↗ till inläggetjo men då är det bättre att ta bort inlägg som svävar iväg alldeles för långt istället för att låsa hela tråden.
Det är lite så jag menar,det blir lätt att en mod låser direkt vid minsta lilla diskussion som inte hör bokstavligt till huvudämnet.
Nu är jag visserligen bara aktiv i ett fåtal av våra många underforum, men jag kan inte komma på ett enda exempel på där en tråd har blivit låst med en gång någon gör en post som inte är direkt relaterat till huvudämnet. Dock finns det en del exempel på där trådar håller på ganska länge efter det att man lämnar ursprungsämnet.
Det är väldigt lätt att diskussioner går vidare till närbesläktade ämnen.
Ja, men dina exempel var inte närbesläktade. Frankrikes utrikespolitik och Frankrikes inrikespolitik är närbesläktade.
↗ till inläggetOm man skulle göra en tråd för varje OT så skulle det bli ganska mycket trådar, och knappast skulle de bli aktiva. Att gå OT i en tråd håller oftast inte många sidor, utan bara ett få inlägg.
Man behöver inte göra en ny tråd för varje off topic. Man bör göra en ny tråd om en seriös och vettig diskussion uppkommer, och man vill fortsätta den. Det finns ju bara fördelar med att starta en ny tråd för att fortsätta diskussionen, så jag ser inte problemet. Alternativt att en moderator delar tråden.
Om det bara rör sig om ett fåtal OT-inlägg så lär det knappast vara ett problem från början, eftersom det då inte är en diskussion värd att fortsätta? Jag förstår verkligen inte varför man skall envisas med att diskutera saker som är orelaterade till tråden.
Det här känns lite som att göra en höna av en fjäder. Starta en ny tråd eller be en moderator dela tråden. Problem solved.