Hoppa till innehåll

Debatt-tråd Om Aktuella Händelser


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

2. Problemet är i själva verket varken just muslimer eller islam, men "problemutövarna" kommer från länder (delar av Afrika och mellanöstern) där Islam är så utbrett och integrerat i samhällsstrukturen och kulturarvet att en generalisering från den infinitesimalt större gruppen jag verkligen syftar på och "muslimer" är av näst intill ingen vikt. Sen vill jag givetvis förtydliga att det som denna gruppen gör som är problematiskt givetvis uttrycks av alla andra grupper på den här planeten men inte i alls lika stor utsträckning. Ha detta i åtanke när jag nedanför använder ordet "muslimer". Om det passar med verkligheten så innefattar jag även den infinitesimala gruppen som kommer från Afrika/mellan östern och som har vuxit upp i en stark präglad muslimsk kultur men som inte är just muslimer eller med Sveriges mått mätt under fattiga förhållanden.

 

Alright. Så när du säger muslimer menar du helt enkelt personer med rötter i den arabiska delen av världen? När du säger muslimer låter det som du menar hela gruppen av människor som tillhör islam, men jag tror jag är med på vad du menar!

 

Nåväl, till din fråga. Länken som Northwest postade är ett väldigt starkt och tydligt argument för varför man skulle kunna anse muslimer som ett hot. Bland annat
om SFI-fusk och hur muslimer medvetet misslyckas med svenskprovet för att säkra sin försörjning. Det är ju också ett faktum att muslimer är överrepresenterade i den grova våldsbrottsstatistiken vilket tär på säkerheten hos allmänheten och också på polisiära resurser. Sen som fundamentalistisk agnostiker ser jag stora utvecklingshämmande problem med att sprida mer aktiv religion (vilken det än är) än den lilla mesiga kristna tron som redan finns i Sverige. Att många muslimerna nöjer sig med en levnadsstandard som är i svenska mått låg och i mångt och mycket tär på välfärden kan jag förstå då det ändå från deras perspektiv är en ohyggligt boost i säkerhet och levnadsstandard. Just faktumet att de har en trygg inkomst och boende, även om det är av förskräcklig kvalité, tror jag är den största faktorn till att de många gånger väljer att stanna kvar i de lägre samhällsskikten.

 

Angående SFI, är det inte så att personer från nordafrika/mellanöstern är överrepresenterade bland de som går SFI, och därför är de fler än andra folkgrupper? Nu har jag visserligen inte kollat på länken (än), men att de måste fuska för att kunna försörja sig känns inte som en anledning att se dom som ett hot. Kan du visa statistik på att just muslimer är överrepresenterade? Såvitt jag vet så säger all statistik bara "utrikes födda" eller något i den stilen. Jag har svårt att tro att officiell statistik (dvs, inte "omg muslimer är onda!!!!oneone"-bloggar) skulle peka ut en specifik folkgrupp. Men jag ändrar mig gärna om någon sådan statistik finns.

 

Regeringen säger såhär angående invandrare och brott på sin hemsida, "Den överrepresentation som finns bland utlandsfödda i brottsstatistiken beror bland annat på att det är många unga män som kommer till Sverige, en grupp som normalt är överrepresenterad i statistiken. Även faktorer som arbetslöshet och låg utbildningsnivå spelar in. I sammanhanget är det viktigt att poängtera att den absoluta majoriteten utrikes födda, precis som den absoluta majoriteten svenskfödda, aldrig begår brott."

 

Dessutom, en majoritet av alla brott begås fortfarande av svenskar (dvs, personer födda i Sverige av två svenska föräldrar).

 

 

Vem skyller jag på här? Ingen. Det är inte muslimerna fel att det är så mycket bättre i Sverige. Det är inte politikernas fel att muslimerna inte sköter sig. Det är inte de etiska skandinavernas/germanernas (vad för PK-namn du nu föredrar på oss med nordisk bakgrund) fel som inte tillräckligt varm välkomnar dem in i vårt vardagsliv. Men det är helt klart ett allvarligt problem, det uppstår negativa effekter av det som händer nu och tills man har kommit på ett sätt att lösa dessa problem så vore det en väldigt god idé att kraftigt reducera invandringen av muslimer.

