Hoppa till innehåll

Plocka Ihop Dator


Rhino

Rekommendera inlägg

häjhäj. Orkar någon på det här fantastiska forumet plocka ihop en dator till mig på antingen Inet eller Komplett eller liknande för 3000-5000kr. Den är mer tänkt för ''lek'' dator. Jag har ingen koll hur man plockar ihop en dator på Inet, glömmer alltid någonting :o

 

 

/Rhino

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar isåfall Raspberry Pi som är en fullt användbar dator för bara $35. Den är stark nog att visa 1080p videos och spela Quake 3:

 

Annars har säkert du eller någon kompis en gammal dator stående som du kan leka med.

Motsvarar inte det typ 200 kronor!?

 

åh du WASD, har jag glömt någonting i den här? DATOR

 

Är den bra eller? :o är så okunnig när de kommer till delar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är 232kr just nu, plus frakt antagligen. Den ska börja säljas i december.

 

Du har glömt nätagg också har du med ett ljudkort som inte behövs. Extra kylare köper man om man överklockar, annars får man det med processorn. Vad ska du ha datorn till egentligen? Att bara säga "lek" ger oss ingen bra grund att basera valet av delar på.

 

Enligt min uppskattning så är hållbarhet/pris idag som bäst vid 8k. Vi låtsas att man köper en dator för 8k som räcker i 5 år. Om du köper en för 6k kanske den bara räcker i 3 år. Det blir 1600kr istället för 2000kr per år av att ha lagt ut 2k extra. Denna siffran är förstås personlig och blir dyrare ifall man vill kunna spela alla nya spela på högsta inställningar.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är 232kr just nu, plus frakt antagligen. Den ska börja säljas i december.

 

Du har glömt nätagg också har du med ett ljudkort som inte behövs. Extra kylare köper man om man överklockar, annars får man det med processorn. Vad ska du ha datorn till egentligen? Att bara säga "lek" ger oss ingen bra grund att basera valet av delar på.

 

Enligt min uppskattning så är hållbarhet/pris idag som bäst vid 8k. Vi låtsas att man köper en dator för 8k som räcker i 5 år. Om du köper en för 6k kanske den bara räcker i 3 år. Det blir 1600kr istället för 2000kr per år av att ha lagt ut 2k extra. Denna siffran är förstås personlig och blir dyrare ifall man vill kunna spela alla nya spela på högsta inställningar.

Hmm. Det jag syftade på med lek var egentligen inte lek. Allt över 3 tusen är bättre än min nutida dator. Så den blir antagligen mer spel än lek. - Alltså speldator. Men jag kräver inte att BF3 ska flyta på högsta..

 

Så mycket pengar har jag inte i nuläget.. :/ Och min pappa/mamma lär ju knappast lägga ut. Men antingen sparar ja.. Eller köper en små risig data nu.. Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr bygger många spel på DirectX som inte stödjer linux. En lösning är att dualboota som jag gör nu. Jag startar helt enkelt om dator när jag ska spela ett spel som inte stödjer linux. Vissa ogillar det men jag bara går ifrån datorn medans jag väntar på omstart också spelar jag en timma kanske. Min XP installation som jag spelar ifrån är dessutom 1 år gammal och full med skit som segar ner uppstarten.

 

Ifall jag skulle gjort om det idag skulle jag installera w7 och endast spel på det. Inte ens antivirusprogram. Bara windows uppdateringar och kanske webbläsare för att bromsa att windows blir segare med tiden. Då kan jag som idag göra vanligt datoranvändande på Linux och när jag känner för att spela spel så bara startar jag om datorn snabbt till windows. Och när jag är klar startar jag om ännu snabbare tillbaks till Linux. Om man inte kan gå ifrån datorn en minut för det har man problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...