Hoppa till innehåll

Ska Få En Dator


Dellonen
 Dela

Rekommendera inlägg

Så det kommer inte spela någon roll vilket grafikkort jag tar?

 

Det jag har funderingar över är följande.

 

Vilka fläktar ska kopplas till nätagget? CPU kylaren går till moderkortet men dom andra då och ska nätagget suga in lugt eller blåsa ut?

 

Spelar det någon roll i vilken kontakt jag kopplar SATA kablarna från dvd'n och hdd'n?

 

Är CPU kylaren som följer med bra?

 

Hur formaterar jag hdd'n för att installera windows på den?

Klart det spelar roll vilket grafikkort du har, bara inte jätte viktigt från vilken tillverkare.

 

Alla Fläktarna kopplas oftast in i moderkortet via en 3-pin connector(om du inte har en fläktkontroller), Varför behöver du veta om nätagget blåser in eller ut? Nätaggregatets och Grafikkortets fläktar står för sig (oftast).

 

Nej det spelar ingen roll var du sätter SATA kablarna(men om du har 3GB/s och 6GB/s så är 6GB/s bättre.)

 

CPU Kylarn är oftast högljudd(inte alltid)... rekommenderat att köpa en ny om du ska överklocka, annars så räcker Kylarn du får med.

 

HDD'n du köper är redan rensad, om du har egen så kan du göra det genom att högerklicka på den via Den Här datorn och "Formatera".

 

Om den HDD du ska formatera redans används till ett OperativSystem (t.ex XP) så kan den formateras under installationen av ett nytt operativsystem.

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nätaggregatets och grafikkortets fläkt sköter sig själva, bara chassifläktar och processorfläkten du behöver koppla in.

De flesta (alla?) nätaggregat har en fläkt som suger in luft från chassit eller under chassit (ifall ditt chassi har en ventilationsport där) och blåser sedan ut det bakom chassit.

 

När du får hårddisken är den tom, du får boota från CD'n och installera därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nätaggregatets och grafikkortets fläkt sköter sig själva, bara chassifläktar och processorfläkten du behöver koppla in.

De flesta (alla?) nätaggregat har en fläkt som suger in luft från chassit eller under chassit (ifall ditt chassi har en ventilationsport där) och blåser sedan ut det bakom chassit.

 

När du får hårddisken är den tom, du får boota från CD'n och installera därifrån.

ungefär vad jag sa ;).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, eller AMD som det numera heter.. Ibland ändrar däremot de olika märkena kylaren, så kan vara värt att kolla efter den bästa. Garanti är också något som skiljer ;)

Numera finns det bara referenskylare bland 69xx korten så det är lugnt. Garantin är nog densamma mellan Gigabyte och Powercolor. Köp det här istället om du har tänkt köra crossfire i framtiden: http://www.inet.se/artikel/6909440/corsair-tx-750w-80-
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, men när jag installerar ett grafikkort i moderkortet (fysiskt) så är det bara att klicka in det, eller ska det kopplas till PSU'n eller kopplas med någon annan kontakt till moderkortet?

Bara klicka i... och glöm inte ström till den om den behöver.

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, men när jag installerar ett grafikkort i moderkortet (fysiskt) så är det bara att klicka in det, eller ska det kopplas till PSU'n eller kopplas med någon annan kontakt till moderkortet?

Klicka i så det sitter, så ska du skruva fast så den sitter ordentligt och säkert.

Idag är det standard att man använder 2x6pin strömkabel till grafikkorten ifrån

nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...