Så... för att en bråkdel av alla personer som kommer hit fuskar med SFI och begår våldsbrott så skall vi kraftigt reducera invandringen? Inget av det du har lagt fram hittils pekar (enligt mig i alla fall) på att muslimerna (eller vad du nu menar när du säger muslimer) skulle vara ett hot mot Sveriges framtida välfärd.

 

Ja, en del av dom fuskar och begår brott men vore det inte bättre att försöka få fatt på och straffa dessa istället för att kollektivt bestraffa en hel folkgrupp, som dessutom ofta flyr från ett av världens mest krigsdrabbade område?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alright. Så när du säger muslimer menar du helt enkelt personer med rötter i den arabiska delen av världen? När du säger muslimer låter det som du menar hela gruppen av människor som tillhör islam, men jag tror jag är med på vad du menar!

 

Nu svarar jag inte för Dave utan för mig.

 

Nu hänger väl Muslimer och Araber ganska bra ihop,dom flesta muslimerna kommer från Nordafrika och Mellanöstern.

Andelen Muslimer från nordvästra Kanada eller Tasmanien är antagligen så små att vi helt kan bortse ifrån dom.

 

Jag har svårt att tro att officiell statistik (dvs, inte "omg muslimer är onda!!!!oneone"-bloggar) skulle peka ut en specifik folkgrupp. Men jag ändrar mig gärna om någon sådan statistik finns.

 

Nu är visserligen bloggen jag postade med stor sannolikhet en "omg muslimer är onda!!!!oneone" blogg enligt dig men om du går in och läser på sidan jag länkade så finns källorna där.

BRÅ och Sunday Times får väl ändå ses som hyfsat opartiska.

 

Regeringen säger såhär angående invandrare och brott på sin hemsida, "Den överrepresentation som finns bland utlandsfödda i brottsstatistiken beror bland annat på att det är många unga män som kommer till Sverige, en grupp som normalt är överrepresenterad i statistiken. Även faktorer som arbetslöshet och låg utbildningsnivå spelar in. I sammanhanget är det viktigt att poängtera att den absoluta majoriteten utrikes födda, precis som den absoluta majoriteten svenskfödda, aldrig begår brott."

 

Det där känns bara som ursäkta uttrycket en PK-bortförklaring från regeringen.

Dom kommer aldrig att erkänna att det uppstår konflikter när olika religioner och kulturer lever tillsammans på en begränsad yta.

Mångkulturen är ett fiasko.

 

Men om det nu är så som dom säger så kan räcker det ju att ta in äldre kvinnor med högutbildning när det finns jobb istället så är problemet löst.

Istället för att ta in den grupp som är statistiskt känd att ställa till problem när företag varslar i hundratals varje vecka.

 

 

 

Dessutom, en majoritet av alla brott begås fortfarande av svenskar (dvs, personer födda i Sverige av två svenska föräldrar).

 

När du säger svenskar menar du personer med rötter i den germanska och Anglosaxiska delen av världen eller personer som innehar svenskt medborgarskap?

 

Självklart kommer majoriteten av brotten begås av svenskar då det är majoritetsbefolkningen.

Det intressanta är ju vilken typ av brott det rör sig om och procenten av den aktuella folkgruppen.

 

 

 

Ja, en del av dom fuskar och begår brott men vore det inte bättre att försöka få fatt på och straffa dessa istället för att kollektivt bestraffa en hel folkgrupp, som dessutom ofta flyr från ett av världens mest krigsdrabbade område?

Straffen i Sverige är ett skämt,så länge inte straffen höjs rejält är det inget alternativ.

