Hoppa till innehåll

Mäta Hög Iq


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag gjorde för ett tag sen Mensas IQ-test och maxade det med resultatet "135 eller högre" och när jag läste på deras sida så påstår de att det är är nästan omöjligt att mäta IQ-nivåer högre än så och att osäkerheten blir för stor. Nu har jag visserligen enligt Illustrerad vetenskaps IQ-test en IQ på högst 136 så antagligen är mitt testresultat tämligen representativt. Men jag blev nyfiken för man har ju hört om folk som har 140, 160, 180 och 210 t.ex. Hur mäter man dessa personers IQ? Man kan ju liksom inte gissa hur som helst baserat på magkänsla? Även om man får ett fel på kanske +/- 5 poäng så måste det ju finnas ett sätt. Känns ju som om det bara är att göra svårare IQ-test. Någon som vet något om detta?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Enligt min förståelse så är mensa-testet på internet inget pålitligt resultat, men Mensa har ett riktigt test som ytterst få får göra. Notch (skaparen av minecraft) har dock fått äran att ta testet och fick maxpoäng vilket innebar att han fick komma in i Mensas klubb för folk med hög IQ eller något sådant. Vet ej hur man ska gå till väga för att göra testet dock!

 

Saxat från Mensa Swedens hemsida: "Mensa Sverige har 4193 medlemmar i åldrarna 7 till 110 år."

 

Mer läsmaterial: http://www.mensa.se/om-intelligens

Redigerat av Lynott
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt min förståelse så är mensa-testet på internet inget pålitligt resultat, men Mensa har ett riktigt test som ytterst få får göra. Notch (skaparen av minecraft) har dock fått äran att ta testet och fick maxpoäng vilket innebar att han fick komma in i Mensas klubb för folk med hög IQ eller något sådant. Vet ej hur man ska gå till väga för att göra testet dock!

 

Saxat från Mensa Swedens hemsida: "Mensa Sverige har 4193 medlemmar i åldrarna 7 till 110 år."

 

Mer läsmaterial: http://www.mensa.se/om-intelligens

Jag maxade provtestet på mensas internettest med "126 eller högre". Jag har gjort Mensas riktiga test (vilket, som jag sa i första inlägget, maxade) och fått erbjudande om att gå med i Mensa, jag väntar bara på medlemsnummer och vad man nu ska få. Att anmäla sig är inte krångligare än att gå in på Mensa.se -> Bli medlem -> Övervakat test -> Kommande testtillfällen -> Läs mer och boka -> ??? -> Profit!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är poängen med Mensa förutom en klubb för inbördes beundran? Jag menar vad får man ut av ett medlemsskap förutom en egokick?

De verkar ha lite events och annat enligt deras hemsida. Pubträffar, klättring osv. Sen får man en tidning man kan placera på valfri strategisk och väl synlig plats i hemmet :kung:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är poängen med Mensa förutom en klubb för inbördes beundran? Jag menar vad får man ut av ett medlemsskap förutom en egokick?

Man får 12000 Besserwisser-poäng och en @mensa.se E-mail adress. Men annars vet jag faktiskt inte, medlemsavgiften var så låg i alla fall att jag tänkte att jag lika gärna kan gå med nu när jag har chansen och kolla vad det är och se om alla fördomar likt dem du presenterar stämmer. :)

 

Men tillbaka till ämnet nurå? ;)

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gjorde för ett tag sen Mensas IQ-test och maxade det med resultatet "135 eller högre" och när jag läste på deras sida så påstår de att det är är nästan omöjligt att mäta IQ-nivåer högre än så och att osäkerheten blir för stor. Nu har jag visserligen enligt Illustrerad vetenskaps IQ-test en IQ på högst 136 så antagligen är mitt testresultat tämligen representativt. Men jag blev nyfiken för man har ju hört om folk som har 140, 160, 180 och 210 t.ex. Hur mäter man dessa personers IQ? Man kan ju liksom inte gissa hur som helst baserat på magkänsla? Även om man får ett fel på kanske +/- 5 poäng så måste det ju finnas ett sätt. Känns ju som om det bara är att göra svårare IQ-test. Någon som vet något om detta?

Jag antar att det var IQ-testet FRT-A/B som du skrev, som endast kan mäta upp till 135 med säkerhet. Jag tror att det finns svårare IQ-test, men jag känner inte till detta. För att konstruera ett svårare IQ-test som kan mäta högre IQ-värden med säkerhet(+/- 10) behöver man ett stort urval personer som är utspridda i hela det intervall som testet mäter. D.v.s. man behöver ca 1000 personer som testar sig med testet och hamnar utspritt på högre IQ-värden. Vill man mäta t.ex. mellan intervallet 135-210, med standardavvikelsen 15, behöver man testa flera som faktiskt kan prestera ett IQ på 210. Enligt normalfördelningens täthetsfunktion:

där μ = 100, σ = 15

finns statistiskt endast 0,00079 personer på hela jorden med ett IQ på 210 eller högre, enligt uträkning ifrån WolframAlpha, om jordens befolkning är 7 miljarder. Med andra ord, ingen har ett IQ på 210 (kanske någon lol...) så därför kan man inte konstruera IQ-test som mäter så högt.

