Hoppa till innehåll

Draghons Interaktionstråd


Rekommendera inlägg

Jag tog helt enkelt de största. Egentligen är det lite konstigt att judendomen räknas som världsreligion då den bara har 14-18 miljoner utövare (vilket i sammanhanget är jättelite!).

 

Men jag vill minnas att vi läste om typ taoism, shikism och sådant där i skolan. I alla fall gymnasiet. I vilket fall så spelar det ingen större roll, tycker jag!

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 358
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Kristendom

Islam

Buddhism

Hinduism

Judendom

Taoism

Shikism

Shinto

 

Typ.

I see. Kan hålla med Signify och Juicelol om att folk har ingen aning om vad de tre sista är. Inte heller har jag läst om dem i skolan, det har jag gjort på egen tid av ren tristess egentligen, eller undrat om något specifikt om religionen.

 

Till frågan, vilken jag skulle kunna tänka mig att utöva om jag var tvungen att välja en att utöva. Problemet med denna fråga är att jag aldrig sett poängen med att utöva någon religion (när jag väl fick självinsikten att börja tänka för mig själv och försöka förstå vad jag gör samt varför och inte bara göra som andra säger). Jag hatar att vara bunden till regler och idéer som inte är mina, jag skulle bara förgöra mig själv och sannolikt ta mitt liv till slut av galenskap.

Så tyvärr Guggo, jag kan inte ge dig ett svar. Jag skulle hellre dö än att välja en religion att utöva resten av mitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I see. Kan hålla med Signify och Juicelol om att folk har ingen aning om vad de tre sista är.

 

Shikism är de med turbaner i Indien, Taoism är Kina och Shinto är japan.

 

Till frågan, vilken jag skulle kunna tänka mig att utöva om jag var tvungen att välja en att utöva. Problemet med denna fråga är att jag aldrig sett poängen med att utöva någon religion (när jag väl fick självinsikten att börja tänka för mig själv och försöka förstå vad jag gör samt varför och inte bara göra som andra säger). Jag hatar att vara bunden till regler och idéer som inte är mina, jag skulle bara förgöra mig själv och sannolikt ta mitt liv till slut av galenskap.

Så tyvärr Guggo, jag kan inte ge dig ett svar. Jag skulle hellre dö än att välja en religion att utöva resten av mitt liv.

Hm, ok. Inte ens någon av de icke-teistiska (dvs, utan gud(ar)), mycket mer filosofiska religionerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shikism är de med turbaner i Indien, Taoism är Kina och Shinto är japan.

Jag vet om detta, men de flesta vet inte om det. :P

Det med turbanerna ska tas med en nypa salt dock.

 

Hm, ok. Inte ens någon av de icke-teistiska (dvs, utan gud(ar)), mycket mer filosofiska religionerna?

Jag är totalt lost i sånna här samtalsämnen, du får ge exempel.

 

Vad är det sämsta spel du någonsin spelat?
Det finns många spel jag spelat som vart dåliga, de flesta är flashspel som jag glömt och förträngt för längesen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är totalt lost i sånna här samtalsämnen, du får ge exempel.

Buddhism, taoism, shinto osv är ju rätt filosofiskt lagda. Jag är inte så insatt på det heller om jag skall vara ärlig. Wikipedia :P

 

Ny fråga! Om du bara får lyssna på ett band/artist resten av livet, vilket/vilken?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Buddhism, taoism, shinto osv är ju rätt filosofiskt lagda. Jag är inte så insatt på det heller om jag skall vara ärlig. Wikipedia :P

I see, nej men om jag inte vet något om dem (vilket jag inte gör i detta fallet) så avstår jag från att säga något om dem, så jag kan inte välja någon av de religionerna ändå, även om jag kollat upp dem på wikipedia så känner jag att det inte ger mig ett tillräckligt djup för att välja någon av dem.

 

Om någon undrar så är jag nihilist och ateist, möjligtvis även agnostiker.

Eftersom det har med ämnet att göra (och komiskt nog är det en konversation mellan dig och mig Guggo!):

http://www.fuska.se/forum/index.php?showto...mp;#entry713450

Svaret: http://www.fuska.se/forum/index.php?s=&amp...st&p=713585

Så ung och naiv du var en gång Guggo <3 :D

Ny fråga! Om du bara får lyssna på ett band/artist resten av livet, vilket/vilken?
Herrejävlar, endast ett band resten av hela mitt liv... Jag behöver minst fem stycken. :(

Men jag skulle nog i slutändan välja Pain of Salvation, för jag har älskat dem sen jag började lyssna på dem, älskar dem lika mycket än idag och kommer alltid att älska dem även om jag inte aktivt lyssnar på dem hela tiden så finns de alltid där för mig med sin musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

showtopic=62572&st=24&p=713450entry713450"]http://www.fuska.se/forum/index.php?showto...mp;&do=findComment&comment=713450[/url]

Svaret: http://www.fuska.se/forum/index.php?s=&amp...st&p=713585

Så ung och naiv du var en gång Guggo <3 :D

 

Det var innan The Big Lebowski lärde mig om nihilsm B)

 

Herrejävlar, endast ett band resten av hela mitt liv... Jag behöver minst fem stycken. :(
Utmaningen ligger ju i att hitta ett band som man gillar väldigt mycket, har gjort mycket musik och även har en rätt bred stil, så man kan få med mycket! :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, så mycket dumheter som flöt runt i den där tråden. Chihuahuas kändes som ett friskt andetag.

Vanudå, jag postade väl inga dumheter?! :D

 

Har fortfarande inte röstat i den tråden... kanske skulle göra det? :D
Det har inte jag heller faktiskt, nu när du nämnde det var jag tvungen att kolla. xD

*går och lägger en röst på ateism*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vanudå, jag postade väl inga dumheter?! :D

Menar snarare alla som på fullaste allvar påstådde att om man är döpt är man kristen, samt "antar att jag är kristen men jag tror inte på gud" i hand med "jag är definitivt kristen, men inte troende". Honorable mention:

"kristen men jag tror inte på ett skit av vad bibeln säger!"

- Darkdevil

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Menar snarare alla som på fullaste allvar påstådde att om man är döpt är man kristen, samt "antar att jag är kristen men jag tror inte på gud" i hand med "jag är definitivt kristen, men inte troende". Honorable mention:

"kristen men jag tror inte på ett skit av vad bibeln säger!"

- Darkdevil

Hahahaha, jo, jag förstår fullständigt vad du menar. :D

Det är hysteriskt roligt att gå tillbaka och se vad folk skrivit ibland, jag visste inte ens att jag visste vad en nihilist var 2006! Väldigt kul faktiskt.

 

Chihuahua är lika troende än idag, men vi talar aldrig om tro för vi kommer aldrig komma överens om något där. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...