Hoppa till innehåll

Hjälp Med Matten!


SAFT
 Dela

Rekommendera inlägg

Nu behöver jag hjälp med matte läxan och tänkte att ni på fuska.se är så smart så jag testar här. 

 

Det är a ) och b ) som jag behöver hjälp med. Man ska teckna en egen ekvation och lösa den på båda uppgifterna. Blir väldigt glad om jag får ett snabbt svar 

Redigerat av SAFT
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

a) Ja, den långa sidan är 2x-5, så då är det bara den korta sidan vi behöver ta reda på. Så vi har hela omkretsen 98 och vi kan då ta bort de 2 långa sidorna. Då får man längden av de två korta sidorna. Om man då delar detta på två så får man hur lång en kort sida är.

 

Du kan inte räkna ut vad x är i första uppgiften, då det kan vara vad som helst mellan 2,5 och 27.

 

b­) Om antalet sålda vuxenbiljetter betecknas y och antalet sålda ungdomsbiljetter betecknas x så gäller ju att

x + y = 180 (det såldes 180 biljetter totalt)

och:
40x + 60y = 8700

 

Lös ut x eller y i den översta ekvationen och sätt sedan in det svaret för x eller y (beroende på vilken du löste ut) i ekvationen under så får du ett siffervärde på den ena. Sen kan du stoppa in siffervärdet i en av ekvationerna och få ut siffervärdet på den andra.

 

Några frågor?

Redigerat av Dave37
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så om jag har fattat rätt på a) så ska man ta (4x-10)-98 eller (2x-5)+(2x-5)-98, det är ju samma sak men hur ska jag räkna ut det?

Eller vimsar jag bara till det nu?

Men annars ett stort tack till Dave! (y)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...