Hoppa till innehåll

Kyotoavtalen


Gäst Zero_Tolerance

Rekommendera inlägg

Gäst Zero_Tolerance

Som ni säkert har märkt så har gjorden blivit mycket varmare sedan från 1800 talet när man började bruka kol och fossila bränslen.

Man började tillverka bilar som släpper ut giftiga ämnen i naturen, bomba/kriga, fabriker med mycket utsläpp av freoner till exempel och såvidare.

Dessa ämnen är skadliga för våran så kallade ozon lager som finns högt uppe nära atmosfären.

Ämnen gör nämligen hål i ozonlagret, vilket gör så att solens farliga strålar slipper in till Jordens yta enklare och hettar upp planeten.

Om jag minns rätt så skapade FN en Kyotoavtal där alla länder i världen skall få vara med och lova att minska på sina utsläpp.

Sedan världs länderna gick med på Kyotoavtalen så har ländernas utsläpp minskas med flera procent årligen.

MEN: det finns 3 länder som vägrar minska på sina utsläpp: Kina, Japan och USA.

Dessa länder har bara ökat sina utsläpp dubbelt så mycket som vi i norden minskar med varje år.

Som sagt, den globala uppvärmingen fortsätter och om 10 år kan det redan vara försent att stoppa det..

 

Vad tycker ni om USA's, Kina's och Japanernas sätt att hantera miljön?

Och vad kan vi också göra för att skydda naturen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om en groda sitter i en skål med kallt vatten, håller man snabbt i kokande vatten så hoppar den ut. men om man sakta värmer vattnet så att det kokar så märker inte grodan av det och dör... fast vi är ju smartare än grodan, eller? global upvärmning...

 

skit grym reklam jag såg på tv. och det är faktis sant att grodan sitter kvar om man sakta värmer vattnet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Zero_Tolerance

men frågen är ju inte om vi människor klarar uppvärmingen, utan om naturen gör det. tänk er själva om isen vi polerna skulle börja smälta...

 

rätt fattat nico!

Isen vid polerna börjar nu också smälta, när det smält klart så ökar vatten nivån runt hela världen med kanske nästan 70 meter vad jag hört, vilker skulle kunna spola bort en massa landmassor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ni har ju väll sätt waterworld :P jo, men är det mycket du och jag kan göra eller? sverige är typ som en skitkorv i havet, ingen bryr sig om vad norden gör, det är j*vla synd att norden sitter ihop med rästen av världen, norden skulle kunna ligga typ över alla andra länder så vi inte drabbas av allt skit som rästen av världen gör... fast om 15, typ så kommer man inte få åka bil längre, det är iallfall bra, tackvare att bensinen ska sparas till flygplanen... det är bra, fast jag som älskar allt som drivs av bensin får väll fylla hela min källare ful med bensin så att jag kan köra runt med v8 och raka 4 :P

Redigerat av Apoca
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...