Hoppa till innehåll

Emu


Nain

Rekommendera inlägg

Man kan inte seriöst vilja ha kvar den för sakens skull. Spela roll om det är en "krona" eller en euro. Det materiella spelar ingen roll. Värdet är det ända som spelar roll, det kan bli lite dyrare för privatpersoner, men landets ekonomi skulle bli bättre och företagens. Vi skulle så mycket lättare kunna handla med omvärlden, resa med mera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 394
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Perisoreus

Jag kan inte se att det skulle gå dåligt för svenska företag (?). Vi har en stark ekonomi och vår utrikeshandel går för full rulle. EMU har inget att göra med detta. EMU har varit mest till nytta i instabila ekonomier, men Sveriges ekonomi har varit mycket stabil. Det har gått upp och ner, precis som resten av världens ekonomier.

 

Du säger att det blir lättare att resa, men vi kan väl inte köpa en gris i säcken för den skull? Kom ihåg att det materiella inte spelar någon roll. Själv reser jag en hel massa och jag har inte tyckt att det skulle vara "svårt" för att vi har kronan.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan inte seriöst vilja ha kvar den för sakens skull. Spela roll om det är en "krona" eller en euro. Det materiella spelar ingen roll. Värdet är det ända som spelar roll, det kan bli lite dyrare för privatpersoner, men landets ekonomi skulle bli bättre och företagens. Vi skulle så mycket lättare kunna handla med omvärlden, resa med mera.

Fel, själv klart bryr sig många om det är krona eller euro
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

I Sverige använder fyra olika mynt, euroländerna dubbelt så många. Hur underlättar det inköpen? Det är dessutom irrelevant när man diskuterar ett eventuellt byte av valuta. ECB:s styrränta har dessutom legat på en något högre nivå än Riksbankens, vilket har gynnat Sverige. Låga räntor är alltid bra för tillväxten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man inför euro måste ju alla "lära sig räkna på nytt"

I det här fallet är det ganska lätt. Kursen är ca 9,2, och då kan man multiplicera eller dividera med 10, så vet man ungefär hur mycket det blir.

 

Jag kom på en dålig sak med euro, de gamla kan få det svårt att anpassa sig eftersom de levt med kronan i hela sitt liv.
Det problemet blir man aldrig av med. Alla i Finland, även de gamla blev vana vid Euron efter typ 2-3 år (tror jag), och nu efter ca 7 år, är det helt normalt.

 

Själv vill jag ha Euro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag kom på en dålig sak med euro, de gamla kan få det svårt att anpassa sig eftersom de levt med kronan i hela sitt liv.

Det problemet blir man aldrig av med. Alla i Finland, även de gamla blev vana vid Euron efter typ 2-3 år (tror jag), och nu efter ca 7 år, är det helt normalt.

 

Själv vill jag ha Euro.

 

De flesta som är 30+ i Finland räknar forfarande om priserna till mark och genom att medelåldern ligger på kring 40 betyder det alltså att det är en stor del av befolkningen. I Tyskland ville 70% av befolkningen återinföra marken som valuta för ett år sedan. Euron har verkligen inte varit någon succé, snarare ett fiasko. Dessutom vill jag påpeka att en majoritet av svenska folket också är emot Sveriges medlemskap i EMU.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att vi ska ha kvar den svenska kronan. Har ingen bättre förklaring än att det skulle bli jobbigt att byta ut allt. Dessutom så tycker jag att vi borde hålla kvar vid vissa saker. Det är ju så mycket annat som blir internationellt.

Destå mer som blir internationelt destå bättre. Är det bara jag som vill ha ett enat Europa med stater istället för länder? Ni kan inte säga att USA misslyckats med statsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte heller att det har misslyckats, men jag vill i varje fall inte att hela Europa ska slås ihop till ett land med stater... Det kommer ju betyda att vi måste ändra oss helt här i Sverige, men även i andra länder. Då blir säkert Engelska huvudspråk dessutom. Det kommer säkert att ske framåt i tiden i alla fall men jag tycker att vi ska vänta tills dess. Jag tycker fullständigt att vi ska hålla på gamla svenska traditioner. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...