Hoppa till innehåll

Åk 8 Procent Med Bråk, Röd Kurs!


siaames
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej! Jag är ny här och behöver hjälp med några matte tal.
Röd kurs fråga 17: I följande uppgifter har priset förändrats två gånger. Hur? a) 0.8*0.5*80kr
Svaret är: Först har det minskat med 20% och sedan minskat med 50%

Det jag inte förstår är varför har det minskat med 20% när det stod på själva frågan att det var 0.8?
Jag förstår att det har minskat med 50% för talet var ju 0.5 och då är det bara att lägga ditt en nolla. 

Den andra frågan är: En pall kostade 100kr. Priset ökade med 10% efter en månad. Efter ytterligare en månad ökade priset med 10% igen. a) Vad kostade pallen efter den första höjningen ? 
Har nämligen glömt bort hur man räknar.. 

Om en vecka har jag prov på procent med bråk B- del och om någon har gjort det provet så skulle det vara snällt om du/ni kunde berätta lite om vad man ska kunna osv! Jätte tacksam för svar! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu förstår jag! Tack så jätte mycket 



Behöver också hjälp med fråga En pall kostade 100kr. Priset ökade med 10% efter en månad. Efter ytterligare en månad ökade priset med 10% igen c) HUR MÅNGA PROCENT HAR PALLENS PRIS ÖKAT EFTER DESSA TVÅ HÖJNINGAR?

SVAR: 21%

 

Jag trodde det var 20%..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

a) Priset minskar med 20%, alltså finns 80% kvar. därför 0.8, samma sak med 50%.

 

 

Andra frågan:

 

höjning 1:

 

100 kr + 10% = 100*1.1 = 110 Kr

 

höjning 2:

 

110 + 10% = 110*1.1 = 121 kr

 

Tack för hjälpen! Behöver också hjälp med fråga En pall kostade 100kr. Priset ökade med 10% efter en månad. Efter ytterligare en månad ökade priset med 10% igen c) HUR MÅNGA PROCENT HAR PALLENS PRIS ÖKAT EFTER DESSA TVÅ HÖJNINGAR?

SVAR: 21%

 

Jag trodde det var 20%..

 

x*1.1 = 1.1x

1.1x*1.1 = 1.21x

1.21x = 1.21*x

 

ie 100*1.1*1.1 är inte samma sak som 100*1.2.

 

(Förövrigt är jag smått intresserad, vad innebär "röd kurs"?)

Jaha okej, tack för hjälpen! Det är en kurs som är svårare, en kurs där man lär sig C-A (VG-MVG) frågor

 

 

Tack för hjälpen! Behöver också hjälp med fråga En pall kostade 100kr. Priset ökade med 10% efter en månad. Efter ytterligare en månad ökade priset med 10% igen c) HUR MÅNGA PROCENT HAR PALLENS PRIS ÖKAT EFTER DESSA TVÅ HÖJNINGAR?

SVAR: 21%

 

Jag trodde det var 20%..

 

Jaha okej, tack för hjälpen! Det är en kurs som är svårare, en kurs där man lär sig C-A (VG-MVG) frågor

Redigerat av danitza
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet någon hur man räknar frågan: Hur många procent har ett pris sänkts, om det först sänktes med 20% och sedan med yttligare 30%?

 

Tacksam för hjälp! :)



På exakt samma sätt som den förra,

(x*1.2)*1.2

-> 1.44x

Jag kom på det men tack ! :D Vet du hur man räknar frågan: Hur många procent har ett pris sänkts, om det först sänktes med 20% och sedan med yttligare 30%?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt samma som alla de förra.

(x*0.8)*0.7 = 0.56x

x-0.56x = 0.44x ie 44%

 

(Fråga ej liknande frågor igen, försök lösa dom själv eftersom de alla verkar väldigt liknande, det blir bättre för din inlärning.)

 

Du kan alltid adda min Skype (hmmst3r) för ytterligare hjälp.

Redigerat av DDDD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Exakt samma som alla de förra.

(x*0.8)*0.7 = 0.56x

x-0.56x = 0.44x ie 44%

 

(Fråga ej liknande frågor igen, försök lösa dom själv eftersom de alla verkar väldigt liknande, det blir bättre för din inlärning.)

 

Du kan alltid adda min Skype (hmmst3r) för ytterligare hjälp.

Oj, haha.. Kan inte tänka logiskt 

 

Vad snällt, jag addar dig nu!

 

Någon som kan frågan: Priset på en flygresa ökade med 13%. Då blev priset 5198kr. Vad kostade resan från början?

 

Jag vet hur man räknar när det är rabatt men efter som priset ökar på denna fråga så vet jag inte hur man räknar.. 

 

Svaret på frågan är :4600

Redigerat av danitza
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu kan jag vara fel ute, men räkna det som om 5198 var ursprungspriset och du får 13% rabatt.

Nej, fel

 

Du måste räkna att ursprungspriset är x

 

ursprungspriset (x) får en ökning på 13% (1,13)

 

då blir priset x * 1,13 = 5198

 

då vill du ha x ensamt, så du kan se vad det är

 

detta gör du genom att dela båda sidorna med 1,13

 

då får du

 

x = 4600

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, fel

 

Du måste räkna att ursprungspriset är x

 

ursprungspriset (x) får en ökning på 13% (1,13)

 

då blir priset x * 1,13 = 5198

 

då vill du ha x ensamt, så du kan se vad det är

 

detta gör du genom att dela båda sidorna med 1,13

 

då får du

 

x = 4600

Jag kom på det! Tack ändå :)

 

Hejsan!

Jag behöver hjälp med ett tal, den lyder så här:

 

Niklas växte 12% på längden på ett år. Året därpå växte han ytterligare 12cm. Då var han 152 cm .Hur lång hade han varit två år tidigare?

 

Jag räknade så här: 1,12*1,12= 1,25 

152/1,25=121

 

Men svaret är 125, hur har jag räknat fel?

 

Tacksam för snabbt svar! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...