Dom som verkligen behöver hjälp har inte råd att åka till Sverige och får ofta ingen hjälp alls,folk från krigsdrabbade länder hjälps bäst i det aktuella landet eller i grannländer.

Problemet är att västvärlden undantaget USA är totalt handlingsförlamade när det kommer till krig och katastrofer.

 

Självklart ska vi ha invandring från alla delar av världen men inte på den nivån som vi har idag och inte på bekostnad av dom som behöver vår hjälp mest.

 

 

Den har typen av människor borde dock aldrig få sätta sin fot i Sverige igen.

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär hälften (ca 45%) av alla invandrare (folk som inte bor i sverige och sen börjar bo i sverige) kommer från länder i tredje världen, medan t.ex. "återvändande svenskar" som du Guggo gärna vill ta upp i sådana här sammanhang som "den största gruppen" bara utgör knappt 20%. Samtidigt är invandrade överrepresenterade relativt sin befolkningsandel med en faktor 2.1. Vidare är invandrare från utomnordiska länder något över snittet, ca 2.2-2.3. Sverige har med god marginal den största invandrarbefolkningen (12.6%) i Norden och även en betydande andel barn till invandrare (3.8%), som också dem är överrepresenterade i brottsstatistiken med en faktor ca 1.5. Sen vidare är det ett faktum att de flesta länder i tredje världen (Afrika och mellanöstern) har en nästintill renodlad muslimsk befolkning.

 

Så att säga att det inte är så stora siffror och att invandringen från tredje världen inte utgör ett problem när en sådan relativt stor andel brott utgörs av en minoritet i samhället är bara rent ut sagt korkat. Sen har jag inte ens gått in på vad en ökad religiositet skulle få för negativa effekter på samhällsutvecklingen i framtiden eller det faktum att tredje-världen människor har en betydande lägre snitt IQ som faller 20-30 under snittet för en etnisk svensk/nordeuropé.

 

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:418645/FULLTEXT01

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invandring#In...en_till_Sverige

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...n_Pew_Forum.png

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu hänger väl Muslimer och Araber ganska bra ihop,dom flesta muslimerna kommer från Nordafrika och Mellanöstern.

Andelen Muslimer från nordvästra Kanada eller Tasmanien är antagligen så små att vi helt kan bortse ifrån dom.

 

Nej, färre än 15% av världens muslimer är från nordafrika och mellanöstern. Majoriteten av världens muslimer är asiater.

 

 

Nu är visserligen bloggen jag postade med stor sannolikhet en "omg muslimer är onda!!!!oneone" blogg enligt dig men om du går in och läser på sidan jag länkade så finns källorna där.

BRÅ och Sunday Times får väl ändå ses som hyfsat opartiska.

 

Ja, visst. Men endast en av graferna är relevant.

 

Dom kommer aldrig att erkänna att det uppstår konflikter när olika religioner och kulturer lever tillsammans på en begränsad yta.

Mångkulturen är ett fiasko.

 

Det är bekvämt att skylla på pk-media/politiker, eller hur?

 

Men om det nu är så som dom säger så kan räcker det ju att ta in äldre kvinnor med högutbildning när det finns jobb istället så är problemet löst.

 

Tyvärr kan man inte riktigt välja vilka flyktingar som kommer till Sverige. Eller man kan, men det vore fruktansvärt ohumant.

 

 

När du säger svenskar menar du personer med rötter i den germanska och Anglosaxiska delen av världen eller personer som innehar svenskt medborgarskap?

 

Personer födda i Sverige av svenska föräldrar.

 

Straffen i Sverige är ett skämt,så länge inte straffen höjs rejält är det inget alternativ

 

Fast i sort sätt alla undersökningar pekar ju på att hårdare straff inte avskräcker från brott.

 

Dom som verkligen behöver hjälp har inte råd att åka till Sverige och får ofta ingen hjälp alls,folk från krigsdrabbade länder hjälps bäst i det aktuella landet eller i grannländer.

