Nissebils Skrivet 24 Oktober 2011 Rapport Dela Skrivet 24 Oktober 2011 Program gjorda för windows funkar bara i windows. Men nästan alla program har en motsvarighet. Om du vill redigera bilder i windows kanske du använder photoshop. Motsvarigheten till det som funkar på Linux är gimp. Photoshop är däremot mer utvecklat och så om man vill hålla på med mer avancerad bildredigering behöver man tyvärr ha windows, eller köra photoshop i wine som jag hört funkar ganska bra. Olika program funkar olika bra. Jag har minst två gånger hört personer påstå att vissa program funkar bättre i wine än i windows. Här är en lista på program för olika ändamål: https://wiki.archlinux.org/index.php/Common_Applications Som Raptio sa är också Linux säkrare på flera sätt. Jag tror det som bidrar mest till säkerhet är att Linux ser skillnad på användare och administratör. Om du gör en ny användare åt någon och låter de använda din dator så finns det ingenting de kan göra för att skada datorn eller övriga användare. Det värsta som kan hända är att de använder mycket ram/cpu/nätverk men det går att begränsa.Fortfarande ganska osäker på om jag skall skaffa Linux av någon sort.Skulle behöva lite hjälp med att installera Linux Mint i Viritual Box, om någon kunde länka en bra guide skulle jag vara tacksam! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 24 Oktober 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 24 Oktober 2011 Fortfarande ganska osäker på om jag skall skaffa Linux av någon sort.Skulle behöva lite hjälp med att installera Linux Mint i Viritual Box, om någon kunde länka en bra guide skulle jag vara tacksam!Jag har Linux på skoldatorn och har aldrig ångrat mig. Hemma kör jag fortfarande XP på speldatorn.Jag tycker VirtualBox är ganska självförklarande. Tryck på Ny och sen är det egentligen bara att klicka på Nästa hela tiden. Finns säkert massvis med guider på youtube. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nissebils Skrivet 24 Oktober 2011 Rapport Dela Skrivet 24 Oktober 2011 Jag har Linux på skoldatorn och har aldrig ångrat mig. Hemma kör jag fortfarande XP på speldatorn.Jag tycker VirtualBox är ganska självförklarande. Tryck på Ny och sen är det egentligen bara att klicka på Nästa hela tiden. Finns säkert massvis med guider på youtube.vet hur man gör det nu, efter en snabb googling Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 13 November 2011 Rapport Dela Skrivet 13 November 2011 Funderar på att installera ubuntu eller mint, inte helt säker dock. Men om man bränner en installionsskiva och stoppar in i datorn, kommer den formatera automatiskt eller måste jag göra det innan jag stoppar i skivan? :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 13 November 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 13 November 2011 Funderar på att installera ubuntu eller mint, inte helt säker dock. Men om man bränner en installionsskiva och stoppar in i datorn, kommer den formatera automatiskt eller måste jag göra det innan jag stoppar i skivan? :)Skivan har tydliga instruktioner och den formaterar hårddisken precis som man vill. Dessutom funkar skivan som Live-CD. Du bara sätter i den och startar datorn så kommer du direkt in i Linux. Så brukar det finnas en "Install Linux" ikon eller liknande på skrivbordet. Det laggar när man bootar från CDn på grund av att den inte går lika snabbt att läsa ifrån som en hårddisk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 13 November 2011 Rapport Dela Skrivet 13 November 2011 Skivan har tydliga instruktioner och den formaterar hårddisken precis som man vill. Dessutom funkar skivan som Live-CD. Du bara sätter i den och startar datorn så kommer du direkt in i Linux. Så brukar det finnas en "Install Linux" ikon eller liknande på skrivbordet. Det laggar när man bootar från CDn på grund av att den inte går lika snabbt att läsa ifrån som en hårddisk.Okey, då vet jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 15 November 2011 Rapport Dela Skrivet 15 November 2011 Sry för dubbelinlägg. Om man kör från en live CD kommer något på datorn ändras eller kommer allt sparas på skivan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 15 November 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 15 November 2011 Sry för dubbelinlägg. Om man kör från en live CD kommer något på datorn ändras eller kommer allt sparas på skivan?Inget kommer sparas alls. När du startar om datorn försvinner allt du gjort. Den rör inte hårddisken och vanliga CD-skivor kan man inte skriva till. Om du till exempel gör ett dokument på skrivbordet så sparas det i RAM och försvinner när datorn stängs av. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KuroKaktus Skrivet 15 November 2011 Rapport Dela Skrivet 15 November 2011 Installerade idag Ubuntu 10.10 på mammas dator, får se om hon gillar det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 15 November 2011 Rapport Dela Skrivet 15 November 2011 (redigerat) Håller på och provar från live CD nu! Gillar det starkt hitilss. Redigerat 15 November 2011 av Rawr Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
asfdsadfsadfs Skrivet 11 Juni 2012 Rapport Dela Skrivet 11 Juni 2012 Hur får jag Wine + Steam att fungera i Crunchbang? Har fått upp Steam inloggningsrutan, men när jag klickar på logga in så händer inget mer :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 11 Juni 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Juni 2012 Wine är krångligt. Olika saker funkar olika bra för olika. Här hittade jag en guide av valve själva, https://developer.valvesoftware.com/wiki/Steam_under_Linux De verkar be en installera winetricks som jag förstått är något slags addon till Wine som löser vissa problem. Se också till att ha senaste versionen av wine. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.