Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Rollspel, (min favoritspelgenre)eller RPG (=role playing game) är vad jag har fattat det ganska likt strategispel.

Det är ofta uppbyggt med en hel rad olika händelser, ofta onaturliga, och bygger för det mesta på en komplicerad historia.

Den största skillnaden som jag känner till är att man slåss i team, och när man anfallit slumpas resultatet fram. Slumpen styr nästan allt i en strid.

Sedan behöver man också en bra strategi för att vinna strider.

En annan del i det hela är, att du inte behöver tänka på stridsteknik, sikta och sånt utan allt du behöver göra är att skaffa bättre vapen, och när dy slåss behöver du bara trycka på ett par knappar så klarar spelet sig själv.

Mycket av ett turspel, eftersom slumpen plötsligt kan få för sig att du ska missa hela tiden. Men du kan också få till fullträffar.

Alltså, huvudgrejen vad jag vet är att det inte är lika komplicerat som många andra krigsspel o.dyl. och att slumpen spelar en enormt viktig roll.

Fast vad själva ordet "Roll" i rollspel kommer ifrån fattar jag inte.

Håller fortfarande på och klurar på det.

Skrivet

Jag kom först i "kontakt" eller vad man säger med RPG när jag skaffade Azure Dreams, ett som jag märkt väldigt okänt spel till Game Boy (fast omgjort till färg så man kan använda det till GBC).

Man utforskar ett torn och tämjer monster, typ som pokémon, fast vissa skillnader. Pokémon ska vad jag fått höra ha hämtat mycket från Azure Dreams, men den uppgiften är inte bekräftad.

Iaf för den som gillar spel med många händelser, onaturliga grejer, inte så mycket taktik förutom i strider, rekommenderar jag RPG STARKT.

Skrivet
Rollspel, (min favoritspelgenre)eller RPG (=role playing game) är vad jag har fattat det ganska likt strategispel.

Det är ofta uppbyggt med en hel rad olika händelser, ofta onaturliga, och bygger för det mesta på en komplicerad historia.

Den största skillnaden som jag känner till är att man slåss i team, och när man anfallit slumpas resultatet fram. Slumpen styr nästan allt i en strid.

En annan del i det hela är, att du inte behöver tänka på stridsteknik, sikta och sånt utan allt du behöver göra är att skaffa bättre vapen, och när dy slåss behöver du bara trycka på ett par knappar så klarar spelet sig själv.

Mycket av ett turspel, eftersom slumpen plötsligt kan få för sig att du ska missa hela tiden. Men du kan också få till fullträffar.

Alltså, huvudgrejen vad jag vet är att det inte är lika komplicerat som många andra krigsspel o.dyl. och att slumpen spelar en enormt viktig roll.

håller med dig till viss del.

det är inte bara att skaffa bättre vapen, visst med bättre vapen gör du kanske mer i skada men du ökar t ex inte träffsäkerheten, och såna grejer., man kan utveckla den man spelar mer än i typ ett Shoot em up spel.

Roll i rollspel, du spelar en roll, du låtsas att du är den personen. så tänker jag på det i alla fall.

Skrivet

Diablo är ett rollspel och baldurs gate :mrgreen:

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...