Hoppa till innehåll

Datorcrash

Raosmaosen

Rekommendera inlägg

tjo har precis formaterat om min dator och samtidigt slängt in ett nytt op men efter 5 min spelande stänger den ner, dock inte om jag surfar tankar osv..

Troligtvis processor som riskerar överhettning och stänger av datorn för att förhindra skada. Öppna lådan, använd tryckluft eller hårtork med kall luft och prova igen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

öppnade burken och märkte att deet var processorn så när jag skulle byta kylare gick det lite snett och processorn låssnade från sitt fäste och satt kvar under kylaren jag la märke till att en utav guld piggarna var krökt men när jag fick tillbaka allt på plats vägrar den ge bild..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var inte alls bra att processorn satt fast med kylaren, och dessutom att ett av benen blev krökt. Hur krökt blev benet, har du lyckats få till benet igen? Att processorn satt fast i kylaren beror på att kylpastan är väldigt gammal och sönderbränd. Kom ihåg att applicera ny kylpasta mellan den nya kylflänsen och processorn.

Vad får du för POST-signalering(pipen ifrån datorn man hör när man startar den)? Börjar hårddisken jobba(brukar ses vid den blinkande hårddisksymbolen)?

Då överhettning verkar vara ett problem med din dator rekommenderar jag dig starkt att aktivera temperaturlarmet i BIOS på ca 60-70 Celsius.

Du kan ha t.ex. ha fått virus efter DH, eller så gick någonting sönder.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menar du med att datan låter?

Använde du ESD-verktyg när du arbetade innanför datorns chassi, med processorn och dess ben o.dyl? Gjorde du inte det konstaterar jag nu att du mycket möjligt förstört de elektriska komponenterna och kanske måste köpa datorkomponenter.

För att förhindra dataförlust rekommenderar jag dig att koppla ur din hårddisk ifall det är fel på processorn. Man kan få bild ändå även fast hårddisken inte är ansluten.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...