Hoppa till innehåll

Gymnasieval!


Ytterman
 Dela

Rekommendera inlägg

Nämen hallå, är här nån som har något emot Samhälle? :rolleyes:

(varning - här följer en - förhoppningsvis - inte alltför lång text om min underbara linje - och varför Samhälle inte är så förfärligt som många tycks tro)

 

Till er som kanske råkar ha en förkärlek för matematik och ekonomi kan jag rekommendera Samhälle Ekonomi. Alldeles underbar kurs om man gillar att sitta försjunken med ett gäng tomma bokföringspapper och miniräknaren i högsta hugg.

Och vad gäller att läsa samma saker som man gjorde i nian, så skulle jag vilja trösta den stackare som verkligen fick läsa Filosofi, Psykologi, Rättskunskap, Företagsekonomi, Matte A och B etc etc på grundskolan. :rolleyes:

 

Dessutom kan tilläggas att alla linjer i 3an jobbar på ett projektarbete, som i Samhälle Ekonomi består i att starta och driva ett företag - och då har man fått alla grunder i de andra ekonomiska ämnen man läst innan 3an.

 

*instämmer med Guggo*

Mycket i Samhällslinjen är detsamma som i grundskolan fast med mycket större djup och mer komplicerat. Matte A läser alla linjer - den består bara av repetition av grundskolans matte. Matte B däremot bygger vidare på Matte A, är en kortare kurs vilket gör att många uppfattar den som mycket svårare.

Vi läser lika mycket Samhällskunskap som alla andra linjer, såvida man inte väljer att läsa inriktningen Samhälle Samhälle.

Vad gäller ekonomin, så läste jag själv Företagsekonomi A i ettan, vilket däremot inte är obligatoriskt på alla skolor. Finns bara på Samhällslinjen, eventuellt valbart för de andra linjerna.

Företagsekonomi är INTE enbart ekonomi för företagen utan även för privatpersonen. Väldigt grundläggande och inte särskilt svårt.

 

Sist men inte minst - Samhälle är en extrem plugglinje, det går inte att förneka. Däremot är det inte den enda linjen med mycket pluggande. Visst, det blir en hel del att pränta in i huvudet, men något ska man väl lära sig på sin gymnasietid, eller? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Samhäll/sammhäll skall man välja om man gillar att lära sig om saker som händer här i världen (politik m.m) Och hur vårat sammhälle fungerar. Dessutom så får man lära sig mycket historia. Det är mindre matte än andra linjer här (man måste läsa minst till B kursen. C finns som tillval) Desutom så får man en tegelsten till sammhälls bok. Min är på 500+ i sidor. Min kompis som går natur har en liten folder på ca 100 :P

 

Skall ni bli politker, samhällsvetare, statligt anställda eller arbeta inom lag och rätt ? Då är det inriktningen för er.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv går man samhäll med ekonomisk linje då :)

 

Plugglinje? Nja, känner mig i det närmaste understimulerad. Kändes mer som en extension av grundskolan, förutom de nya roliga kurserna man får läsa (filosofi, ekonomi, psykologi bl.a).

 

Men det allra bästa med gymnasiet är möjligheterna till att diskutera i klassen. I vår klass lyckas vi ibland dra hela lektioner till att debattera mot varandra. :P Lärarna blir ibland helt desperata när vi dessutom ifrågesätter vad de lär ut, och då måste de i sin tur argumentera för kunskapen.

 

Nu känner jag väl att jag hade velat gå naturvetenskapligt, men det visste jag ju inte när jag valde. Trodde jag inte skulle klara matten och så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nämen, en till ekonom som tvekar inför NV...

Själv funderade jag också på NV, fast det var innan jag gjorde mitt val.

Blev däremot avskräckt av deras demonstration på informationsdagen... nvarna skulle ju tvunget visa hur ett grishjärta såg ut - äkta vara - och hur deras lungor fungerade...

Där satte jag gränsen för NV.

Matten skulle jag nog inte ha svårt för, men så är det all tråkig Kemi och Fysik...

Näpp, det fick bli ekonom det. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...