Hoppa till innehåll

Var Är Vi På Väg?


dolan
 Dela

Rekommendera inlägg

Man läser (och hör, i vissa fall) överallt om saker som förbjuds, eller stryks. Som i den skolan där en 10-åring inte fick vara pepparkaksgubbe då skolan ansåg att de kunde väcka anstöt. Nu idag läste man att Disney valt att klippa bort en scen där man visar en liten svart docka som säger "mami", för de ansåg idag att den kan också väcka anstöt då den enligt dem är en stereotyp för svarta personer.

 

Riktigt löjligt tycker jag det är. Det har varit så i gott och väl 70 år. Varför har man just NU insett att det kan väcka anstöt? Vem är det som anser det?

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men käften med jävla pepparkaksgubbar nån gång.

 

Ja, det är larvigt. Ångrade de sej senare? Ja.

Jag tycker oxå det Disney gjorde är larvigt, men de gör väl som dom själva vill med material de själva "äger"..

Som 5åring så ser man nog egentligen inget rasistiskt med det, det gjorde inte jag i alla fall, jag visste inte ens att det associerades med svarta människor - tills nu.

Jag vet inte vilka det är som bestämmer vad som är stötande eller ej, men säkert jävligt lama människor.

 

FYI så är det inte enbart en svart docka, utan en pickaninny: http://en.wikipedia.org/wiki/Pickaninny

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men käften med jävla pepparkaksgubbar nån gång.

Samtidigt höll samma skola fast vid att inte servera pepparkakor "för att vissa är allergiska", eller som de först sa: "Det kan väcka anstöt". Jag undrar om de också ställer in lunchen varje gång de tänker göra något som innehåller mjöl, mjölk eller ägg, för du vet, vissa är ju allergiska. Mjölk-/ägg-/glutenfria pepparkakor som alternativ? Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlåt, men vart*, snälla.

 

Men OnT: Jag suckar bara åt all motgång det här får, det är så man blir ledsen. Det är bra att Disney inte använder sig av material som var okej för mer än femtio år sedan men som inte är det nu. Disney drev med svarta när samhället drev med svarta, Disney slutar driva med svart när samhället slutar driva med svarta. Det är inget konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samtidigt höll samma skola fast vid att inte servera pepparkakor "för att vissa är allergiska", eller som de först sa: "Det kan väcka anstöt". Jag undrar om de också ställer in lunchen varje gång de gör något som innehåller mjöl, mjölk eller ägg, för du vet, vissa är ju allergiska. Mjölk-/ägg-/glutenfria pepparkakor som alternativ?

Ja, jag läste om det med, låter endast som någon dålig ursäkt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlåt, men vart*, snälla.

 

Men OnT: Jag suckar bara åt all motgång det här får, det är så man blir ledsen. Det är bra att Disney inte använder sig av material som var okej för mer än femtio år sedan men som inte är det nu. Disney drev med svarta när samhället drev med svarta, Disney slutar driva med svart när samhället slutar driva med svarta. Det är inget konstigt.

Fast jag ser inte vad som det "drivs" med när det kommer till den här svarta dockan. Om något är den svarta dockan en mer självständig och färgglad karaktär med en egen personlighet till skillnad från de "formstöpta" ljusa dockorna som likt en maskin trött säger vad de har blivit lärda. I ett samhälle som påstår sig promota mångkultur är det ett väldigt konstigt val faktiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att samhället är en progressiv rörelse, och vi är ej längre i medeltiden.

 

Och för att samhället skall kunna gå framåt krävs förändelse, och förändelse sker gradvis. Konceptet av att något har funkat för en längre tid, och därmed alltid kommer funka är absurd och bakåtsträvande.

 

Kvinnor hade ej rösträtt i Finland innan tidigt 1900-tal, och vi var ändå ett av de första länderna som införde kvinnorösträtt, och det första landet i Europa. Enligt ditt tankesätt, var detta beslut fel? Visserligen finns det mycket djupare rötter i detta beslut än endast kvinnorättigheter, men faktumet är att det finlänska samhället klarat sig väl utan att kvinnor haft rätten att rösta.

 

Varför märkte vi just då, i tidigt 1900-tal (om vi bortser från "Enat folk mot tsarrssland"argumentet) att kvinnor skulle ha rätten till detta? Vi hade klarat oss i decennier utan, och vi skulle klara oss i decennier till.

 

För att, liksom jag tidigare nämnde, samhället går framåt. Likt detta har kapitalismen tjänat oss väl mellan 1800-, och 1900-tal, men det är nu dags för nya system.

 

Alla förändringar behöver dock ej vara radikala.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...