↗ till inläggetMan behöver inte ens kolla på extremfallen för att fatta att det är dåligt.
Har en polare som röker cannabis dagligen, han går i skola och har inget jobb så hans inkomst är på ca. 1000kr per månad. Dagen han får sitt studiebidrag köper han mellan 10-15g och det är borta på mindre än en vecka.
Resten av månaden får han låna pengar av lätt besvärade kompisar (jag).
Och detta är bara en vanlig tonårs kille.
1. Att du känner en person som hanterar cannabis dåligt är inget direkt hållbart argument. Det finns inget som direkt säger att detta enstaka fall är på något sätt representativt, även om jag vet att det känns som ett bra argument då det är liksom "hallå, någon i min nära omgivning lider av detta, så det måste ju vara något som inte är så ovanligt om jag av alla känner en", jag resonerar så själv ibland men det håller inte som ett objektivt argument. Jag kan enkelt neutralisera det med det faktumet att jag inte känner någon i min omgivning som har problem med cannabis även om jag känner folk som har brukat det.
2. Jag vet inte om du överdriver på något sätt eller om det verkligen är så sjukt som du säger, men om han i princip förbrukar sitt studiebidrag på en vecka och faktiskt röker varje dag måste han bränna igenom 4000 kr/månaden, nu vet jag inte hur många vänner han har som är villig att låna honom pengar förutom du själv men säg för att vara generös att han har sådana vänner, då behöver han låna ungefär 400 kr/vän och månad. Om han haft detta beteendet i ett halvår så har ni allihopa lånat honom 2400 kr var som ni inte på något sätt har fått tillbaka. Så om då är fallet, så börjar jag nästan undra vem som är den största missbrukaren. :) Vänskapsmissbrukaren eller narkotikamissbrukaren.
↗ till inläggetKänner också en person som röker marijuana, cannabis och säkert lite annan skit som alla andra. Han är inget extremfall, men han är ändå rätt efterbliven får jag säga. Jämför man han med hans vänner som är lika gamla och gått samma skola osv så ser man hur efter han är. Dom har liksom skaffat sig bra utbildningar och ett stadigt jobb. Jag vet inte om han har fast jobb, men han har jobbat inom äldrevården tidigare till och från.
Den här killen saknar klass och en gång kom han till ett bröllop och hade vänt skjortan in och ut. Jag vet också att han har en vän i min ålder som brukar cannabis och marijuana. Han är också ganska körd i huvudet om jag får säga det själv och det blir värre när han röker på, då kan han fan knappt prata så man förstår honom.
Vill man bli patetisk är det ju bara att köra på. Livet blir säkert bättre.
Är man efterbliven eller har väldigt låg IQ/intelligens/social kapacitet så är det ett problem i sig och har inget att göra med narkotika. Med den logiken kan man i så fall bannlysa allt från tomater till kärnvapen. Sen säger du att det är sannolikt att han röker på andra saker också så det känns vagt att döma ut cannabis för det. Och just det, en annan drog som man också blir pantad i skallen av och gör att det är svårt att göra sig förstådd pga av dåligt, långsamt, slöddrande tal: Alkohol.