 

Så du menar att inga av de flyktingar som kommer till Sverige behöver hjälp? De kommer inte alls från krigsdrabbade områden?

 

Problemet är att västvärlden undantaget USA är totalt handlingsförlamade när det kommer till krig och katastrofer.

 

Yeah. 'MERICA, WORLD POLICE! B)

 

 

 

 

inte på bekostnad av dom som behöver vår hjälp mest.

Den har typen av människor borde dock aldrig få sätta sin fot i Sverige igen.

 

Som är de i flyktingläger osv?

Rätt säker på att den typen av människor aldrig har satt sin fot i Sverige. Och de utvisar ju väskryckare, så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, färre än 15% av världens muslimer är från nordafrika och mellanöstern. Majoriteten av världens muslimer är asiater.

 

Nu ligger ju mellanöstern i Asien så det är klart att Asien har flest muslimer.

 

Ja, visst. Men endast en av graferna är relevant.

 

Nu gissar jag bara hejvilt men antar att du menar våldtäktsgrafen,bara den är ett skäl nog att se över nuvarande regler.

 

Det är bekvämt att skylla på pk-media/politiker, eller hur?

 

Nej jag gillar inte alls att använda termen PK därav "Ursäkta".

PK är lika urvattnat som rasist,nazist,terrorist och jude. Men det svaret var definitionen på PK.

 

Tyvärr kan man inte riktigt välja vilka flyktingar som kommer till Sverige. Eller man kan, men det vore fruktansvärt ohumant.

Det spelar ingen roll om det är inhumant,Sverige kan inte rädda alla människor på hela jorden och till slut måste man välja. Kan man hjälpa tre syriska familjer för dom resurser det går åt för att integrera en i Sverige så är svaret enligt mig givet.

Att göra som Regeringen gör nu dvs tvärt om är inhumant om något.

 

 

Personer födda i Sverige av svenska föräldrar.

 

Svaret är fortfarande samma som i inlägg #86

 

Fast i sort sätt alla undersökningar pekar ju på att hårdare straff inte avskräcker från brott.

 

Det beror ju på hur hårda straffen blir,inte för hårda men inte för mesiga.

Riskerar man livstids utvisning till det krigshärjade landet man flydde ifrån för våldtäkt så kommer man antagligen inte riskera det.

 

Så du menar att inga av de flyktingar som kommer till Sverige behöver hjälp? De kommer inte alls från krigsdrabbade områden?

 

Vist gör dom det,men det finns olika grader även i helvetet men jag anser fortfarande att det är bättre att hjälpa 10 personer på plats än 1 till Sverige.

 

Yeah. 'MERICA, WORLD POLICE! B)

 

Eller hur det är bra med länder som bara timmar efter en katastrof kan vara på plats med transportflyg,proviant,läkare och medicin!

Ibland är det en jävla tur att USAF finns,eller hur!

 

Som är de i flyktingläger osv?

 

Folk i flyktingläger är en typ som inte uppmärksammas tillräckligt i den svenska humanitets och medmänsklighets debatten

 

Rätt säker på att den typen av människor aldrig har satt sin fot i Sverige. Och de utvisar ju väskryckare, så...

 

Du har nog helt rätt,troligen lärde dom sig svenska på "International collage of Sweden" i Homs och inte i Sverige.

 

Nu vet jag inte om du han se filmen innan den blev borttagen(idiot YT) men i filmen uppmanas på ganska bra svenska muslimer att strida för profeten och Allah i både Syrien och Europa.

