NeedforSpeed Skrivet 22 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2012 Hej, har en fråga. Jag ska räkna ut en atom men massan x säger vi. Denna atom är radiaktiv och utsöndrar en strålning. Jag ska nu räkna ut energin som frigörs. Är osäker men ska jag först räkna ut joul i atom dvs E=m*c (i kvadrat) och sen ta de energin genom c i kvadrat? kan man göra så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2012 Det är lättare att förklara om man vet vilken nuklid och vilken sorts strålning det rör sig om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NeedforSpeed Skrivet 22 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2012 eller ska man ta mass skillnaden och utföra einsteins formel på dne för att få fram strålnings energin? Det är lättare att förklara om man vet vilken nuklid och vilken sorts strålning det rör sig om.okej, jag går i nian och vi har inte alls gått igenom detta, men har prov imorrn och på kriteriet stod det ''kunna utföra beräkningar med einsteins formel'' och jag vet inte alls hur långt jag ska fördjupa mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2012 Jag är rätt säker på att det du gör är extremt overkill. Skulle på min höjd kunna tänka mig att ni får en fråga som "Om man skulle blanda 0.5 kg materia med 0.5 antimateria, hur mycket energi skulle frigöras?" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NeedforSpeed Skrivet 22 Maj 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2012 Jag är rätt säker på att det du gör är extremt overkill. Skulle på min höjd kunna tänka mig att ni får en fråga som "Om man skulle blanda 0.5 kg materia med 0.5 antimateria, hur mycket energi skulle frigöras?"vi har inte gått igenom antimateria Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 Maj 2012 Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2012 Om ni inte har gått igenom det så kommer det med största sannolikhet inte komma på provet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.