Hattifnatt Skrivet 12 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 12 Mars 2011 Okej som mitt ämnen säger så behöver jag lite hjälp med min uppgift som jag har fått av min lärare i Företagsekonomi A. Vi har i uppgift att starta ett eget företag(på papper såklart) och det ska kunna gå runt och självklart så ska man tjäna på det etc. etc. Men jag har en aningens problem med att välja vad för form det ska vara på företaget(enskild,handels,aktie,kommandit) och vad jag ska jobba med överhuvudtaget. Då jag märkt att fuska.se är en sida som mestadels är fylld med P12:or och ungdomar som ännu inte har gått ut grundskolan så kan det ju bli svårt för er att svara men jag tar gärna emot alla svar som verkar seriösa. Nu är det såhär att jag vill inte vara tråkig och så på min uppgift genom att starta någon liten b-klädhandel eller öppna ett litet café utan jag söker efter saker som är lite udda. Jag har redan kommit upp med saker som säkerhetsfirma som hyr ut vakter åt privatpersoner, eskortfirma som hyr ut sällskap och även bordell men jag tvivlar på att bordell kommer gå igenom eftersom min lärare är rätt så konservativ och rätt så gammal+att bordell är inte lagligt i Sverige så vitt jag vet. Vad jag vill ha hjälp med är att ni som har lust kan skriva upp någon rolig och udda affärsidé och även skriva in kostnader som kan tänkas förekomma(inte själva siffrorna). Men tänk på att det kan blir svårt att starta vissa affärer om jag tvingas bli beroende av andra firmor,företag etc. Tack på förhand till er som orkar skriva lite idéer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 15 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 15 Mars 2011 Har själv haft en uppgift under gymnasiet som verkar vara upplagd på samma sätt som din, fast min klass blev indelade i grupper om fyra. Dock så var det en annan kurs (Projekt och Företagande). Min grupp var väl ganska tråkiga som valde att starta ett företag som kodade internetsidor för folk, med tanke på att vi gick på ett IT-gymnasium. Iallafall, angående bolagsformer. Jag copy-pastear in vad jag har för anteckningar från min kurs (minns ej om det är saxat från wikipedia eller om jag skrivit själv). Enskild näringsidkare – Endast en fysisk person kan ansöka om att få starta en enskild näringsverksamhet. Man kan anställa personal. En enskild näringsverksamhet är inte en juridisk person, företaget kan till exempel inte hyra lokal eller vara en part i en domstolsprocess. Personen som startat företaget är själv ansvarig för hur det går med företaget. Man får inte anställa sin make/maka och sina barn. Man behöver inte en revisor, men det kan vara bra att ha en ekonomisk rådgivare. Man ska alltid registrera sig på Skatteverket, men man behöver inte alltid registrera sig på Bolagsverket. Om man till exempel vill ha namnskydd eller ska ha en verksamhet som behöver något särskilt tillstånd så måste man registrera sitt bolag. Handelsbolag – Minst två personer, fysiska eller juridiska, krävs för att starta ett handelsbolag. Bolaget kan ha anställda. De som startat bolaget är ansvariga för bolaget och kallas för bolagsmän. Bolagsmännen har solidariskt och personligt ansvar för bolaget. Det betyder att ifall det skulle börja gå dåligt för bolaget så kan en av bolagsmännen skjuta till pengar från sin egen ficka till bolaget. Denne kan sedan i sin tur kräva att de andra bolagsmännen ska betala sin egen del av skulden, antingen till bolaget eller till personen själv. Ingen av bolagsmännen får bestämma allt själv, man måste enas om vad man ska göra inom företaget, såvida man inte skrivit ett särskilt avtal om det. Man behöver inte en revisor, men det kan vara bra att ha en ekonomisk rådgivare. Undantaget är om en av bolagsmännen är ett företag, då krävs det att man har en godkänd eller auktoriserad revisor. Ett handelsbolag måste alltid registreras hos Bolagsverket och Skatteverket. Kommanditbolag – Kommanditbolag skiljer sig från handelsbolag genom att det bara behövs minst en person, en komplementär, som är fullt ansvarig för bolagets skulder. Sedan kan komplementären när som helst ta in delägare, kommanditdelägare, som skjuter till bolaget med ett viss kapital som är det enda som de är ansvariga för. Tanken för denna bolagsform är att ägarna ska med hjälp av avtal komma överens om hur bolagets vinst ska fördelas mellan dem. Aktiebolag – Aktiebolag delas in i två grupper. Det ena är privata bolag och det andra är publika bolag. Privata bolag behöver ett startkapital på minst 100 000 kr. Deras aktier hålls inom bolaget. Publika bolag behöver ett startkapital på minst 500 000 kr. Deras aktier får spridas till allmänheter, de får börsnotera sig och de måste ha beteckningen (publ) efter sitt firmanamn. För båda formerna finns ingen övre gräns för hur stort startkapital man får ha. Ett aktiebolag är en juridisk person som kan bli stämd, ha anställda, äga tillgångar, etc. etc.… Bolaget måste ha en godkänd eller en auktoriserad revisor som måste bli registrerad hos Bolagsverket. De som äger företaget är de som har aktier i företaget. Ju fler aktier man har, desto större makt har man i frågor som tas upp med ägarna vid bolagsstämmorna. En bolagsstämma är ett slags möte, ofta årligt, för aktieägarna där bolaget tar upp de större frågorna och aktieägarna då beslutar om hur företaget ska gå tillväga för det kommande året. Bland annat så väljer de personer till styrelsen. Styrelsen ska utarbeta en arbetsordning där det står hur styrelsearbetet ska bedrivas och fördelas mellan de tillsatta i styrelsen och eventuell verkställande direktör. För ett privat aktiebolag behövs ingen verkställande direktör. Sen får du tänka på att om du tänker använda dig av t.ex. idén om att hyra ut vakter att det är en tjänst och att du måste betala 25% i moms på det folk betalar till dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 15 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 15 Mars 2011 Vad jag vill ha hjälp med är att ni som har lust kan skriva upp någon rolig och udda affärsidé och även skriva in kostnader som kan tänkas förekomma(inte själva siffrorna). Men tänk på att det kan blir svårt att starta vissa affärer om jag tvingas bli beroende av andra firmor,företag etc. Tack på förhand till er som orkar skriva lite idéer.Du måste nästan vara beroende av andra företag. Att driva ett företag som är helt självständigt från andra är i princip omöjligt då det innebär att du måste göra allt helt själv. Utvinna råvaror, förädla, tillverka produkten, sköta ekonomin etc. Vilket såklart inte är hållbart. Och du lär dig mycket mer om du gör uppgiften själv. Kolla på wikipedia när du skall göra kalkylen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.