Så bra svenska lärs inte ut i MÖ,svenska är inget världsspråk om du trodde det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär hälften (ca 45%) av alla invandrare (folk som inte bor i sverige och sen börjar bo i sverige) kommer från länder i tredje världen, medan t.ex. "återvändande svenskar" som du Guggo gärna vill ta upp i sådana här sammanhang som "den största gruppen" bara utgör knappt 20%. Samtidigt är invandrade överrepresenterade relativt sin befolkningsandel med en faktor 2.1. Vidare är invandrare från utomnordiska länder något över snittet, ca 2.2-2.3. Sverige har med god marginal den största invandrarbefolkningen (12.3%) i Norden och även en betydande andel barn till invandrare (3.8%), som också dem är överrepresenterade i brottsstatistiken med en faktor ca 1.5. Sen vidare är det ett faktum att de flesta länder i tredje världen (Afrika och mellanöstern) har en nästintill renodlad muslimsk befolkning.

 

Så att säga att det inte är så stora siffror och att invandringen från tredje världen inte utgör ett problem när en sådan relativt stor andel brott utgörs av en minoritet i samhället är bara rent ut sagt korkat. Sen har jag inte ens gått in på vad en ökad religiositet skulle få för negativa effekter på samhällsutvecklingen i framtiden eller det faktum att tredje-världen människor har en betydande lägre snitt IQ som faller 20-30 under snittet för en etnisk svensk/nordeuropé.

 

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:418645/FULLTEXT01

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invandring#In...en_till_Sverige

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...n_Pew_Forum.png

 

Vill också tillägga att hur man än vrider och vänder på det, oavsett invandrarursprung, så bidrar invandrare med en stor andel brott. 12.3% av befolkningen, 24.6% av alla brott. Visst vi måste, verkligen måste ha invandring för att Sveriges ekonomi ska gå runt tyvärr, men en så stor invandring som vi har nu leder till att osäkerheten hos alla medborgare stiger väldigt fort och det är inte hälsosamt för integrationen. Sverige är ett relativt bra land och klarar sig rätt bra, men det betyder inte att Sveriges sätt är det enda sättet. De flesta andra nordiska länder klarar sig också bra och har ungefär identiska förhållanden och har betydligt mindre invandring.

 

EDIT: Jag känner min färdig i den här orddebatten med dig Guggo angående invandring, du får gärna kontra mitt inlägg men jag ser ingen poäng att själv fortsätta ner för den 'gatan', vi har tydligen väldigt olika uppfattningar och det kommer inte tjäna något till att älta detta i evighet. Samtidigt tycker jag du har några goda poäng såväl mot mig som mot Northwest. Jag är absolut inte så pass främlingsfientlig som han är.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får gärna peka ut vilket/vilka svar jag givit som du anser främlingsfientliga.

Jag försöker ge ett heltäckande svar så länge så kan du fylla i.

 

Att kritisera islam och hellre vilja hjälpa folk i deras hemländer är knappast främlingsfientligt.

Inte heller att hävda att ursprungsbefolkningen i Västeuropa huvudsakligen består av germaner/anglosaxare.

Det beskrivs i skolans historieböcker.

 

Att vilja hjälpa folk i deras hemländer är inte främlingsfientligt.

 

Att se problem med nuvarande invandringspolitik är inte främlingsfientligt.

 

Att inse att det uppstår problem när islam möter det västerländska samhället är inte främlingsfientligt.

 

Att stödja Israel mot fundamental islamism är inte främlingsfientligt.

 

Att stödja USA mot fundamental islamism är inte främlingsfientligt.

 

Att inse att problemen förvärras när jihadkrigare från hela världen åker till oroshärdar i MÖ för att slåss för allah är inte främlingsfientligt.

 

Det skulle vara intressant att se vad du tycker är främlingsfientligt med tanke på att främlingsfientlig är allt från att säga "jag tycker inte om fransk mat" till "alla blattar borde dö"

 

Samma sak med terrorist,nazist,rasist och jude.

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Givetvis är det en gradient, och vi är alla främlingsfientliga mer eller mindre, och med all rätt. Man kan inte lita på främlingar eftersom de är just "okända" av ordets direkta innebörd och i dagens samhälle finns det många belägg till varför en okänd person skulle kunna tänkas ha negativt uppsåt på agendan. Jag är mer främlingsfientlig än Guggo, och du är mer främlingsfientlig än båda oss, det måste du ju ändå vara man att erkänna.

