Hoppa till innehåll

Problem Med Matematik


Blest
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej.

Jag brukade vara en av dom bästa eleverna i Matematik innan, men ända sedan jag bytte grupp (till den "bästa") har jag inte förstått så mycket. Jag klarar proven knappast, och innan klarade jag dom med betyg B/A. Problemet är att läraren inte är svensk, och har mycket dålig svenska. Jag förstår nästan ingenting. Jag snackade med honom och ville byta grupp, men han sa att "jag är duktigt" och att han vill ha kvar mig.. Jag går på en mycket dålig skola, och ska flytta snart, då kommer jag byta skola. Men än så länge, ska jag kontakta rektorn och säga att jag vill byta grupp?

 

Iaf, här uppgifterna jag har problem med: (hoppas någon av er har tid och kan förklara hur man löser dom, för resten av kapitlet är bara såna här uppgifter)

 

1: X/3+5=13

2: 15-3*X=9

3: 72-9*(19-12)

4: 12-(22-15)

5: 12*(22-15)-5

6: (32-8)/4+6

7: 32-8/(4+6)

 

Tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Om du subtraherar 5 på båda leden så får du x/3=8. Sedan tar du bara gånger 3 på båda leden så att du får x=24

2. Här får du tänka på att multiplikation räknas före addition/subtraktion. Om du adderar 3x på båda sidorna (3x=3*x) så får du 15=9+3x. Då får du ta och subtrahera 9 på båda sidorna så att du får 6=3x. Då delar du bara med 3 för att få fram 2=x

3. Paranteser räknas ut innan allt annat, så här är det alltså 72-9*7. Eftersom multiplikation räknas före subtraktion så multiplicerar du 9 och 7 och får då 72-63 vilket är 9

4. Samma sak här. Det där är samma sak som 12-7 vilket är 5

5. 12*7-5 blir 84-5 vilket blir 79

6. 32-8 blir 24, så alltså 24/4+6. Division räknas också före addition och subtraktion, så du delar 24 med 4 först. Så 24/4 = 6 alltså blir det 6+6 vilket är 12.

7. Först parantesen: 4+6=10 Sedan divisionen: 8/10=0,8 Alltså 32-0,8 vilket blir 31,2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Om du subtraherar 5 på båda leden så får du x/3=8. Sedan tar du bara gånger 3 på båda leden så att du får x=24

2. Här får du tänka på att multiplikation räknas före addition/subtraktion. Om du adderar 3x på båda sidorna (3x=3*x) så får du 15=9+3x. Då får du ta och subtrahera 9 på båda sidorna så att du får 6=3x. Då delar du bara med 3 för att få fram 2=x

3. Paranteser räknas ut innan allt annat, så här är det alltså 72-9*7. Eftersom multiplikation räknas före subtraktion så multiplicerar du 9 och 7 och får då 72-63 vilket är 9

4. Samma sak här. Det där är samma sak som 12-7 vilket är 5

5. 12*7-5 blir 84-5 vilket blir 79

6. 32-8 blir 24, så alltså 24/4+6. Division räknas också före addition och subtraktion, så du delar 24 med 4 först. Så 24/4 = 6 alltså blir det 6+6 vilket är 12.

7. Först parantesen: 4+6=10 Sedan divisionen: 8/10=0,8 Alltså 32-0,8 vilket blir 31,2

Tack fan! Fattar nu allt förutom 1 och 2 fortfarande... Förstår inte vad du menar med båda leden?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack fan! Fattar nu allt förutom 1 och 2 fortfarande... Förstår inte vad du menar med båda leden?

Allt till vänster om likamed-tecknet kallas vänsterledet, allt till höger högerledet.

 

Det vill säga:

 

X/3+5=13

X/3+5-5=13-5

X/3=8

X/3*3=8*3

X=24

Redigerat av Musten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

15-9=6

6=3x

6/3=2

x=2

hade jag gjort. Förstår inte det första...

Rörig uträkning. Hoppar man inte över nåt så tänker du så här antar jag:

 

15-3x=9

15-3x-9=9-9

6-3x=0

6-3x+6=0+6

3x=6

x=2

 

Räknade fel innan, det är inte -15 utan -3x i början, tänkte fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man löser ekvationer så är det superviktigt att man gör samma sak på bägge sidor. Många ser det som att man "flyttar" något från en sida till en annan, men det är inte det som händer. Det man gör är att man eliminerar något på ena sidan och för att kompensera för det (eftersom man måste göra samma sak på bäge sidor för att jämnvikten ska gälla) så dyker motsatsen till det man skulle eliminera upp på andra sidan. t.ex

 

x + 5 = 2

x = 2-5

 

det ser ut som om man har flyttat 5:an från ena sidan till andra, men det man har gjort är att man har dragit bort 5 från bägge sidor.

 

När man löser ekvationer så vill man få alla x-termer ensamma på en sida och alla konstanttermer (vanliga siffor) på den andra. t.ex. i andra uppgiften har vi i vänsterled en konstantterm (15) och en x-term (-3x) och i högerledet en konstterm (9). Eftersom vi i slutet ska få att x=[någonting] så skulle jag se till att x-termen hamnar i högerledet för då kommer den bli positiv (det är en vana sak att man fattar det).

 

15-3x = 9

15 - 3x + 3x = 9 + 3x

 

Jag har nu lagt till 3x på bägge sidor. I vänsterledet kommer nu x-termerna ta ut varandra, eftersom minus och plus är direkta motsatser mot varandra. I högerledet har jag dock kvar x-termen eftersom den inte går att förenkla.

 

15 = 9 + 3x

 

Nu vill jag få alla konstanttermer (15 & 9) på samma sida. Då måste jag få bort 9:an från högerledet.

 

15 - 9 = 9 - 9 +3x

 

Jag har nu tagit bort 9 från bägge sidor och i högerledet elimineras konstanttermen och dess motsats (-9) dyker upp i vänsterledet.

 

15-9 = 3x

6 = 3x

 

Eftersom gånger och division är motsatser till varandra precis som minus och plus är så inser jag att om jag delar 3x i 3 så kommer jag få x, eftersom x*3 = 3x. Återigen gör jag samma sak på bägge sidor.

 

6/3 = 3x/3

 

Förenklar vi detta får vi:

 

2 = x

eller

x = 2

 

Vilket är svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej.

Jag brukade vara en av dom bästa eleverna i Matematik innan, men ända sedan jag bytte grupp (till den "bästa") har jag inte förstått så mycket. Jag klarar proven knappast, och innan klarade jag dom med betyg B/A. Problemet är att läraren inte är svensk, och har mycket dålig svenska. Jag förstår nästan ingenting. Jag snackade med honom och ville byta grupp, men han sa att "jag är duktigt" och att han vill ha kvar mig.. Jag går på en mycket dålig skola, och ska flytta snart, då kommer jag byta skola. Men än så länge, ska jag kontakta rektorn och säga att jag vill byta grupp?

 

Iaf, här uppgifterna jag har problem med: (hoppas någon av er har tid och kan förklara hur man löser dom, för resten av kapitlet är bara såna här uppgifter)

 

1: X/3+5=13

2: 15-3*X=9

3: 72-9*(19-12)

4: 12-(22-15)

5: 12*(22-15)-5

6: (32-8)/4+6

7: 32-8/(4+6)

 

Tacksam för alla svar.

Får jag ens fråga varför du bytte till "en av de bättre" grupperna om du nu inte ens kan sådana tal ? Samt är detta tal som de bästa på din skola arbetar med? Värdelös skola med värdelösa elever indeed.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...