Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

när jag, genom msdos, skulle formatera om min hdd fick jag meddelandet "enheten får inte formateras" varför blir det så? jag har två hårddiskar och jag ska formatera den jag inte använder för tillfället men du verkar som jag inte får :S

Skrivet

ingen aning, men om jag skulle råka ut för någe sånt..

1. Ta bort partitionen på hårddisken du vill tömma.

2. Gör en ny

3. Formatera (annars är den obrukbar)

hur tar man bort en partition?
Skrivet

Jag antar att du ska ta bort den disk som INTE har operativsystemet.

I så fall kan du ta bort den i windows egna diskhanterare.

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering

Där ser du alla partioner...kan formatera härifrån också.

Bra program för partitioner: PartitionMagic (ej gratis)

Eller så kan du köra FDISK i dos. Funkar också.

Skrivet

vad jag kan se finns det bara en partition på C: (den jag ska formatera)

FDISK verkar inte funka. en kompis tipsade om det också men det står bara att det inte finns som varken kommando eller fil när jag skriver det. misstänker att det inte funkar på xp. jag tog screenshot på "diskhanteringen" finns här

Skrivet

vad jag kan se finns det bara en partition på C: (den jag ska formatera)

FDISK verkar inte funka. en kompis tipsade om det också men det står bara att det inte finns som varken kommando eller fil när jag skriver det. misstänker att det inte funkar på xp. jag tog screenshot på "diskhanteringen" finns här

Njaae....jag sa ju att FDISK måste göras i dos.

Å FDISK finns på startdisketter till de flesta Windows. Jag brukar köra in en win95 startdisk å låta den boota.

Men eftersom du valde NTFS som filsystem istället för att behålla FAT32 när du installerade Windows XP har du inget "riktigt" dos. Bara cmd å liknande. Men har du en startdisk funkar det fint.

Ja, det finns bara en partition på första disken(C:). Det e bara att formatera genom att högerklicka på den eller ta bort partitionen å göra en ny....eller dela upp den i flera.

Jag förstår inte riktigt varför ena är märkt "System" och den andra "Systemstart"

Har du 2 operativsystem installerade? (ett på varje disk)

För mig är bara den som har operativsystemet märkt med "System"

Skrivet

Japp, jag har två operativsystem. När det ena kraschade så fixade jag ett nytt på andra hdd men nu vill jag formatera den första.

Det verkar bara vara en partition för "ta bort partition" i menyn om man högerklickar på disken är grå(funkar inte att trycka på). En kompis sa till mig igår att han trodde att hårddisken C var skrivskyddad så jag ska öppna upp datorn och kolla om jag ser något. Men borde det inte vara ömöjligt att ändra och ta bort filer eller instalera saker om en hdd är skrivskyddad?

Hur fixar jag såna där startdisketter?

Gäst henke37
Skrivet

Windows skyddar dig från att nuka dig själv. Du måste göra det utifrån windows. I dos eller linux, sedan kan du konvertera disken i windows, om du formaterade den med fat32, annars så kan du formatera från windows.

I och med att du har två hårddiskar kan du andvända raid 0, för att göra en logisk enhet av de två, men då måste du nog instalera om windows också.

För att få tag på en startdisket prova och formatera en diskett, där ska det finns möjlighet att välja det, om inte är det ju bara att ladda ner en diskavbild och skriva till en diskett, verktyget som behövs ingår.

Skrivet

Japp, jag har två operativsystem. När det ena kraschade så fixade jag ett nytt på andra hdd men nu vill jag formatera den första.

Det verkar bara vara en partition för "ta bort partition" i menyn om man högerklickar på disken är grå(funkar inte att trycka på). En kompis sa till mig igår att han trodde att hårddisken C var skrivskyddad så jag ska öppna upp datorn och kolla om jag ser något. Men borde det inte vara ömöjligt att ändra och ta bort filer eller instalera saker om en hdd är skrivskyddad?

Hur fixar jag såna där startdisketter?

Jaha...du skulle ha sagt det från början :D

Eftersom att windows verkar tro att du behöver systemfilerna (eller så används dem) på C-partitionen spärrar den formatering om windows körs. Som Henke sa så måste det göras utanför windows. Startdiskar KAN göras med windows xp, men rekommenderas inte. Skullle hellre satsa på diskavbilden. Om du inte skulle hitta nån som funkar, kan jag skicka dem.

Skrivet

jag hittade en gammal diskett som hade f*ckat sig och formaterade den till en startdiskett. varför rekomenderar du inte att man gör det?

vad menar du med "diskavbilden"? vad är det?

Skrivet

Funkar det som det ska, så visst gör en genom XP. Brukar inte alltid funka så bra.

Ja menar att du hellre skulle satsa på att ladda ner startdiskettsfilerna och lägga in dom på en diskett. Startdiskar som gjorts med win 9x brukar alltid fungera bättre än de från XP...vet inte varför.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...