Hoppa till innehåll

Fråor Ang Processorer

zkAro

Rekommendera inlägg

Som sagt, har lite frågor angående AMD och Intels processorer, då jag inte riktigt fattar varför det skiljer så mycket pris osv.

okej, här är då frågorna:

1. Varför kostar en 2-kärning i3 processor lika mycket som en FYR-kärnig AMD processor? Länk: Intel i3 Amd Athlon x4

2. Skiljer det mycket med prestanda mellan dom?

3. Vilken av dom är bäst? (Syftar då mest på spelande osv).

Kanske är i3:an mer för arbete eller något? För vad jag har hört och tror så tvivlar jag på att en 2kärnig kan prestera bättre än en 4-kärnig i spel iallafall.

Tackar på förhand! :)

EDIT: Ska givetvis stå FRÅGOR och inte fråor i rubriken.

Redigerat av RestInSleaze
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kärnor och klockhastighet säger inte allt, finns mycket annat med i bilden också. Personligen vet jag inte vilken som presterar bäst, verkar vara svårt att hitta jämförelser mellan dom också. Att tänka på är att i3an drar betydligt mindre ström, är kallare samt har dubbelt så mycket cacheminne. i3or klockar också väldigt bra om jag inte minns helt fel.

Intel kostar i regel mer eftersom att det är ett mycket större företag, dom måste dra in mer för att få allt att gå runt.

AMD är bang for the buck spelprocessorer, Intel är lite mer allsidiga men med högre pris. Kollar du tillexempel i topplistor för SuperPI eller PiFast (processor benchmarks) så ligger AMD rejält efter.

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...