Hoppa till innehåll

Nano Tecknik


ELF

Rekommendera inlägg

Jag tittade på vetenskapens värld för ett tag sen. Då pratade de om nano tecknik och om procesorer. De sa att procesorerna blir dubbelt så bra på ca 18 månader eller något sånt.

De har ju forskat om att man ska kunna ha nano botar i kroppen som kan bekämpa sjukdomar hela tiden och hålla reda på hur bra kroppen mår. De sa ju att nano botarna måste kunna föröka sig och kunna styra sig själva. Men tänk om det blir som de sa på vetenskapens värld att nano botarna kanske börjar föröka sig okontrolerat och börjar förstöra allt.

Vad tror ni om detta. Jag tror att det säkert kan hända. Vi har ju redan byggt roborat som vi bara gör bättre och smatrare hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Zero_Tolerance

Jag tittade på vetenskapens värld för ett tag sen. Då pratade de om nano tecknik och om procesorer. De sa att procesorerna blir dubbelt så bra på ca 18 månader eller något sånt.

De har ju forskat om att man ska kunna ha nano botar i kroppen som kan bekämpa sjukdomar hela tiden och hålla reda på hur bra kroppen mår. De sa ju att nano botarna måste kunna föröka sig och kunna styra sig själva. Men tänk om det blir som de sa på vetenskapens värld att nano botarna kanske börjar föröka sig okontrolerat och börjar förstöra allt.

Vad tror ni om detta. Jag tror att det säkert kan hända. Vi har ju redan byggt roborat som vi bara gör bättre och smatrare hela tiden.

 

Vad jag vet ännu om nano teknologi är att den bland annat kan skydda vanliga kläder från att bli blöta hur mycket man än skulle doppa det i vatten och att man har testat en del av tekniken på fiskar och råttor.

Men du; att man börjar bygga robotar med interligenta egenskaper är mest osannolik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Gäst Bobby Orr

Jag tittade på vetenskapens värld för ett tag sen. Då pratade de om nano tecknik och om procesorer. De sa att procesorerna blir dubbelt så bra på ca 18 månader eller något sånt.

De har ju forskat om att man ska kunna ha nano botar i kroppen som kan bekämpa sjukdomar hela tiden och hålla reda på hur bra kroppen mår. De sa ju att nano botarna måste kunna föröka sig och kunna styra sig själva. Men tänk om det blir som de sa på vetenskapens värld att nano botarna kanske börjar föröka sig okontrolerat och börjar förstöra allt.

Vad tror ni om detta. Jag tror att det säkert kan hända. Vi har ju redan byggt roborat som vi bara gör bättre och smatrare hela tiden.

 

Man måste vara försiktig att inte bygga för smarta robotar. Men man ska heller inte frukta robotarna. Människan har fortfarande ett stort övertag.

 

Framtidsforskare förutspår att det 2020 finns minst en nobelpristagare med artificiell intelligens (AI). Fram tills dess har människan inget att oroa sig för. Vi lever trots allt inte i Matrix.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nepp, det är som många redan har sagt, vi lever inte i nån framtidsvärld och det kommer inte att inträffa inom de kommande 20 åren heller antagligen.. (eller jo, det är klart att der är framtid, men inte sån framtid med en massa super-robotar o sånt)...

Och, som en liten instickare, nanoteknik är teknik i nano-storlek, en nanometer är ett begreppp som centimeter osv, och att man kan göra processorer bättre är för att man kan ju göra jättemånga små och sätta ihop till en normal-stor så blir den bättre om allt är mindre.

En nanometer är en miljondels meter, eller en tusendels mm. (om du delar en millimeter i 1000 och tar en sån del är det en nanometer.)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...