Hoppa till innehåll

Hitta En Bra Bärbar Dator Till Mig

Vitdom

Rekommendera inlägg

Tja. Har haft riktigt mycket problem med att hitta en bra bärbar dator till mig. Har ett antal krav som den bärbara datorn måste uppfylla.

Kravlista

• PC
  • Möjlighet att installera annat operativsystem & modifiera datorns inställningar
  • Mindre än 16:9 bildskärmsförhållande
  • Matt bildskärm(antireflex), absolut INTE glansig
  • Driftstemperatur måste omfatta intervallet: +5 till +35 Celsius
  • Ej föråldrat midstream/highstream nVidia GeForce/Quadro grafikkort
  • Maxpris: 12 000 kr
  • Om medföljande operativsytem, tillhör en ominstalltionsskiva
  • Minst 2 st USB 2-portar
  • Stödja de allra senaste och mest använda versionerna av IEEE 802.11-standarden(Wi-Fi)
  • Minst 2 GB DDR3 RAM
  • Minst 240 GB hårddisk
  • Intel Core i7-processor
  • Säljes i affär i Stockholmsområdet, eller i Sverige med leverans
  • 1 Ethernet RJ45-anslutning
  • Inbyggda stereo-högtalare
  • Inbyggd mikrofon
  • CD/DVD-läsare&brännare
Bonuslista(Ej obligatorisk)
  • Driftstemperatur måste omfatta intervallet: +0 till +40 Celsius
  • 1 Seriell port(DE-9 RS-232)
  • Stödja Bluetooth-standarden
  • Maxpris: 9 000 kr
  • Minst 3 GB DDR3 RAM
Är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta en bra bärbar dator som uppfyller mina krav. Kan tänka mig att ge någon belöning(FM) till den som hittat mig en bra dator. Kan väl säga minst 1000 FM, men känner mig villig att höja det nån tusen FM om en mycket bra dator hittas.

Har ni några frågor eller vill ställa ändringsförslag kan ni göra det i tråden.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snålt med bärbara med matta skärmar idag, men lenovo brukar ha en del sånna jobbdatorer. Tvekar på om du får allt det för 9000 tyvärr.

Kan du leva med en glansig skärm så kan jag tipsa om Asus N53SV eller N53SN, riktigt bra dator imo.

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Snålt med bärbara med matta skärmar idag, men lenovo brukar ha en del sånna jobbdatorer. Tvekar på om du får allt det för 9000 tyvärr.

Kan du leva med en glansig skärm så kan jag tipsa om Asus N53SV eller N53SN, riktigt bra dator imo.

Tyvärr går inte det. Kommer bland annat att arbeta i starka ljusmiljöer, både utomhus och inomhus. Det kommer både inomhus och utomhus att finnas anslutningar till elnätet så batteritiden är inte ett högt krav.

Kom just på att denna bärbara dator kommer att följa mig ett stort antal år framåt, ca 6-9 år; så kan öka budgeten till 12 000 kr. Däremot kommer jag lägga till max 9 000 kr till bonuslistan.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr går inte det. Kommer bland annat att arbeta i starka ljusmiljöer, både utomhus och inomhus. Det kommer både inomhus och utomhus att finnas anslutningar till elnätet så batteritiden är inte ett högt krav.

Kom just på att denna bärbara dator kommer att följa mig ett stort antal år framåt, ca 6-9 år; så kan öka budgeten till 12 000 kr. Däremot kommer jag lägga till max 9 000 kr till bonuslistan.

Är inte säker på om en laptop kan hålla ut så länge med tanke på att du kommer använda den i bruk väldigt mycket. Kan vara smart att köpa budgetmodeller vart tredjeår?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får man fråga vad den ska användas till?

Den kommer att användas som min bärbara arbetsstation under min studietid och förhoppningsvis även till en del arbete. Jag kommer förutom att använda den till att skriva på, spela in ljud ifrån föreläsningar, spela lite, göra stora beräkningar & simuleringar, programmera & utveckla, surfa med, redigera & behandla bilder och filmsekvenser. Som nämnt kommer den både att användas inomhus och en del utomhus.

Är inte säker på om en laptop kan hålla ut så länge med tanke på att du kommer använda den i bruk väldigt mycket. Kan vara smart att köpa budgetmodeller vart tredjeår?
Menar du att någon utbytbar del går sönder eller typ moderkortet pajar? Jag vill i alla fall att den håller i 6 år, med service.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Förstår inte vad du menar med "Mindre än 16:9 bildskärmsförhållande"

Det betyder att upplösningen horisontella pixlar måste vara mindre än 16:9≈1,778 proportionellt till upplösningen vertikala pixlar på skärmen.

En vanlig skärmupplösning med 16:9 förhållande är 1366x768. Det betyder att 1366 * 9/16 = 768

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kommer att användas som min bärbara arbetsstation under min studietid och förhoppningsvis även till en del arbete. Jag kommer förutom att använda den till att skriva på, spela in ljud ifrån föreläsningar, spela lite, göra stora beräkningar & simuleringar, programmera & utveckla, surfa med, redigera & behandla bilder och filmsekvenser. Som nämnt kommer den både att användas inomhus och en del utomhus.

Menar du att någon utbytbar del går sönder eller typ moderkortet pajar? Jag vill i alla fall att den håller i 6 år, med service.

Vanligtvis är det att en komponent får en brännskada hos laptops, oftast moderkortet ja.

Hårddiskarna väljs också av lågkvalité men dem flesta idag är utbytbara, men man vet aldrig om man vi fortfarande

har mekanisklagring om 2 år så att så säga man kan byta ut det.

Ifall du ska ha en hållbar laptop med bra service så rekommenderar jag att du vänder dig till SONY's, ASUS och DELL.

Glöm Acer, Compaq/HP, och Toshiba för den tidsperioden. DELL har till exempel sin Latitude serie, något du verkar leta efter. Hårdvaran dem satsar på är tålighet vilket är bra för långvarigt bruk.

Annars verkar Macbook Pro i7 2.7ghz vara det bästa alternativet för dig, du betalar mycket men får ändå en långvarig dator. Jag gör ingen reklam för Apple nu, är inte direkt ett fan av deras priser. Men du är deras målgrupp, vi har en Macbook här hemma från 05 som aldrig behövt service och den har stått i drift nästan dygnet runt ett par år.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626821

-

Är inte OSX din smak så söker du dig bland DELL och Sony's sortiment. Sony VAIO är en serie som fått strålande betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Tack för tipsen, ska kolla dem. Tyvärr duger inte MAC då jag behöver en Intel Core-processor och en nVidia grafikkrets med CUDA & OpenCL.

Jag kan, om någon tipsar om en bra processor, välja en AMD-processor. Men då vill jag minst ha kärnkonfigurationen: 2 kärnor med 2 trådar var. Likt Intel Core i7 skall processorn även klara utföra 64-bitarsoperationer.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...