SAFT Skrivet 16 Mars 2013 Rapport Dela Skrivet 16 Mars 2013 (redigerat) Nu behöver jag hjälp med matte läxan och tänkte att ni på fuska.se är så smart så jag testar här. Det är a ) och b ) som jag behöver hjälp med. Man ska teckna en egen ekvation och lösa den på båda uppgifterna. Blir väldigt glad om jag får ett snabbt svar Redigerat 16 Mars 2013 av SAFT Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rhino Skrivet 16 Mars 2013 Rapport Dela Skrivet 16 Mars 2013 Får bara ont i huvudet genom att kolla, WASD borde kolla upp de här haha :) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 16 Mars 2013 Rapport Dela Skrivet 16 Mars 2013 (redigerat) a) Ja, den långa sidan är 2x-5, så då är det bara den korta sidan vi behöver ta reda på. Så vi har hela omkretsen 98 och vi kan då ta bort de 2 långa sidorna. Då får man längden av de två korta sidorna. Om man då delar detta på två så får man hur lång en kort sida är. Du kan inte räkna ut vad x är i första uppgiften, då det kan vara vad som helst mellan 2,5 och 27. b) Om antalet sålda vuxenbiljetter betecknas y och antalet sålda ungdomsbiljetter betecknas x så gäller ju attx + y = 180 (det såldes 180 biljetter totalt)och: 40x + 60y = 8700 Lös ut x eller y i den översta ekvationen och sätt sedan in det svaret för x eller y (beroende på vilken du löste ut) i ekvationen under så får du ett siffervärde på den ena. Sen kan du stoppa in siffervärdet i en av ekvationerna och få ut siffervärdet på den andra. Några frågor? Redigerat 16 Mars 2013 av Dave37 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 16 Mars 2013 Rapport Dela Skrivet 16 Mars 2013 Dave, du är en sann hjälte. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SAFT Skrivet 17 Mars 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 17 Mars 2013 Så om jag har fattat rätt på a) så ska man ta (4x-10)-98 eller (2x-5)+(2x-5)-98, det är ju samma sak men hur ska jag räkna ut det? Eller vimsar jag bara till det nu? Men annars ett stort tack till Dave! (y) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 17 Mars 2013 Rapport Dela Skrivet 17 Mars 2013 Nej omkretsen är ju alltid större än några sidor, så du måste ta 98-(4x-10), annars får du ett negativt tal.[Hela omkretsen] - [De två långa sidorna] = [De två korta sidorna] [De två korta sidorna]/2 = [En kort sida] Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SAFT Skrivet 17 Mars 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 17 Mars 2013 Okej då förstår jag Tack Dave ännu en gång En riktig smartis är du! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 17 Mars 2013 Rapport Dela Skrivet 17 Mars 2013 Äh jag vet inte det. :blush: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.