Hoppa till innehåll

Förslag Till Ny Dator


PussyCat
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare!

 

Funderar mig på att "önska" mig en ny dator i julklapp och undrar det paket jag/ni satt ihop (tog delarna från andra datorpaket här i forumet) är okej?

 

Datorpaket inet

 

Samt skulle jag vilja veta om det är stor skillnad på upplösning på 22" och 24" skärm. Jag menar ungefär: "Kan man köra full HD 1920x1080 upplösning på båda?"

 

/ PussyC

 

[EDIT] Den rosa musmattan är för manlighetens skull.

[EDIT] 2 Budget för datorn är ca 9000:- utan skärm.

 

Såhär blev det!

Fractal Design Define R3

Intel Core i5-2500K processor

PowerColor Radeon HD6950 2GB

8 GB RAM

Relativt billig HDD från Seagate (500GB)

Lite billigare moderkort från MSI

Fractal nätagg 550W

Samsung 22" LED skärm

SideWinder X4 tangentbord

Redigerat av PussyCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tjenare!

 

Funderar mig på att "önska" mig en ny dator i julklapp och undrar det paket jag/ni satt ihop (tog delarna från andra datorpaket här i forumet) är okej?

 

Datorpaket inet

 

Samt skulle jag vilja veta om det är stor skillnad på upplösning på 22" och 24" skärm. Jag menar ungefär: "Kan man köra full HD 1920x1080 upplösning på båda?"

 

/ PussyC

 

[EDIT] Den rosa musmattan är för manlighetens skull.

Du kan köra full hd på båda utan problem. Ändrade paketet lite, jag gissar att du inte behöver två musmattor och ett skruvkit är värdelöst då allt följer med. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1174401/2011-11-28
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, såg att du hade ändrat nätagget med. Men tror jag behåller båda musmattorna, har konsumtionsångest. Har inte köpt något fysiskt på ett tag nu.. (Förutom luncher) ^^

 

Men najs, då behöver jag inte punga ut 500:- extra på en 24" skärm.

Redigerat av PussyCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle också behöva lite svar på vad som är bäst mellan HDMI och DVI. & vad som är skillnaden mellan de. [:

HDMI kan överföra ljud. Kvalitén är samma tror jag, inget man märker skillnad på i alla fall. Personligen har HDMI bara krånglat. Har haft stor svart ram runt skärmen och oskarp bild. Har även stött på en annan som råkat ut för det här. Jag rekommenderar därav DVI.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HDMI kan överföra ljud. Kvalitén är samma tror jag, inget man märker skillnad på i alla fall. Personligen har HDMI bara krånglat. Har haft stor svart ram runt skärmen och oskarp bild. Har även stött på en annan som råkat ut för det här. Jag rekommenderar därav DVI.

Ja, då kan man ju skita i HDMI om man har externa högtalare/headset. Är det någon kabel/adapter man måste köpa till?

 

[EDIT] Finns det billigare priser på OS än 895:- på Dustinhome ? http://www.dustinhome.se/microsoft-windows...duct/5010585242

Redigerat av PussyCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag varit du skulle jag ha använt en gammal HDD om du har, iaf om det är en S-ATA och inte IDE. Istället för HDD:n i paketet skulle jag då köpt antingen bättre grafikkort eller en SSD.

 

Priserna på Hårddiskar är sjukt höga just nu. Min 500GB HDD kostade 350kr när jag köpte den, nu kostar den ca 700-750kr ny...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Linux är ett gratis alternativ :) Om du ändå vill ha windows finns det andra sätt att införskaffa det på.

Känner att ha det OS som spelen är "gjorda" för för att slippa konstiga vägar som jag inte förstår mig på. Gör allting för enkelhetens skull.

 

Om jag varit du skulle jag ha använt en gammal HDD om du har, iaf om det är en S-ATA och inte IDE. Istället för HDD:n i paketet skulle jag då köpt antingen bättre grafikkort eller en SSD.

 

Priserna på Hårddiskar är sjukt höga just nu. Min 500GB HDD kostade 350kr när jag köpte den, nu kostar den ca 700-750kr ny...

Jag vet, men har enbart ägt en laptop. Så det blir lite svårt..

 

[EDIT] Bytte till en 500GB hårddisk då jag kan använda laptopen som bunker.

http://www.inet.se/artikel/4303771/500gb-samsung-ecogreen-f3

 

[EDIT] 2 Jag behöver alltså inga DVI kablar eller andra kablage?

Redigerat av PussyCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...