Hoppa till innehåll

Partierna


sboy2
 Dela

Rekommendera inlägg

Det är stor skillnad på det, språket är något som berör alla, det kan annars uppkomma missförstånd, större och mindre som kan leda till osäkerhet och i värsta fall fara för andra. Medans säkerhetsbälte är en helt annan sak, borde inte försöka jämföra, för det går inte. Säkerhetsbälte skadar enbart en själv.

 

Vill man inte prata svenska, så behöver man inte bo i Sverige, som du sa Perisoreus, om världen är fri kan de ju flytta till ett ställe där de pratar språket de vill prata.

 

I Sverige ska man i alla fall prata svenska, som är landets språk, landet är invånarnas hem, och då sluts cirkeln av att invånarna pratar svenska!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Så du anser alltså, att två turister från exempelvis england, skall lära sig svenska innan de kommer hit ? Och, om man bara får prata svenska i sverige så hindrar det helt all språkutbildning. Det håller inte riktigt i dagens värld. Man skulle även vara tvungen att förbjuda alla utländska medier.

 

Landet som pratar de språk de vill prata är ju ofast landet de har lämnat. Om man har flytt (som många har) så vill man knappast återvända. De är nämligen rädda om sina liv (till skillnad från vissa andra).

 

På vilket sätt kan ett säkerhetsbälte skada en förresten? Bits dom ?

Dessutom kan du skada andra psykiskt genom att gå och dö.

 

Min åsikt i frågan är att alla skall kunna svenska, men får prata vilket språk de vill privat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar inte att man ska förbjuda andra språk, utan att man ska behöva prata svenska på offentliga platser, såsom skolor, affärer med mera, alltså allt utan deras hem, där får de prata vad de vill.

 

Och jag menade endast för de svenska medborgare, alltså de som bor här, inte turister.

 

 

Förresten, jag skulle aldrig åka en meter utan bälte i en bil, aldrig. Men det finns andra som inte vill ha bälte.

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DonKeN

Jag menar inte att man ska förbjuda andra språk, utan att man ska behöva prata svenska på offentliga platser, såsom skolor, affärer med mera, alltså allt utan deras hem, där får de prata vad de vill.

 

Och jag menade endast för de svenska medborgare, alltså de som bor här, inte turister.

 

 

Förresten, jag skulle aldrig åka en meter utan bälte i en bil, aldrig. Men det finns andra som inte vill ha bälte.

 

Håller med om att man bara ska få prata Svenska på skolor. Delvis affären också.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

nej jag tyckte det var kul när en mörk kille sa "no swedish" när vi frågade hur mycke en t-shirt kostade på gavlefesten.. <_<

 

ska man driva ett stånd o sälja borde man väl kunna språket åtminstonde

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Problemet är att (fp) vill förbjuda eleverna att tala sitt modersmål sinsemellan. Självklart skall man kunna det lands språk man bor i, men jag ser inte varför man inte skulle kunna tala sitt eget språk så länge alla som är involverade i samtalet förstår vad det handlar om. I min skola talar vi både svenska och finska med varandra och inte är det någon som gnäller om att "vi bor i Sverige, här talar man svenska", utan det ses som en rikedom att vi kan tala två språk flytande. Tvåspråkighet är inte halvspråkighet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är stor skillnad på det, språket är något som berör alla, det kan annars uppkomma missförstånd, större och mindre som kan leda till osäkerhet och i värsta fall fara för andra. Medans säkerhetsbälte är en helt annan sak, borde inte försöka jämföra, för det går inte. Säkerhetsbälte skadar enbart en själv.

 

Vill man inte prata svenska, så behöver man inte bo i Sverige, som du sa Perisoreus, om världen är fri kan de ju flytta till ett ställe där de pratar språket de vill prata.

 

I Sverige ska man i alla fall prata svenska, som är landets språk, landet är invånarnas hem, och då sluts cirkeln av att invånarna pratar svenska!

 

Håller med dej till 100%. Finns väl inte så mycket mer att säga då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

När det gäller ursprungsbefolkningen, i detta fall avser jag samerna, tycker jag att i de fall skall majoriteten anpassa efter minoriteten. Man skall kunna läsa på samiska ändå upp på universitetsnivå, annars dör språket ut. Samiskspråkiga barn skall garanteras undervisning i och på deras språk och åldringar skall också ha tillgång till äldrevård på samiska. Även sjukvård och annan samhällelig service skall finnas tillgänglig på samiska. Detta är inte en kostnadsfråga, kosta vad det kosta vill.

 

EDIT: Tänkte i samma inlägg berömma Mona Sahlins första debatt mot Fredrik. Hon hade en glimt i ögonvrån när hon talade och knäppen på fingrarna som Fredrik fick gällande miljöpolitiken var enastående! Heja Mona! Det ser lovande ut!

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...