Hoppa till innehåll

[guide] Roms!

swagzter

Rekommendera inlägg

// Jag tar inget ansvar om din telefon skulle (ovanligt) gå sönder på något vis //

Ett ROM till android är likt ett operativsystem till din dator!

För att installera ett så måste du formatera om hela mobilen och installera det via ett custom recovery, ett vanligt sådant är Clockworkmod Recovery. Detta måste du flasha in i mobilen själv, fast oftast finns det riktigt enkla program som gör det via ett klick (det rootar även telefonen).

Var hittar/installerar jag ett custom recovery samt root till min telefon?

Det finns många android forum, men ett av de största är XDA-developers. Där finns det till nästan varje android telefon.

Gå in här och sök efter din mobil uppe i högra hörnet, gå sedan in i sub-forumet "Android developement" och där brukar det oftast finnas en klistrad tråd med en root/recovery metod.

Såhär fungerar det oftast:

1. Du väljer i din mobil "Inställningar -> Program -> Utveckling -> och kryssar i "usb-felsökning". Det gör att programmet du tänker roota med kommer åt din mobiltelefon.

2. Du kopplar in din mobil till datorn och låter den installera drivrutinerna för USB felsökning.

3. Du kör scriptet/programmet som du laddat ner och låter den hålla på, din mobil kan också startas om under processen.

4. Det är klart!

OBS! Kom ihåg att det här kan variera från olika metoder, så läs i tråden för just det root/recovery du tänker installera.

Jag har nu ett recovery, var hittar/installerar jag ett rom?

I samma forum du hittade ditt root/recovery, alltså du går in till XDA, söker efter din mobil uppe i högra hörnet och går in i sub-forumet "Android developement". Där finns det nästan alltid ett flertal rom att välja mellan. Är det en känd mobil som t.ex Desire eller Nexus one så brukar det finnas riktigt många. Fråga folk i forumet vilket de tycker är bäst!

När du bestämt dig vilket du vill ha, så laddar du ner .zip filen. Extract'a inte den här filen!

1. För över .zip filen till din mobils minneskort!

2. Gå in till ditt recovery! Det varierar från olika, men på min Wildfire så håller man in "Power" och "volym-ner", och scrolla sen med hjälp av volymknapparna ner till "Recovery". Då kommer mitt clockworkmod recovery upp.

3. Gå in till "nandroid backup"/"backup and restore" eller liknande och gör en backup av din telefon. Denna backup sparas på minneskortet så du behöver inte vara rädd att den försvinner sen när du ska formatera telefonen, om du inte väljer att formatera SD kortet.

4. Välj "factory reset"/"format" eller liknande, så att allt försvinner från din telefon. Kom ihåg att du gjort en backup som ligger på minneskortet som du enkelt kan resore'a.

5. Välj "install zip from sdcard" och välj filen du flyttat över till din mobils minneskort.

Nu när det har installerats så är det klart! Starta om telefonen och du bör ha ditt nya ROM.

Det här må se svårt ut fast det är enklare än vad du tror!

Vilket ROM är bäst?

Det är helt en smaksak! MIUI är min favorit, finns dock inte för Wildfire. Det är en blandning utav UI'n från android, iphone och samsung touchwiz. Bilder!

Ser du om de tagit Linpack-scores? Det är en app för android som testar hur snabb din mobil är. Så om de tagit linpack scores så kan du jämföra mellan ROMen vilken som har högst.

Kolla även kommentarerna! Det avgör ofc mycket om hur bra det är.

Q&A:

Om jag rootar, förlorar jag då garantin?

Ja, tekniskt sett så gör du det. Men ifall du tappar mobilen så att hela skärmen spricker så tror jag inte att de tar sig tid till att kolla om du har den rootad.

Varför ska man ha ett custom ROM?

Om vi tänker oss MIUI så är det ju för den underbara UIn ("designen"), men även att du kan få mycket mer prestanda ur din mobil. Vissa kernels (pallar inte gå in på det också för tillfället) är även överklockade.

Kan min telefon gå sönder?

Visst kan den det, men det är väldigt ovanligt.

.. Mer kommer, jag orkar inte skriva mer för stunden! Undrar du något så är det bara att fråga i tråden.

Fungerar alla ROM till Telia och andra svenska operatörer?

Ja, väldigt sällen de inte gör det.

Är alla ROM på svenska?

Ja, nästan alla! Finns väldigt få som endast är på engelska eller kinesiska.

Kan dessa rom "SCAMa" mig på pengar från sim kortet?

Nej, de kan de inte för stunden som tur är. Tror inte att det är möjligt att göra heller!

Redigerat av a1exander
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Ja, tekniskt sett så gör du det. Men ifall du tappar mobilen så att hela skärmen spricker så tror jag inte att de tar sig tid till att kolla om du har den rootad."

Har tyvärr svårt att tro att den ens går på garantin då. Då gäller en hemförsäkring eller något, så man får betala mindre.. men det kan ju fortfarande vara samma sak.

Sen så kan man ju inte vara så säker på att dem kollar eller inte. Det är ju inte rätt att säga att man inte lagt dit något rom, om det då upptäcks så blir det nog inte kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Ja, tekniskt sett så gör du det. Men ifall du tappar mobilen så att hela skärmen spricker så tror jag inte att de tar sig tid till att kolla om du har den rootad."

Har tyvärr svårt att tro att den ens går på garantin då. Då gäller en hemförsäkring eller något, så man får betala mindre.. men det kan ju fortfarande vara samma sak.

Sen så kan man ju inte vara så säker på att dem kollar eller inte. Det är ju inte rätt att säga att man inte lagt dit något rom, om det då upptäcks så blir det nog inte kul.

Det händer absolut inget allvarligt! Det farligaste som kan hända är att du inte får garanti för den, men det tror jag nog inte. Tror du allvarligt att de skulle montera på en ny skärm i telefonen och sen kolla om den är rootad?

Android är ju dessutom open source!

Men säg att du får en spricka i skärmen, men du kan fortfarande se på den. Då är det bara att installera det officiella RUU för telefonen. Då kommer root'en och custom recovery att försvinna.

Redigerat av a1exander
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...