 

Sen är det knappast Islam i sig som det är fel på (eller snarare orsaken till problematiken) utan värderingarna och kulturen i mellanöstern och liknande men det hoppas jag att du förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att se problem med nuvarande invandringspolitik är inte främlingsfientligt.

 

Att inse att det uppstår problem när islam möter det västerländska samhället är inte främlingsfientligt.

Men att tro att problemen är oöverstigliga eller att mångkultur i sig är ett fiasko och dömt att misslyckas är i princip definitionen av främlingsfientlighet.

 

 

Att stödja Israel mot fundamental islamism är inte främlingsfientligt.

 

Att stödja USA mot fundamental islamism är inte främlingsfientligt.

Och att stödja Gazas befolknings rätt till frihet och att slippa få sina hus sönderbombade är inte antisemitiskt. Vad har det här med främlingsfientlighet att göra? Det är farligt när man börjar blanda ihop äpplen och päron som du gör nu.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Givetvis är det en gradient, och vi är alla främlingsfientliga mer eller mindre, och med all rätt. Man kan inte lita på främlingar eftersom de är just "okända" av ordets direkta innebörd och i dagens samhälle finns det många belägg till varför en okänd person skulle kunna tänkas ha negativt uppsåt på agendan. Jag är mer främlingsfientlig än Guggo, och du är mer främlingsfientlig än båda oss, det måste du ju ändå vara man att erkänna.

 

Du har du givetvis helt rätt,problemet är att att främlingsfientlighet definieras så extremt olika beroende på vem man frågar. Jag anser varken dig eller mig som främlingsfientliga.

 

"Jag är absolut inte så pass främlingsfientlig som han är."

Det låter ärligt talat som om du menar att jag är en "SD/rasistnationalist/ som enbart vill stoppa invandring för länder med annan kultur/religion utan anledning." Jag menar att jag inte alls är sådan.

 

 

 

 

Sen är det knappast Islam i sig som det är fel på (eller snarare orsaken till problematiken) utan värderingarna och kulturen i mellanöstern och liknande men det hoppas jag att du förstår.

 

Det beror lite på hur man ser det,att skylla på religionen i sig är väl lite fel i mitt tycke då det enbart är en uppmaning.

Ungefär som att det inte var Tupacs fel att en polis blev skjuten och gärningsmannen skyllde på att Tupac rappade om det.

Alla måste ta ansvar för sina egna handlingar.

Problemet är att Muslimer är mer religiösa överlag än européer och när djupt religiösa människor med en religion ska bo i samma land som överlag sekulära med en helt annan religion och därmed kultur så blir det problem. I Perfectland är det inte så men i Realityland är det tyvärr det.

 

Nu finns det visserligen andra religioner i MÖ,Syrien och Egypten har ursprungligen en kristen befolkning och Palestina Judisk som säkert har en annan trosuppfattning än västerländska diton men Islam är mycket mer utbredd.

Man ska inte förneka att Islam har varit med och format "deras" syn på samhället och livet på samma sätt som kristendomen gjort i USA/Europa och judendomen i Israel.

 

Det är det som är problemet med mångkultur,det är en fin tanken men det fungerar mindre bra i verkligheten.

 

 

Och att stödja Gazas befolknings rätt till frihet och att slippa få sina hus sönderbombade är inte antisemitiskt.

 

Absolut inte.

 

Vad har det här med främlingsfientlighet att göra? Det är farligt när man börjar blanda ihop äpplen och päron som du gör nu.

Jag har blivit kallad främlingsfientlig pga mitt stöd till Israel istället för Hamas fler gånger än du kan räkna till,så jag tyckte att det var lika bra att ta med det innan någon letar upp något gammalt inlägg i Palestina vs Israel tråden och hävdar det som "bevis".

 

Men du har helt rätt det har inget med främlingsfientlighet att göra vilket jag också skrev.

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...