DarkZtorm Skrivet 17 September 2006 Rapport Dela Skrivet 17 September 2006 Nee, jag säger NEJ till euro. Ja, å så vill man ha sina egna svenska pengar. Dom är ju så sexiga med andra ord :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 21 September 2006 Rapport Dela Skrivet 21 September 2006 Framtidens marknader finns ej i Europa, de finns i Asien och Sydamerika, på sikt även i Afrika. Där har man inte euro och då spelar det ingen roll för Sveriges ekonomi om vi är med i valutaunionen eller ej. Det är bara högt uppsatta politiker som skulle he nytta av det; jobba på ECB för en lön som är avsevärt mycket bättre än Riksbankens. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 21 September 2006 Rapport Dela Skrivet 21 September 2006 Bidragen/försäkringarna är en investering som skapar ett samhälle med livsglädje och trygghet; i sådana samhällen blomstrar ekonomin. Med din logik skulle t.ex. Centralafrikanska republiken vara ett av världens rikaste länder eftersom deras bidragssystem är obefintligt och de är med i en valutaunion. Ett samhälle med livsglädje och trygghet kräver pengar, pengar som kommer från skatten. Då blir det hög skatt. Visst, det kanske är tryggt men man kan inte bli rik i det samhället. Det suger helt enkelt. Hellre ett samhälle där vissa är rika och vissa fattiga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 21 September 2006 Rapport Dela Skrivet 21 September 2006 Ett samhälle med livsglädje och trygghet kräver pengar, pengar som kommer från skatten. Då blir det hög skatt. Visst, det kanske är tryggt men man kan inte bli rik i det samhället. Det suger helt enkelt. Hellre ett samhälle där vissa är rika och vissa fattiga. Här skiljer vi oss: hellre ett samhälle där ingen är fattig. Jag tror bara det är en onödig, och väldigt dyr investering att byta ut alla kronor mot euro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 24 September 2006 Rapport Dela Skrivet 24 September 2006 Vad är det för rättvisa i ett samhälle där ingen är rik eller fattig? Ska inte de som jobbar mest tjäna mest? Ett ickefattigt samhälle fungerar inte. Antar att de flesta börjat insett de nu, eftersom Moderaterna vann. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 24 September 2006 Rapport Dela Skrivet 24 September 2006 Xade, är du rik? Eftersom på det sättet du pratar, så tror man det. Jag skulle föredra ett samhälle där ingen är fattig än en samhälle där de flesta är fattiga och minoriteten är rika. Sen, varför är det inte rättvist? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dolphin Skrivet 24 September 2006 Rapport Dela Skrivet 24 September 2006 Xade, är du rik? Eftersom på det sättet du pratar, så tror man det. Jag skulle föredra ett samhälle där ingen är fattig än en samhälle där de flesta är fattiga och minoriteten är rika. Sen, varför är det inte rättvist? Så om man pluggar hur intensivt som helst i grundskolan, får nästintill perfekta betyg. Man är allmänt trevlig och tar examen. Men hallå! Då är det ju inte rättvisst att man inte få det lite extra bra. Det kommer alltid att finnas fattiga och rika, inse det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 24 September 2006 Rapport Dela Skrivet 24 September 2006 Jag vet att det alltid kommer att göra det, men jag ville veta varför Xade tycker så. Sen, så är det så att alla inte fått chansen att till ett bra liv pga olika anledningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 24 September 2006 Rapport Dela Skrivet 24 September 2006 Klart det alltid kommer finnas skillnader. Hur omtyckt man är, kontaktnät, vad man har för resurser, pengar, osv... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 25 September 2006 Rapport Dela Skrivet 25 September 2006 (redigerat) Vi har ju inte sagt att ingen skall få vara rik, utan att ingen skall vara så fattig att man inte kan leva. Xade: Varför är det så miserabelt i Centralafrikanska republiken? De uppfyller ju de kriterier du sätter upp för ett bra samhälle. Du inser nog själv också att EMU inte är en lösning på alla problem i världen. Klyftorna i samhällena är orsaken till allt det dåliga. Om de skulle försvinna så att alla människor får det bra, vad finns det för orsak längre för vissa att strula? De gör ju det av ren frustration. Världen blir aldrig fridfull så länge mer pengar används på vapen än till bidrag och höjning av levnadsstandarden. Redigerat 25 September 2006 av Perisoreus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 25 September 2006 Rapport Dela Skrivet 25 September 2006 Vill vi ha en fridfull värld, Perisoreus? Vill vi verkligen att det ska vara rättvisa? Det vill inte jag. Jag vill ha en värld där de som kämpar mest får det bäst. En värld där man kan lyckas och ha det bättre än andra. En värld där man kan leva i lyx om man jobbar på. Fusion, om person 1 gör ett arbete som är väldigt viktigt, säg kirurg, ska han inte tjäna bättre och ha det bättre än person 2 som jobbar på mcdonalds? Person 1 har förmodligen (nästan säkert) ansträngt sig mer, pluggat mer och kämpat mer än person 2, ska inte det belönas? Det är sann rättvisa! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dolphin Skrivet 25 September 2006 Rapport Dela Skrivet 25 September 2006 Klart det alltid kommer finnas skillnader. Hur omtyckt man är, kontaktnät, vad man har för resurser, pengar, osv... Jag vet, och så kommer det alltid att förbli. Det gillar jag, vi kommer aldrig att få ett rättvist samhälle. Men om man är väldigt rik, kan man alltid hjälpa dem som har det svårt. Då blir samhället, en kaffepåtorp rikare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.