Apakalsong Skrivet 19 Mars 2014 Rapport Dela Skrivet 19 Mars 2014 (redigerat) Skulle vilja ha hjälp med en uppgift då jag knappt förstår någonting i det här kapitlet, kombinatorik.Uppgift: I ett rum ligger 7 alvringar och 3 taggar från igelkotten Igor. Du ska lägga dem på rad. På hur många sätt kan du lägga dem på rad? Ringarna och taggarna är inbördes identiska i den mening att du kan strunda i deras interna ordning. Har kommit fram till att svaret är 7!/3!=840, men är väldigt osäker på om det stämmer.Tack på förhand. ________________________________________________________________________________ Efter lite tänkande så kom jag fram till att problemet är liktydligt med att välja 3 positioner av 10, vilket ger svaret 10 över 3=120. Haha (hatar det här kapitlet). Redigerat 19 Mars 2014 av Apakalsong 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 19 Mars 2014 Rapport Dela Skrivet 19 Mars 2014 (redigerat) Ta bara bort överstrykningen och låt tråden ligga. Någon annan kan komma in som har ett liknande problem i framtiden och då är det bra om det går att läsa tråden. Khanacademy har jättemånga väldigt bra videos på detta, rekommenderar starkt. Redigerat 19 Mars 2014 av Dave37 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 19 Mars 2014 Rapport Dela Skrivet 19 Mars 2014 Ta bara bort överstrykningen och låt tråden ligga. Någon annan kan komma in som har ett liknande problem i framtiden och då är det bra om det går att läsa tråden. Khanacademy har jättemånga väldigt bra videos på detta, rekommenderar starkt.Detta kan jag hålla med om, det det var endå bra att han inte tog bort hela inlägget för att han kom på det, men även att han skrev ut lösningen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Apakalsong Skrivet 19 Mars 2014 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Mars 2014 Det är fixat nu. Khanacademy har jättemånga väldigt bra videos på detta, rekommenderar starkt.På Youtube, eller? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 20 Mars 2014 Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2014 Det är fixat nu. På Youtube, eller? Alla klipp finns på youtube men jag upplever att deras hemsida är mer organiserad. https://www.khanacademy.org/math/probability/independent-dependent-probability https://www.khanacademy.org/math/probability/probability-and-combinatorics-topic 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.