köpa en AMD Phenom II X2 555 3,2Ghz processor, och jag undrar vilka moderkort (Helst under 1000kr) som funkar till att låsa upp denna till X4. Har kommer lite extra frågor:

 

Vad menas med att "överklocka"?

 

Vad är BIOS?

 

Är BIOS Isåfall viktiga under "Unlockningen" av flera kärnor?

 

Om jag ska köpa ett interntminne, behöver jag då itta på vilket "DIMM/SO-DIMM" den har? Eller räcker det att bara kolla DDR3 t.ex.?

 

Tänkte köpa en Gigabyte GA-880GM-UD2H-Moderkort, undrar också om denna har möjligheten till att unlocka kärnor, tack.

Redigerat av GangstaLean
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag är inte väldigt insatt i datorer men vad jag vet om överklocking är att man ändrar någon sorts inställningar för att processorn ska vara mer effektiv. Men detta sliter hårt på processorn och den överhettas lätt så man får skaffa fler och bättre fläktar och smeta på lite kylpasta på komponenterna

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte väldigt insatt i datorer men vad jag vet om överklocking är att man ändrar någon sorts inställningar för att processorn ska vara mer effektiv. Men detta sliter hårt på processorn och den överhettas lätt så man får skaffa fler och bättre fläktar och smeta på lite kylpasta på komponenterna

Ok, tack för det snabba svaret
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Moderkortet du pratar om ser ut att inte ha möjlighet och låsa upp kärnor.

BIOS = Basic Input - Output System. Att överklocka innebär att höja frekvenserna på

dina komponenter som gör att din dator presterar bättre, läs överklockningsguider innan

du ger dig in på det, t.ex om du inte väljer en Black Edition processor.

 

BIOS behöver man gå igenom för att låsa upp kärnor på 99,99% av fallen.

 

http://www.inet.se/artikel/1901914/msi-890gxm-g65 , med den kan du låsa upp Phenom II X2's 2 inaktiva kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Moderkortet du pratar om ser ut att inte ha möjlighet och låsa upp kärnor.

BIOS = Basic Input - Output System. Att överklocka innebär att höja frekvenserna på

dina komponenter som gör att din dator presterar bättre, läs överklockningsguider innan

du ger dig in på det, t.ex om du inte väljer en Black Edition processor.

 

BIOS behöver man gå igenom för att låsa upp kärnor på 99,99% av fallen.

 

http://www.inet.se/artikel/1901914/msi-890gxm-g65 , med den kan du låsa upp Phenom II X2's 2 inaktiva kärnor.

Tackar, ska beställa denna, passar perfekt så länge till mina andra komponenter.

 

Vet någon "DDR3" frågan då?

Är lite nödvändigt med den, fyller nämligen år på lördag, det är någonstans där jag ska beställa delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar, ska beställa denna, passar perfekt så länge till mina andra komponenter.

 

Vet någon "DDR3" frågan då?

Är lite nödvändigt med den, fyller nämligen år på lördag, det är någonstans där jag ska beställa delarna.

Tror egentligen inte du behöver tänka på något annat än typen (DDR3). Det du behöver tänka på är att inte köpa DDR3 minnen till ett DDR2 moderkort och tvärt om. Det funkar inte. Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sitter ofta förapplicerat, kvalitén på denna varierar men brukar vara rätt schyst. Om du däremot köper en ny processorkylare skulle jag alltid köpt med en tub bra kylpasta, den man får med där brukar inte vara i det bästa laget.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är BIOS?

BIOS står för Basic Input Output System.

BIOS är det första som startar när du startar datorn. Det är det som läser in och checkar hårdvaran och startar operativ systemet. Om BIOS pajar är datorn f***t. Så var försiktig.

Man kan alltid återställa BIOS genom att ta bort batteriet på moderkortet och ta ut nät sladden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...