HaSsE93 Skrivet 21 Februari 2011 Rapport Skrivet 21 Februari 2011 Vågar man testa använda ASrock överklockningsverktyg. Jag antar att de flesta kommer säga NEJ. Det heter ASrock OC tuner. Alltså ett grafiskt överklockningsprogram för CPU'n om jag ska överklocka själv, i bios det vill säga. Skicka en guide som är sketa bra och förståelig. :D Om ni nu tycker jag kan testa programmet kanske ni kan säga vad som är nödvändigt att ändra i volt'en för att stabilisera klockningen. Citera
CeZ Skrivet 21 Februari 2011 Rapport Skrivet 21 Februari 2011 "Alltså ett grafiskt överklockningsprogram för CPU'n om jag ska överklocka själv, i bios det vill säga. " Är inte det där motsatser? Går inte att säga hur mycket du ska höja volten, testa dig fram tills det blir stabilt. Citera
GangstaLean Skrivet 21 Februari 2011 Rapport Skrivet 21 Februari 2011 "Alltså ett grafiskt överklockningsprogram för CPU'n om jag ska överklocka själv, i bios det vill säga. "Är inte det där motsatser? Går inte att säga hur mycket du ska höja volten, testa dig fram tills det blir stabilt.Vad betyder "att höja volten"? Måste man göra det för att överklocka? Citera
CeZ Skrivet 21 Februari 2011 Rapport Skrivet 21 Februari 2011 (redigerat) Du kan inte pressa ut hur mycket som helst ur en CPU utan att ge den mer ström (volt). Så förr eller senare behöver du höja volten när du överklockar. Skiljer mycket från processor till processor (samt moderkort har en hyfsat stor roll) hur mycket dom kan överklockas utan voltökning. Redigerat 21 Februari 2011 av Collez Citera
KalphiteQ Skrivet 21 Februari 2011 Rapport Skrivet 21 Februari 2011 Men herregud, hatar när folk säger att man ska höja volten, det heter höja spänningen! Volt är endast enheten spänning mäts i. (Hur många meter är du?) Hur man överklockar är väldigt svårt att säga så då moderkortstillverkarna alla har olika lösningar i BIOS. Grundläggande handlar det dock om att öka frekvensen i nivå med spänningen processorn tilldelas. Frekvensen ökas både genom multiplier och FSB. Multipliern på min processor är 20 och FSBn är 200. 20*200=4000MHz=4GHz. Jag är dock tvungen att ha spänningen 1,5125V för att den ska hålla sig stabil, detta medför sjuka mängder värme mot stockklock. Därför är det väldigt viktigt att man har en bra processorkylare samt luftflöde i chassit. Rekommenderar dig verkligen inte att överklocka processorn i windows. Har väldigt dålig erfarenhet av dylika program. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.