Hoppa till innehåll

Modda Ett Nes?


Gäst saabmosare

Rekommendera inlägg

Gäst saabmosare

Sett att endel skriver att dersa Nes är moddade för att kunna spela andra spel än pal spel, är de någon som har en susning om hur man gör?

 

Sen kan jag passa på och fråga på samma gång, hurr rengör man konektor och spel smidigast och effektivast?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spelen har jag ett enkelt sätt emot. Det andra är jag inte så säker på :(

 

Ta någon parfym, typ Hugo boss, axe eller annat och spruta på en trasa. Dutta lite på spelets flänsar och låt det sedan torka.

 

En kompis har klistrat över sitt Hugo Boss märke med en liten pappers bit, där det står "NES Cleaner" :D

 

PS. Har ni något annat namn än "flänsar" så får ni gärna tala om det:P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst saabmosare

spelen har jag ett enkelt sätt emot. Det andra är jag inte så säker på :(

 

Ta någon parfym, typ Hugo boss, axe eller annat och spruta på en trasa. Dutta lite på spelets flänsar och låt det sedan torka.

 

En kompis har klistrat över sitt Hugo Boss märke med en liten pappers bit, där det står "NES Cleaner" :D

 

PS. Har ni något annat namn än "flänsar" så får ni gärna tala om det:P

 

 

Bara dutta liksom då eller? ska testa de nån gång då, lät inge vidare mende kanske är bra.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sett att endel skriver att dersa Nes är moddade för att kunna spela andra spel än pal spel, är de någon som har en susning om hur man gör?

 

Sen kan jag passa på och fråga på samma gång, hurr rengör man konektor och spel smidigast och effektivast?

 

 

JAG undrar också hur man moddar för att spela vissa spel. köpte 12 spel på tradera och INGET av dem fungerar på mitt nintendo. killen jag klöpte av sa at jag skulle modda. hur i hellskotta gör man ?

 

Min kille sa by the way att han skulle tvätta mina spel. med T-Sprit. fungerar väl likadant som parfymen fast UTAN OLJA.. parfym inehåller olja. olja löser ju upp allt som är gjort av/med olja. alltså plast. e inte kretts korten gjorda av plast ??

 

och det e ju ett kretts kort som "sticker ut ur spelet".. det ni snackar om att tvätta.

 

har inte testat t-sprit då jag e lite feg.. :) någon som vågar ?

 

Mvh Paulina

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ni ska modda för att spela t.ex NTSC spel, Japanska, så köper ni en liten NTSC Converter. Hittas på för hundralappen runt om på auktionswebplatserna.

Sen är det bara att byta ut den Converten som sitter i, PAL. Vilket jag antar att ni har. Denna extrempiratkopia Converten fixar så att du kan spela både PAL och NTSC och inte bara NTSC/PAL. Lite krångligt att förklara.. ^_^

(Tänk på att NESen sjunker i värde när ni gör detta).

 

Tvätta spelen ? Bara till att ta en trasa och damma av lite, eller blåse lite hederligt.. ;). När du ska rengöra själva NESen, vilket är ganska bra att göra nångång om året. Är det bara att öppna skalet och damsuga med en damsuga med fint munstycke. Inte ett grovt som sliter bort alla delar. (Tänk på att garantin åker nu.. ;). Och den sjunker i värde om den är öppnad..)

 

Rengöra connectorn är ganska omständigt, bättre att köpa en ny och byta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst saabmosare

Om ni ska modda för att spela t.ex NTSC spel, Japanska, så köper ni en liten NTSC Converter. Hittas på för hundralappen runt om på auktionswebplatserna.

Sen är det bara att byta ut den Converten som sitter i, PAL. Vilket jag antar att ni har. Denna extrempiratkopia Converten fixar så att du kan spela både PAL och NTSC och inte bara NTSC/PAL. Lite krångligt att förklara.. ^_^

(Tänk på att NESen sjunker i värde när ni gör detta).

 

Tvätta spelen ? Bara till att ta en trasa och damma av lite, eller blåse lite hederligt.. ;). När du ska rengöra själva NESen, vilket är ganska bra att göra nångång om året. Är det bara att öppna skalet och damsuga med en damsuga med fint munstycke. Inte ett grovt som sliter bort alla delar. (Tänk på att garantin åker nu.. ;). Och den sjunker i värde om den är öppnad..)

 

Rengöra connectorn är ganska omständigt, bättre att köpa en ny och byta.

 

 

Ok, tack för tipsen, men convertern, vilken är de? sitter under skalet eller? Varför heter den nstc om de går att spela alla spel föresten, säker på att man kan spela alla, eller störe delen iaf?

 

COh om man öppnas spelet och rengör, hur syns de när man säljer de sen? de måste ju bara vara bra att ha gjort de så förstår inte vbarför de skulle sjunka i värde då? eller är de nån plomb där?

 

När nån har vågat testa t-sprit så säg till så man vet om man vågar göra de själv.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok, vill påpeka att man måste vara försiktig med vätskan som man ska dutta på.

Sen så ska det också gå bra med T-sprit som chickwheels säger.

 

En NES försäljare jag pratade med sa att det gick bra att bara använda vanligt vatten också. Man får ju naturligtvis vara försiktig, torka krets kortet noga och låt spelet ligga och torka en stund. För mig fungerade det här ganska bra.

 

Det går även köpa speciella medel på typ ONOFF och SIBA. Men är inte nödvändigt.

 

Alla experter jag pratat med säger att det inte hjälper att blåsa i spelen. Enligt instruktions böcker så FÅR man inte gör det. Men dom är ju så ÖVER PEDANTA...och vem spelar bara en timme i taget som varning texterna lyder med en paus på minst två timmar?

 

En grejj man kan göra är ju att köpa hela basenheten med verionen Ntsc. Det är oftast ganska billigt (i alla fall till SNES). Fast det beror ju också på ekonomin:P

 

Finns det ingen konverter det bara är att smälla på ditt NES?...Det finns ju i alla fall till SNES. Men jag är inte så insatt i NES-kovertrar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst saabmosare

För att "modda" sitt NES så måste man klippa av en bit av "lock-out chippet".

 

http://nesworld.com/unines2.htm

 

 

De där såg ju riktigt bra ut, ska prova de, men har nån annar provet de innan och vet hur mycket spel man kanspela med de, Efter den där opperationen, är de ett moddat nes, ett universal nes eller ett multi-x nes? Är de någon skillnad på dom utrycken?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är ingen skillnad på ett multi-x, moddat eller ett universalt NES.

 

Man kan spela så gott som alla spel, förutom de japanska, eftersom kassetterna har annan form än NTSC & PAL kassetterna.

 

Har själv moddat alla mina 14 NES maskiner som jag haft :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst saabmosare

Nej, det är ingen skillnad på ett multi-x, moddat eller ett universalt NES.

 

Man kan spela så gott som alla spel, förutom de japanska, eftersom kassetterna har annan form än NTSC & PAL kassetterna.

 

Har själv moddat alla mina 14 NES maskiner som  jag haft  :)

 

 

oh, vilket tur man har, du som gjort de många gånger, vad bör man tänka lite extra på eller är de bara at köra på? Har du gjort efter den här beskrivningen? Och har de fungerat på alla enheterna?

 

Vet ionte om du förstod mej rätt, jag menade är de moddat på olika sätt i dom olika enheterna, multix-x mm, så att alla moddas genom att plocka bort de där nim 10chipet eller vad de hette?

 

Hörde även att man måste ha en annan kapel för att kunbna se bilden med nstc spel, är de så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...