 

Ett teoretiskt maxmätbart värde skulle vara om man på något vis kunde samla ihop alla som hade över ett visst IQ på jorden och lyckas konstruera det mest maxmätande testet som finns. Vi säger att man lyckats samla de faktiska 1000 personer med högst IQ på jorden, och att man lyckas konstruera ett IQ-test som kan mäta deras intelligens. Deras IQ (standardavvikelse på 15) skulle då hamna omkring 177, enligt WolframAlpha (WOW den klarade räkna ut det :o).

 

Det betyder att man inte kan mäta högre än ett IQ på 177, om man skulle kunna samla ihop de 1000 med högst IQ på hela jorden, utan att det blir osäkert (d.v.s. att det kan inte mätas). Och att samla ihop de 1000 personer med högst IQ på jorden är ju omöjligt, för man vet ju inte vilka det är, p.g.a. att det inte kan mätas ;). Det blir en paradox, för att det inte finns en tillräcklig faktisk bakgrundsstatistik...

 

Ett mer realistiskt maxmätbart värde skulle vara om man testade alla Mensa-medlemmar i ett land, t.ex. USA med 60 000 medlemmar, och väljer ut de 1000 personer med högst IQ. Då skulle deras mätvärden hamna omkring 151, enligt beräkning med WolframAlpha.

 

Alltså kan man endast med säkerhet mäta IQ-värden upp till ca 150 med speciella test som troligen inte finns, eller är extremt unika och mycket dyra, med standardavvikelsen 15. Därför är ALLA påståenden om att någon har erhållit ett mätvärde på sitt IQ, ifrån ett test, över 150, helt falska påståenden. (eller så var det helt enkelt bara ett kvacksalveri-test som personen i fråga tog...)

 

Men om du går med i Mensa Sverige, kan du också bli medlem i Mensa International genom att ansöka på http://www.mensa.org/. Skapa ett nytt konto och följ instruktionerna; jag kommer inte ihåg om det tog tid eller var automatiserat. Då kan du även ansöka om att komma med i Steam-gruppen Mensa Gamers, om du vill! :D Det är bara och lägga till någon av gruppens administratörer som vän och så verifierar vi ditt Mensa International medlemskap.

http://steamcommunity.com/groups/Mensagamers

 

Enligt min förståelse så är mensa-testet på internet inget pålitligt resultat, men Mensa har ett riktigt test som ytterst få får göra. Notch (skaparen av minecraft) har dock fått äran att ta testet och fick maxpoäng vilket innebar att han fick komma in i Mensas klubb för folk med hög IQ eller något sådant. Vet ej hur man ska gå till väga för att göra testet dock!

 

Saxat från Mensa Swedens hemsida: "Mensa Sverige har 4193 medlemmar i åldrarna 7 till 110 år."

 

Mer läsmaterial: http://www.mensa.se/om-intelligens

http://www.mensa.se/intresseanmaelan

Man kan anmäla sig till ett testtillfälle, vilket kostar 295 kronor. Sedan får man skriva ett test på 20 minuter, med figurer, logiska mönster o.s.v. Efter någon vecka får man resultaten och i fall att man har presterat över intagningsgränsen för medlemskap i Mensa får man även ett inbetalningskort på årsmedlemsavgiften om man vill bli medlem.

 

Vad är poängen med Mensa förutom en klubb för inbördes beundran? Jag menar vad får man ut av ett medlemsskap förutom en egokick?
Man får gå med i Steam-gruppen Mensa Gamers, etc.! :D

http://steamcommunity.com/groups/Mensagamers

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket intressant och mycket bra svar. :D Tack så mycket.

 

Och här är en som tydligen har en IQ på 210, men som du sa så måste det vara helt påhittad höftat tal ändå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Ung-yong

 

Men med ett snitt på 100 och en standardavvikelse på 15 så har han åtminstone en IQ på 193 och det är inte säkert eller ens statistiskt troligt att den är högre än så.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäller samma regler när man mäter extremt låg IQ? Finns det nån wikipedia-sida för personen med lägst IQ också?

Skulle nog inte tro det då låg IQ oftast grundas i någon sjukdom eller liknande, skulle nog vara ganska dumt att utmärka någon för att ha låg IQ, speciellt om det var pga. en sjukdom :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle nog tycka det var intressant. Men om personen inte är smart nog att kommunicera så skulle det väl bli problem. Jag tänker på hur intressanta tankar barn kan ha ibland som ser världen på sitt sätt, någon med extremt låg IQ skulle kunna ha samma.

 

Sen en snabbfråga, är IQ 50 lika avvikande som IQ 200? Eller är det mot 150? Jag kan inte exakt hur den funkar. Och jag har svårt att tro att 100 är snitt då jag nästan aldrig hört någon som gjort ett test få under 100 eller att jag mött någon person jag kan tro ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...